: Elmia 2010: Luksus og design på vei til å bli standard | Din Fritid

Elmia 2010: Luksus og design på vei til å bli standard

Mer eksklusive og smartere løsninger er trenden som nå på bred front har slått igjennom hos alle produsenter av campingvogner og bobiler. En trend som var tydelig under Elmia Husvagn Husbil i svenske Jönköping 2010.

- Utviklingen med design og luksus er drevet fram av bobilprodusentene. Nå har dette blitt absorbert av alle i bransjen, sier Jörgen Nyström, prosjektleder for messen.

Satsingen på design og høyere komfort går hjem hos konsumentene. Caravan- og bobilprodusentene vitner om krav på økt bekvemmelighet - påkostede løsninger er ikke lenger noe som bare ses i de eksklusive modellene.
- Nå rulles luksuriøse detaljer ut også i campingvogner fra de litt enklere modellprogrammene, sier Jörgen Nyström.

Tilbudet på eksklusive løsninger er en forklaring på at nye målgrupper velger å kjøpe campingvogn eller bobil.
- Mange som tidligere overhodet ikke var interessert i “det mobile livet” kommer til messen for å titte. Man vil ikke minst finne alternativer til å bo på hotell når man er på farten.

Salget av bobiler har steget med hele 34 prosent i løpet av årets første åtte måneder sammenlignet med samme periode 2009. Derimot har salget av campingvogner minsket marginalt (4 prosent) - tall som ble presentert på messen. Utsiktene for 2011 ser bra ut og bransjen tror at salget kommer til å fortsette med å øke.
- Optimismen har preget hele messen og vi kan se at også salget av campingvogner og bobiler på messen har gått veldig bra. Totalt sett tyder det på et interessant arrangement i 2011, kommenterer Jörgen Nyström.

Fakta om messen

Antall besøkende: 38 258
Antall utstillere: 143

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden