Kvitter seg med gamle vrak
Utrangerte campingvogner leveres nå til opphugging som aldri før. Mange eiere har latt seg friste av vrakpantordningen som ble innført fra årsskiftet.
– Hittil har alt for mange skroteferdige campingvogner bare blitt stuet vekk eller hensatt på en uforsvarlig måte. Behovet for å innføre vrakpant har vært stort, og nå ser vi at den nye ordningen virker etter hensikten, sier Bengt Heggertveit i en pressemelding til Din Fritid. Heggertveit er konsernsjef i Ferda.
Forhandlerkjeden selger bobiler og campingvogner i hele landet, og får jevnlig spørsmål fra folk som lurer på hva de skal gjøre med gamle vrak som bare blir stående å forfalle.
– Mange blir glade for å få et råd som både sikrer dem noen tusenlapper og er bra for miljøet, sier Heggertveit.
Fra 2018 ble vrakpantordningen utvidet til å gjelde blant annet campingvogner, for å motivere eierne til å levere dem inn til godkjente biloppsamlere. Svært mange har benyttet seg av det nye tilbudet.
Nær 4000 er vraket
– En oversikt etter årets åtte første måneder viser at 3775 campingvogner er blitt vraket, sier seniorrådgiver Ole Thomas Thommesen ved seksjon for avfall og gjenvinning i Miljødirektoratet.
Det er Miljødirektoratet i samarbeid med Skatteetaten som administrerer vrakpantordningen. Eieren får utbetalt 3000 kroner når en campingvogn vrakes, mens biloppsamleren som tar imot og behandler den får et driftstilskudd.
– Det er positivt at slike kjøretøy nå er omfattet av ordningen. Behovet har vært stort, og pågangen har økt kraftig, sier Einar S. Høifødt, ansvarlig for kasserte kjøretøy i Norsk Gjenvinning.
Bedriften håndterer om lag 35 000 biler i året på sine mottaksanlegg rundt om i landet, og ved de fleste av dem er det nå også mulig å levere campingvogner. Høifødt råder allikevel eierne til å ta en telefon til den lokale gjenvinningsplassen på forhånd, for å være sikker på at det ikke blir bomtur.
Mange eldre vogner
Ved årsskiftet var det registrert snaut 120 000 campingvogner her i landet, ifølge en oversikt fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
– For den eldste delen av bestanden blir utskiftning stadig mer aktuelt. I tillegg finnes det nok et betydelig antall vogner som for lengst er avregistrert og ute av bruk, men status for mange av disse er uviss. Først med vrakpantordningen får vi et klarere bilde, sier Bengt Heggertveit i Ferda.
For bobiler har det vært vrakpant lenge, også den på 3000 kroner. Fra januar til og med august ble bare 171 slike kjøretøy vraket.
– Bestanden av bobiler er yngre, og andelen som er moden for utskiftning lavere. Men problemstillingen vil bli aktuell også for stadig flere eiere av de eldste bobilene, så vrakpantordningen vil nok bli godt benyttet innenfor hele camping-segmentet i årene som kommer.