Elmia 2010: Luksus og design på vei til å bli standard
- Utviklingen med design og luksus er drevet fram av bobilprodusentene. Nå har dette blitt absorbert av alle i bransjen, sier Jörgen Nyström, prosjektleder for messen.
Satsingen på design og høyere komfort går hjem hos konsumentene. Caravan- og bobilprodusentene vitner om krav på økt bekvemmelighet - påkostede løsninger er ikke lenger noe som bare ses i de eksklusive modellene.
- Nå rulles luksuriøse detaljer ut også i campingvogner fra de litt enklere modellprogrammene, sier Jörgen Nyström.
Tilbudet på eksklusive løsninger er en forklaring på at nye målgrupper velger å kjøpe campingvogn eller bobil.
- Mange som tidligere overhodet ikke var interessert i “det mobile livet” kommer til messen for å titte. Man vil ikke minst finne alternativer til å bo på hotell når man er på farten.
Salget av bobiler har steget med hele 34 prosent i løpet av årets første åtte måneder sammenlignet med samme periode 2009. Derimot har salget av campingvogner minsket marginalt (4 prosent) - tall som ble presentert på messen. Utsiktene for 2011 ser bra ut og bransjen tror at salget kommer til å fortsette med å øke.
- Optimismen har preget hele messen og vi kan se at også salget av campingvogner og bobiler på messen har gått veldig bra. Totalt sett tyder det på et interessant arrangement i 2011, kommenterer Jörgen Nyström.
Fakta om messen
Antall besøkende: 38 258
Antall utstillere: 143