: Turrenngutta | Din Fritid

Turrenngutta

I Norge har vi mange tusen skiløpere som går turrenn hvert år. Flere opplever at bobil er en praktisk del av løpsopplegget som gir mindre stress før start og en behagelig målgang.

Gutta er klare for dagens renn! Fra v: Ole Jonny Gigernes, Tore Nilsen, Bjørn Magne Solhaug, Marius Gigernes og Thorleif Brustad. Foto: Arne Løkkevold

Av Arne Løkkevold

Turrenngutta er navnet en kameratgjeng med utspring fra Nes kommune i Akershus har tatt til seg. Dette er en gjeng som i løpet av noen år har deltatt på mange og lange turrenn på langrennski. To av de mest kjente skirennene gutta deltar i, er Vasaloppet og Birkebeinerrennet. I dag deltar rundt 15 000 menn og kvinner i Vasaloppet, med start i Sälen i Sverige.

Frokost i bobilen. De mest ivrige har allerede startnummeret på. Fra v: Tore Nilsen, Bjørn Magne Solhaug, Thorleif Brustad og Marius Gigernes. Foto: Arne Løkkevold

Rolig start

De første par årene gjengen deltok på tradisjonelle turrenn, bodde de i hytter i nærheten av rennstedet. Ganske raskt forstod de at de trengte et annet boalternativ for å slippe kø og kaos når de skulle forberede seg til skirenn. Med så mange tusen på start som i f.eks Vasaloppet, blir det fort stressende og utrivelig når så mange skal forberede seg til rennstart.
Det tok ikke lang tid før de fant ut at bobil er et flott alternativ både for å ta seg til de ulike rennene, men også for å bo i under de siste forberedelsene til rennet. Guttene plasserer da gjerne bobilen så nært start som mulig. En sjåfør flytter så bilen til målområdet. Det er veldig komfortabelt å ha en egen bobil med tørre klær rett ved målgang etter flere timer på ski.
Fra 2006 og frem til i dag, har gjengen brukt bobil under Vasaloppet i Sverige. De har enten leid via bobilforhandler eller via privatpersoner.

Praktisk og behagelig

En av turrenngutta, Ole Jonny Gigernes, forteller at det er veldig praktisk med en bobil på slike renn.
– Man kan legge seg til nær startområdet, og med litt planlegging slipper man all køkjøring og venting som det ofte blir når så mange skal delta. Spesielt på startdagen er det nyttig med bobil i nærheten av startområdet. Mens konkurrentene stresser for å komme til start, kan gutta i bobilen gjerne ligge og sove. At man med bobilen har alt man trenger av egen mat og utstyr ellers, er også en stor fordel. Gutta kan ha forskjellige matvaner før et langt skiløp. Da er det godt å kunne lage sin egen mat i en bobil. En av de beste opplevelsene ved bruk av bobil er likevel det flotte sosiale samholdet.
– Vi har en veldig uhøytidelig sjargong oss gutta imellom. På vei til renn både skryter og juger vi om hvor gode vi er. På hjemreisen må vi gjerne bortforklare det dårlige resultatet vi fikk. Det er ofte en spesiell stemning med mye latter under disse bobilturene, og det vil nok være rart for en utenforstående å komme rett inn i dette miljøet, forteller Ole Jonny. Selv om gutta er gode kamerater, er det full fokus på å slå hverandre under skirenn. Og kanskje enda viktigere er det å slå sine egne tider fra tidligere år.

Romslig

I en bobil er det også god plass til ski og smøreutstyr. Hver av gutta har med seg to-tre par ski. Ofte har de ett par til selve løpet, og andre til oppvarmingen. Skiene må legges frem tidlig om morgenen for å få en god plassering ved starten, og da må man varme opp med et annet skipar. De har ofte også konkurranseski til kaldt føre og et annet par dersom det blir mildere.
Det er mange som benytter seg av bobil på slike arrangement og det sosiale er viktig når man i fellesskap med andre skiløpere smører ski og planlegger rennet neste dag. Når det gjelder å smøre skiene før renn, er det en rangordning blant gutta. Den dårligste løperen, som starter i det bakerste feltet ved start, er den som må smøre skiene sine sist om kvelden. Da har det ofte blitt mørkt.

Turrenn i vakker norsk natur og strålende vær!

Kjøreegenskaper

Ole Jonny er fornøyd med kjøreegenskapene på nyere bobiler. Han har kjørt mye lastebil og var spent på hvordan en full-lastet bobil ville oppføre seg på glatte vinterveger, men han har blitt meget positivt overrasket.
Turrenngutta er en god blanding av skiløpere på forskjellige nivå. Noen går Birken på tre timer, mens andre bruker over ni timer. Det er både tidligere landslagsaktuell tennisspiller, og skiløpere i norgeseliten blant gutta. Ole Henrik Hansen er den beste, i hvert fall frem til neste Vasalopp. Han går Birken på rundt 3 timer. Når de beste må vente flere timer på de dårligste, er det godt å ha en bobil i målområdet å slappe av i.
Ønsker man å bli medlem av Turrenngutta, må man søke om opptak, man må gjennomføre minimum to skimaraton på én vinter og en av de må være et av rennene i Ski Classics. Flere av gutta ligger litt tynt ann i forhold til videre medlemskap. Trond Thorsen, som er en av medlemmene sier dette om sine mål og ambisjoner:
– Jeg ønsker å bedre min teknikk i motbakker, slik at jeg ikke blir så «Bambi». Min skikarriere bærer preg av at jeg kun drev med ballidrett i ung alder. Men jeg liker å prøve og mestre ting jeg ikke kan, ergo: Jeg har blitt en turrenngutt.

Skiløperne smører egne ski etter rangordning. De som starter i siste pulje må smøre til slutt, og da er det ofte blitt mørkt. Her er det Marius Gigernes som legger siste hånd på verket. Foto: Arne Løkkevold

Kald natt

I løpet av mange skirenn med bobil har det blitt en del artige historier, slik som når en av gutta på nattestid måtte ut og tisse. Da han skulle inn i bilen igjen, ble døra stående på gløtt. Samtidig gikk de tom for gass. Da de våknet om morgenen var det kaldere inni bilen enn ute, og det var is på vinduene - på innsiden.
Under Vasaloppet har de ofte reist til Sälen tidlig på lørdag og fått seg en god plass til bilen nær startområdet. En av gutta har etter start kjørt bobilen til Mora og stått ved målområdet når de andre gutta har kommet til mål. Ett år, hvor de hadde leid en bobil som ingen var kjent med på forhånd, måtte en av gutta på toalettbesøk rett før start. Til de provisoriske toalettene ved start var det lange køer av nervøse skiløpere, så toalettet på bobilen var god å ha. Når vedkommende hadde gjort sitt fornødne i bobiltoalettet fant han ikke nedtrekket på do. Det var kun 10 minutter til start, og gode råd var dyre. Han visste at bobilen skulle kjøres til Mora, så som en nødløsning tapet han igjen dolokket med sportstape. I Mora flere timer etterpå fant en kamerat nedspylingsknappen.
I startområdet i Sälen finnes det ikke strøm til bobilparkeringen, så gutta må bruke aggregat for å produsere strøm til blant annet smørejern. For et par år siden oppdaget de en kabelsnelle med strøm rett ved startvimplene, og prøvde forgjeves å «låne» litt strøm derfra. En representant fra arrangøren kom og ble rasende på de frekke «norrbagarna».
Både Ole Henrik og Trond har også brukt bobil til annet enn skirenn. De har begge vært i Frankrike under Tour de France blant annet, og trives med bobil-livet.

Vinterleie

For kommende vintre har Ole Jonny et ønske om at det blir lettere å leie bobil også om vinteren. Guttas erfaring så langt tyder på at flere bobileiere og firmaer kvier seg for å leie ut om vinteren, mye fordi det er ekstra arbeid med vinterhjul og økt risiko for at vann fryser.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden