Trenger ny førerkortklasse | Din Fritid

Trenger ny førerkortklasse

– Det er for meg helt uforståelig at jeg kan kjøre bil med campingvogn som veier opp til 7.5 tonn, mens jeg ikke kan kjøre min bobil på fire tonn uten særskilt tillatelse, forteller Dag Meisingset.

Forskjellsbehandling: Det trenger ikke være forskjell på vekten på en campingvogn og trekkbil sammenlignet med en bobil. Men du må ha førerkort i klasse C for å kjøre bobilen på fire tonn, mens det holder med B-førerkort for en tilsvarende tung camingvogn og trekkbil. Foto: Produsenten

Av Tore Afdal

Pensjonisten fra Moss har kjørt bobil i mer enn 30 år. For åtte år siden fikk han hjerteinfarkt. Det gikk heldigvis bra, men etter sykdomshendelsen må han nå søke fylkesmannen om særskilt tillatelse for å beholde C-klassen på sitt førerkort.
– Det er en omfattende affære å søke om slik spesialtillatelse. Det tar flere måneder, jeg må først til fastlege og så er det å stå i kø og vente på spesialist, i tillegg er dette kostbart, forteller Meisingset.
Hans BE-førerkort trenger ikke slik særskilt godkjenning.
– Det er en åpenbar svakhet i systemet at det stilles samme krav for å kjøre min bobil på fire tonn som kravene til en yrkessjåfør som kjører lastebil eller trailer. Jeg synes det er på høy tid at vi får en egen førerkortklasse for fritidskjøretøyer, slik de har i Sverige, mener Meisingset som legger til at også amerikanerne har lov til å kjøre fritidskjøretøy i alle vektklasser.
– Det er stor forskjell på bobiler og vogntog, og det håper jeg myndighetene kan forstå - og gjøre noe med, sier en bestemt Dag Meisingset.

Starten

Bobilinteressen begynte i 1982, da innredet Dag Meisingset sin egen bobil i form av en VW LT med høyt tak. Han hadde tidligere hatt tre campingvogner på rekke og rad, to Cavalier og en Polar. Men fra nå av var det kun bobil som gjaldt. I 1987 kjøpte han en VW Transporter dobbel cab med en Tischer campingkasse som boenhet.
I 1990 kjøpte Meisingset en integrert Hymer og har siden holdt seg trofast til det merket. I dag kjører han en Hymer B654SL. Dag Meisingset har studert brosjyrene til Hymer og mener de er en av få seriøse aktører som blant annet oppgir vekten på ekstrautstyret.

Foto: Produsenten

Vekt er viktig

– Jeg kan selvsagt registrere ned min Hymer B654 til 3.5 tonn maksimalvekt. Men sannsynligheten for at jeg da ville kjørt med en ulovlig tungt lastet bil er veldig stor. Og det vil jo ingen, selv om jeg da ville sluppet mye bryderi og jeg hadde ikke hatt bruk for førerkort med C-klasse.
– Jeg tror i det hele tatt det er mange som kjører for tungt lastede bobiler. Det som produsenten oppgir i sine brosjyrer og veimyndigheter når modellene typegodkjennes er stort sett alltid uten ekstrautstyr. Har du en såkalt komfort-pakke med større motor, aircondition, førerdør, gulvvarme med mer så veier bilen din betydelig mer enn du ville trodd, mener Dag Meisingset. Et godt eksempel på at ekstrautstyr veier mer enn man er klar over er at metallic lakk veier hele 30 kg ekstra…

Avgifter

– I 2012 brukte vi 7000 kroner på bompenger. Det er veldig mye penger og det er litt irriterende å registrere at campingvogn-eierne kjører gjennom bompengene på personbil-takster, mens jeg med en «tung» bobil må bla opp betydelig mer, sukker den litt indignerte bobileieren.

– Det er stor forskjell på bobiler og vogntog, og det håper jeg myndighetene kan forstå - og gjøre noe med, sier en bestemt Dag Meisingset som vil ha en ny førerkortklasse for fritidskjøretøy. Foto: Tore Afdal

Kjøreegenskaper

– Du er en erfaren bobilsjåfør, hva er ditt råd til andre som skal velge modell?
– Det viktigste i mine øyne er kjøreegenskapene. Jeg fikk installert nye fjærer og støtdempere på min Hymer for ikke lenge siden, Etter det opplever jeg at bilen er mye mindre følsom for luftlommer fra trailere og vind generelt, den har bedre kjøreegenskaper og demperne «bunner» aldri.
Et annen ting er at jeg som en fysisk stor mann aldri vil vurdere en såkalt queensbed. Biler med queensbed og separat dusj og toalett tar uforhåndsmessig stor plass av sittegruppen, som jeg synes det er viktig å ha romslig.
– Jeg har også funnet en form for vinterlagring på min bobil som jeg er veldig fornøyd med, forteller Dag Meisingset, og fortsetter: Jeg har bygd garasjen med stor dør så bobilen står tørt under tak. Vinteren igjennom holder jeg 2-3 varmegrader inne i bilen da jeg fyrer med Trumaen på 220V. Dette opplever jeg som den idelle måten å ta vare på bilen gjennom vinteren på!

På forsiden