: Test: Vintertest av Caravelair Brasilia 556 (2011 modell) | Din Fritid

Test: Vintertest av Caravelair Brasilia 556 (2011 modell)

På en vintercampingtur til Østerrike har CampingNorge.no testet denne Caravelair Brasilia 556 årgang 2011. Vintertesten fikk optimale forhold med 22 minusgrader og vinterveier stort sett hele veien til Østerrike. Les her om denne campingvognen klarte testen.


Vintertest av Caravelair Brasilia 556

Det er i utgangspunktet en sommercampingvogn, som er blitt vinteroptimert, noe som bl.a. vil si at den har fått installert et bedre varmesystem enn den luftvarmen, den er bygd med fra fabrikkens side. Det er også montert gulvvarme.

Med dette ekstra utstyret skulle det bli veldig spennende å se om en relativt rimelig campingvogn kunne klare skikkelig vintercamping. Les hele artikkelen om vinteroptimering ved å klikke på linken nedenfor.


God planløsning for en barnefamilie

Planløsningen er helt ideell for en barnefamilie med to barn. I den bakerste delen er det to køyesenger. Her er det ført fram ekstra varmeslanger, slik at barna ikke fryser. Det er også badeværelse og der er det montert en ekstra håndklevarmer for å gi enda mer varme i denne delen av vognen. Det er en behagelig sak, når man går i dusjen, at romtemperaturen kan komme opp på minimum 23 grader.

Man skal imidlertid være oppmerksom på at håndklevarmeren bare går på strøm og den er ganske sulten, når det er kaldt.


Kjempe lagringsplass under dobbeltsengen

Det er en kjempemessig lagringsplass under dobbeltsengen, der man kan ha mange praktiske ting. På veien til og fra Danmark hadde vi f.eks. campingmøbler og skistøvler. Det store garderobeskapet og dusjkabinettet kan også brukes som tørkeskap til yttertøy, hvis man ikke vil bruke campingplassens fasiliteter til det. Det kan man de fleste steder uten ekstra kostnad.


Lite praktisk kjøkken

I midten av campingvognen er det et lite, men funksjonelt kjøkken med alt det man har bruk for. Det er egentlig forbausende mye skapplass og oppbevaringsplass, campingvognens størrelse tatt i betraktning.


Hyggelig sittegruppe

Vi er to voksne og to barn og det går akkurat. Til sommercamping er det slett ikke noe problem med liten plass, fordi man er mye mer ute. På en vintertur merkes det mer, men det løses ved at barna i større grad bruker køyesengene sine til lek.

Stuen er der man spiser måltidene og spiller spill etter en lang dag på ski.


Stort badeværelse

Badeværelset i denne modellen er virkelig velplanert og det er perfekt med dusjkabinettet. Som ekstrautstyr er det montert håndklevarmer, noe som gir en perfekt varmefordeling i badeværelset.


Slik varmes campingvognen opp

Det varmes opp både med strøm og gass. På denne turen sank temperaturen ned til minus 22 grader, men det var ikke noe problem for campingvognen. Eneste minus ved det er, at den sluker en masse strøm og bruker en del gass. I Østerrike kan det som tommelfingerregel best betale seg å bruke gass, mens det kan være billigere med strøm i Norden. Det smarte i Østerrike er også at man kan koble på gass og betale etter forbruk, så slipper man å bekymre seg for om man har med nok gass.


Trumas DuoControl

Hvis du bruker dine egne gassflasker kan det anbefales å få montert DuoControl, som gjør at du veldig enkelt kan skifte fra den flasken til den andre. Når flaske en er tom, vris hanen og så får man gass fra flaske to.


Kjøreegenskaper og rengjøring

Campingvognen lå stabilt på veien både på landevei og motorvei. Kjøreegenskapene må sies å være bestått.

På en vintercamping må du regne med at campingvognen blir veldig skitten, men det er bare overfladisk og vaskes lett bort, når det er mildvær i luften. La det endelig sitte, da man ellers risikerer å ripe campingvognen.


Konklusjon av vintertesten

Det absolutt mest positive med testen var, at vi kunne holde varmen på denne vinterturen, hvor det var 22 minusgrader. Med andre ord vil det si, at man saktens kan vintercampe i en såkalt sommervogn. Ved å vinteroptimere den, får man også glede av komforten i yttersesongene vår og høst.
Når det så er sagt, så opplever man av naturlige årsaker ikke den samme komfort som i campingvogner, som er ”født” som vintervogner fra fabrikkens side, men de er også langt dyrere.
I tillegg kommer at man skal regne med et betydelig større forbruk av gass og strøm, men er man bare av gårde en uke eller to, er det stadig en billigere løsning.

Det viktigste er, at det kan la seg gjøre.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden