Ærlig og enkel
Grimstad
Høstmørket har senket seg ved Grimstad. Vi har funnet en plass å stå for et par netter bare noen titalls meter fra vannet. Lufta er iskald og Trumaen jobber trofast. Månen skinner og jeg klarer ikke la være å teste ut vannet. Jeg glir stille ut i det iskalde speilet hvor månen fornøyd kan se seg selv. Jeg ser noen mørke fiske-skygger pile av sted mellom pilarene og gleder meg til morgendagen med dagslys og harpun.
Førsteinntrykket
Vi er på tur med Sunlight T 64, og førsteinntrykket på veien er at den er lettkjørt. Vi har kjørt alt fra grusveier, smale asfaltveier og motorveier for å komme frem. Det er gjennomgående behagelig lite støy, og selv om bilen er brukt er det ingen skramling eller irriterende lyder. Bilen er lett å håndtere og den er praktisk å parkere. Støynivået er tilnærmet identisk med bobilen vi testet i forrige utgave, en Eura Mobil 680QB. I snitt 80 db i 80km/t og det samme i baksetet. Det er gode tall. Drivstofforbruket på turen var 1,15 liter pr mil. Da var bilen fullpakket og med fire passasjerer, det var en blanding av småkjøring og langkjøring.
Fargekombinasjonen på innredningen og interiøret imponerte ikke test-turens tenåringer. Men så er også målgruppen vesentlig eldre. De brune nyansene og mønsteret tiltaler nok først og fremst de godt voksne. Synd på en måte, da dette er en bobil som er prisgunstig og burde være innen rekkevidde for yngre førstegangskjøpere.
Men interiøret og tekstilene kommer i to varianter så forhåpentligvis er det ikke fargene på interiøret og tekstilene som avgjør hva slags bil du skal kjøpe.
Høyt førermiljø
Det første man opplever når man setter seg inn i bilen er at stolene for fører og passasjer er høye. Er du over 180 cm høy vil du merke det godt, og er du over 190 cm kan det være et problem. Jeg opplevde setehøyden som uvant og negativt med en gang, spesielt om du sammenligner med en integrert bil. Men etter et par timers kjøring ble jeg fortrolig med sittestillingen, og da velger jeg å kalle det tilvenning. Det er imidlertid fakta at man sitter høyere i en slik delintegrert bil på standard Fiat Ducato chassis enn i en integrert bil.
En uerfaren fører prøvekjørte også bilen og ble veldig fort vant til håndteringen av selve bilen. Det er en kjennsgjerning at slike delintegrerte biler på rundt 230cm bredde og lengde på under syv meter er lettkjørte. De er lette å finne seg til rette i.
Speilene er brede og gode. Selv om det alltid er viktig å tenke på overhenget for en nybegynner - når man er i trange situasjoner.
Det er behagelig med cruisekontroll på motorveien. Vår testbil hadde imidlertid for stor toleranse og kunne variere hastigheten med over 20 km/t. Det er selvsagt alt for mye, men skyldes etter all sannsynlighet en feil på denne aktuelle bobilen. Vi har kjørt flere tilsvarende bobiler i høst som er basert på samme teknologi som har fungert utmerket. De to passasjerplassene i sittegruppen er greie, selv om våre passasjerer ønsket seg en mer bakoverlent ryggstøtte. Det har ikke bare med tenåringsholdningen å gjøre, de to bakerste passasjerene sitter unødvendig rett i ryggen på en T 64.
Vel fremme
Sittegruppen er romslig og bordet er nærmest luksuriøst stort for fire som er det antallet vår testbil er registrert for. Det er mulig å få fem soveplasser ved å re opp sittegruppen. Den femte sitteplassen i kjøreretning lages da i den langsgående tverrsitteren, men bilen leveres normalt registrert for fire peronser.
Det store bordet er prioritert fremfor å få en L-sofa, og for fire personer er dette et klokt valg da det gir bedre bordplass.
Selv om regnet trommer på taket stiger stemningen når maten kommer på bordet. Standard oppdekking til middag med fire store tallerkner med bestikk og glass samt et par kjeler er ikke noe problem.
Senkeseng
Senkesengen er gedigen, spesielt når du tar hensyn til type bobil. Sunlight har klart å få plass til en manuell senkeseng hvor madrassen er på hele 144 cm på det bredeste. På det smaleste ved hodeenden og fotenden er den 120 cm. Du får uansett følelsen av at dette er en romslig seng. Det er godt gjort å få plassert en så stor senkeseng i en delintegrert bil. Sunlight har gjort dette på en forbilledlig måte. Døren er plassert tilnærmet midt på bilen, og det har gitt plass til å passere senkesengen også når den er nede. Det betyr at de som sover i den bakre dobbeltsengen kan fritt gå ut og inn av bilen selv om noen sover i senkesengen - og det er helt nødvendig på en bobil. Det finnes biler på markedet hvor senkesengen i praksis sperrer døren, og det er ingen god løsning verken praktisk eller sikkerhetsmessig.
Jeg er sikkert ikke den første som glemmer en detalj som det å ta ut stigen til senkesengen FØR man pakker garasjen stapp full. Når du slår deg til ro for kvelden og trekker ned sengen er lysten til å stable om halve garasjen og finne frem stigen ikke veldig stor. Men på denne delintegrerte bilen er det ikke noe problem å gå opp og ned av sengen på førersiden og bruke forsetene som stigetrinn. Er du fra middels myk til myk klarer du fint å smyge deg under sengen også - selv når den er helt nedsenket.
Den faste sengen måler 135x197 cm på det bredeste og 98x197 cm på det smaleste. Det er både mulig og enkelt å løfte den gassdempede sengen for å komme til garasjen under.
Kjøkkenet
Platen over kummen har funksjon som en fjøl. Veldig praktisk å kunne skjære brød og hakke grønnsaker på denne - og så helle smuler og annet rett i vasken. God utnyttelse av plassen. Det er tre gassbluss, men de er uten piezo-tenner - og det synes jeg er veldig upraktisk. Det oppleves som at det er god plass ved kjøkkenet, og det går greit å passere en som jobber på kjøkkenet på grunn av benkens L-form. Kjøkkenet er utstyrt med en ventilasjonsvifte som virker på 220 V.
Skapplass
Det er et stort og romslig hengeskap mellom kjøleskapet og badet. I tillegg er det overskap hele veien rundt den faste dobbeltsengen. Du må krabbe opp i sengen for å komme til noen av disse, men det er god skapplass til fire personer. Et helt nødvendig forbedringspunkt på testbilen var at det ikke var et eneste 12V uttak koblet mot bodelsbatteriet.
Baderommet
Badet er plassert bakerst i bobilen og det gir begrenset størrelse på garasjen. Her er det toalett, vask og dusj. Vi fikk testet ut alt, og her er det plass nok til å få utført det man trenger. Spesielt satt vi pris på dusjen som til tross for begrenset størrelse fungerte utmerket. Etter en dykketur i vann på seks varmegrader, gir det en fantastisk godfølelse å komme inn i en varm bobil. Og ikke bare det. Det å gå rett inn til en varm dusj er ren luksus. Vi var to som dusjet etter hverandre - det var likevel nok varmtvann.
Opplevelsen
Når man er på en bobil-tur senhøstes setter vi stor pris på at det er varmt og godt. I Sunlight T 64 var det en Truma Combi 6 som gjorde jobben mer enn godt nok. Veldig behagelig å tenke på at man har en varm bil å returnere til når man er ute og går tur i høstregnet - eller som oss - ligger og dupper i iskaldt vann.
Garasjen
Interiørløsningen som er benyttet på T 64 med toalettrommet bakerst i bilen gir normalt begrenset plass i garasjen. Det gjelder også testbilen som ved første øyekast har et veldig lite garasjerom. Vi hadde mye utstyr som skulle med og vi lurte en stund på om vi ville få plass til alt. Garasjen har kun dør på førersiden, og effektiv åpning er 95x55 cm. På sitt bredeste er garasjen 130x137 cm. Det er ikke stort, men i tillegg er det en del plass under badet. Effektiv bredde på dette rommet er 215cm. Med litt gjennomtenkt stabling svelget garasjen både gummibåt, årer, dykkerutstyr og store deler av bagasjen. Imponerende.
Koppholder
Jeg er glad i kaffe, og synes det er merkelig at ikke flere bobiler har to skikkelig integrerte koppholdere. Dette gjelder ikke bare Sunlight T 64 da alle Fiat Ducato leveres med kun én koppholder som standard, og det er ikke nok spør du meg. Det finnes som kjent mange alternative koppholdere å kjøpe hos de som leverer tilbehør, men jeg har til gode å se en slik løsning fungere like bra som en original og tilpasset koppeholder.
Sunlight T 64 2013 modell
Lengde: 683 cm
Bredde: 233 cm
Høyde total/innvendig: 291/210 cm
Motor: Fiat Ducato 2,0 JTD/115 HK
Oppgitt kjøreklar vekt: 2710 kg
Nyttelast: 785 kg
Drivstofforbruk på testturen: 1,15 liter pr mil
Støy: 80 db i 80 km/t
Vi takker Mysen Caravan for lån av testbil.