iCaravan: Har blitt voksen | Din Fritid
Jan Børre og Renè Håheim er brødrene bak raketten iCaravan.
iCaravan

Har blitt voksen

 

På ti år har iCaravan vært gjennom en oppvekst med voksesmerter. Nå er bedriften på plass i nye lokaler sentralt i Tromsø, solid rustet for å takle en stadig økende trafikk med kunder.

De har gjort flere bemerkelsesverdige ting, brødrene Jan Børre og Renè Håheim. Det modigste var imidlertid å starte opp som caravanforhandler i 2010. Nå, sju år senere, er de rigget for en omsetning på 90 millioner, fra nye lokaler i Tromsø.

Rolig, men travelt

Det er februar når vi er på besøk og det er hvitt på bakken utenfor. Det er ikke mer enn en håndfull kunder inne i det drøyt 2000 kvadratmeter store lokalet. Likevel er det stor aktivitet og engasjement hos de ansatte. Her er det fokus på en ny dataløsning for kundebehandling, og det er varetelling og innkjøp til nettbutikk og butikk, før sesongstart. 

De nye lokalene ble offisielt åpnet i september i fjor, og eierne kan konstatere at det allerede har gitt mer salg. Men ikke bare det, nye egnede lokaler har gitt muligheten for å bli langt mer profesjonelle. Til årets sesongstart er forhandleren bedre rustet enn noen gang før.


Butikken i de nye lokalene er innbydende, og det er ikke noe å si på utvalget.

Starten

I begynnelsen tenkte brødreparet Håheim at de skulle prøve seg på bobilutleie. Jobben med å drive Narvesen-kiosken var de lei. Så dukket etter hvert ideen om nettbutikk for caravantilbehør opp. Med tyske Reimos rikholde utvalg i ryggen, har tilbehør hele tiden vært et viktig område som har hatt kontinuerlig vekst.

Den kreative produsenten har tidligere satset på å markedsføre utleie av bobil som er velegnet for nordlyssafari. Nå tones dette litt ned, men den kreative forhandleren har alltid hatt mange baller i luften. For eksempel da Bobil & Caravan var på besøk hos forhandleren i 2013. Da stod det en nedsnødd italienskprodusert bobil utenfor butikken, på vintertest. 


Under vårt besøk i 2013.

Nytt i år er utprøvingen av campingbilinnredning til VW Caddy eller Renault Kangoo. Løsningen er et plug-and-playsystem man kan montere i sin kassebil. Slike campinginnredede kassebiler finnes for utleie i Tromsø, via aktøren campervannorway.com.

Tenker langsiktig

I de første årene holdt iCaravan til i Ramfjordbotn. Flyttingen til Tromsø betyr blant annet en profesjonalisering, hvor eierne tenker langsiktig. 

– Vi har satt oss et mål om å bruke 15 år på å bygge opp firmaet, frem til da skal alt overskudd investeres tilbake i selskapet, forteller Jan Børre.

For å sikre at selskapet har en riktig utvikling, organiseres det nå slik at tiden til daglig leder, Jan Børre, skal frigjøres til å utelukkende jobbe med forretningsutvikling innenfor områdene nettbutikk, utstillingsplass, leiebil, ekspansjon.

Han skal også sørge for at selskapet har riktige samarbeidspartnere. 

I dag har iCaravan 15 årsverk fordelt på 19 ansatte, og representerer merkene Camp-let, Caravelair, Challenger, Concorde, Eura Mobil og Mobilvetta.

Den unge forhandleren har mange jern i ilden, og det kan virke som om et sitat fra Jan Børre oppsummerer mye av tankegangen til det nyskapende firmaet: ”Når du gjør det du kan blir det kjedelig…”

– En av suksessfaktorene våre er at vi ikke må vise resultatet vårt i penger. Det kan for eksempel være å ha fornøyde ansatte og leverandører. Det er kjempeviktig at alle som er med på laget synes dette er gøy, sier Renè og Jan Børre. 

– I tillegg er vi veldig flinke til å snu oss rundt og endre på noe som ikke fungerer, forteller brødrene.

Teknologisultne

Vi sitter på kontoret til daglig leder Jan Børre, som ser ut som en dataekspert der han sitter bak to store skjermer og demonstrerer selskapets siste it-investeringer. Blant annet et registrerings- og oppfølgingssystem for alle typer kundehenvendelser, inkludert Facebook. Her er det lagt til rette for at alle kan bidra, når de har noe ledig tid. Det er også lett synlig for ledelsen hvem av de ansatte som er flinkest i klassen. 


iCaravan er en av bransjens ivrigste på ny teknologi, og det er mye fokus på Facebook. Sentralt plassert står telleapparatet som teller antall «likes».

– Vi har som mål å bli best på kundeservice, og oppfølging, smiler Jan Børre.

Markedsføring på sosiale medier, som Facebook, er Tromsø-bedriften eksperter på. Her postes det daglig, og det legges kontinuerlig ut videosnutter på nye modeller.

Men bedriften benytter også Facebook som en aktiv del av sin interne kommunikasjon, med nyheten Facebook Workplace.Løsningen oppretter en intern sosial medieplattform som de ansatte har tilgang til fra sine smarttelefoner og datamaskiner. Det betyr at alle beskjeder som gjelder firmaet gis her, gjerne i relevant gruppe, som for eksempel verksted. Systemet sikrer at alle får lik og samtidig tilgang til informasjon. 

– Vi er utrolig fornøyd og stolt av medarbeiderne våre som er et fantastisk team. Det er her vi har de største ressursene våre, forteller Jan Børre.


En fornøyd gjeng på plass i nye lokaler: Lill-Hedvik Greaker, Cato Hakvåg, Kim Morland og Torleif Berger.

Det at vi er teknisk interesserte skyldes først og fremst at vi er ”skitlat”, det gjør at vi bruker teknologi for alt den er verdt - om den sparer oss for arbeid.

En annen nysatsing er en forhandlerportal av nettbutikken. Denne er skreddersydd for firmakunder som verksteder. Også her ser brødrene et udekket potensiale.

Utstilling

Det er en flott utstilling med både bobiler og vogner i de nyoppussede lokalene, som brødrene Håheim stolte viser frem. Ved hver utstillingsmodell er det en skjerm hvor det går videofilmer som demonstrerer unike funksjoner, og viser frem modellens funksjoner. De samme filmene legges også ut på YouTube og Facebook og enkelte av snuttene har opp mot 300 000 visninger. 

De nye lokalene byr også på en langt bedre logistikk på alle områder. Lager til nettbutikk har fått bedre plass, butikken kan boltre seg på mange flere kvadratmeter. 

– De to ansatte som jobber her har blitt dobbelt så effektive, forteller en avslappet Jan Børre. 

Alt dette har gjort at vi har en økning i aktiviteten vår, salget og omsetningen. Og det er jo gøy da, smiler Håheim-brødrene som har bakgrunn fra både fiskebruk og Narvesen-butikk. Vi hadde det gøy da vi solgte eventyrlig mange boller i Tromsø-sentrum, men fikk lyst på andre utfordringer. Det var da vi kom på ideen om å leie ut bobil. Deretter det har det bare rullet på frem til i år, hvor forhandleren forventer å omsette 180 enheter.


Cato Hakvåg trives med sparkesykkelen som har blitt et nyttig transportmiddel i de nye romslige lokalene.

Allsidig

Videofilm brukes også aktivt på utleiedriften til selskapet. Alle som skal leie en bobil må se på en demonstrasjonsfilm før de får legge ut på veien. Her er det samlet mange nyttige tips. Alle videoene er selvprodusert.

– Vi opplever at andre forhandlere også benytter seg av våre demonstrasjonsvideoer, forteller Jan Børre. Filmene ligger tilgjengelig for alle på Facebook og bedriftens hjemmesider.

– iCaravan legger ned mye ressurser på å gi kundene en god og informativ opplevelse. Og det slutter ikke når kontrakten er signert, forteller brødrene. Vi har som mål å bli best på ettermarkedet. Og det var et viktig steg for oss å komme til nye lokaler, hvor vi har fått et romslig verksted.  

Kundemønster

– Vi opplever at mange kunder kommer langveisfra, og de dukker ofte opp på en lørdag. De er gjerne ute etter inspirasjon, og det å kunne vise produktene våre i lyse, varme og trivelige lokaler er veldig gøy. Det er tross alt begrenset sesong hvor det er lyst og trivelig ute, smiler Jan Børre, som er eldst av brødrene som vokste opp på Vannøya i Nord-Troms.

De nye lokalene er på totalt 2150 kvadratmeter, hvor et tusen av de brukes til den plasskrevende utstillingen. 

– Hvordan takler dere sesongene?

– Vi er veldig bevisst at lavsesongen må brukes smart. En av de nye tingene vi jobber med er å bygge opp en kunnskapsdatabase. Her vil vi registrere alle spørsmål fra kunder og relevante svar. Dette er løsninger som kunder selv skal kunne bruke, og i tillegg vil vi ha behov for ekstra arbeidskraft i høysesongen. Med en slik base i bunnen kan også vikarer gi svar med god kvalitet. Her vil det også ligge videoer, på for eksempel hvordan du betjener en Trumavarmer. Også her måler vi ansatte på hvor gode de er til å dele av sin kunnskap. 


Kenneth Klemo jobber med caravantilbehør, og har vært hos forhandleren i mange år.

Kundeservice

– Verkstedet er meget viktig for at vi skal kunne nå målet vårt om å bli best på kundeservice. Nå har vi seks verkstedløp, hvor to av de er for ekspressjobber, det vil si dagsjobber. Vi har et ambisiøst mål for de seks ansatte på verkstedet om å omsette for ti millioner i år, bare på verkstedet. Det er ansatt fire nye mennesker på kundeservice det siste halvåret. Vi ønsker å være rigget for vekst før veksten kommer. Det har vi ikke alltid hatt mulighet for tidligere.


Adam Kalisz og Krystian Gardxielewski på verkstedet jobber med å løse et teknisk problem på en varmen til en vogn.

Historien

Det første året med normal drift var 2011, da klarte de tre ansatte i iCaravan å omsette for 15 millioner. Det ga mersmak, og trioen som hadde liten til middels erfaring med bobiler og campingvogner, satset friskt videre. Som den første bobilutleieren markedsførte de kombinasjonen bobil med nordlyssafari. En tur blant annet flere av våre lesere har hatt gleden av å være med på, da Bobil & Caravan i flere år har hatt en konkurranse hvor premien er en uke i bobil på nordlyssafari.

Utleie

Det er en sterk vekst i turismen i Tromsø, og markedet for utleie er nærmest umettet. En nytenking brødrene har klart å få til er at man kan leie en bobil i for eksempel Tromsø, og så levere den i Oslo. I tillegg er det åpnet for at partnere kan kjøpe nye bobiler, og benytte seg av iCaravans utleiefunksjoner, noe blant annet Tromsø Camping benytter seg av for tiden.

Felles satsing

– Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten våre leverandører, forteller brødrene Håheim. Den viktigste leverandøren til iCaravan er firmaet Arve Opsahl as, som importerer Challenger. Et merke som har solgt godt også i Tromsø-området, takket være denne felles satsingen. iCaravan AS er et familieeid selskap. I to år har selskapet vært organisert slik at det selger bobiler på provisjon fra iBobil AS, som finansierer bobilene. iBobil eies i fellesskap av iCaravan (65 prosent) og Arve Opsahl AS (AOAS). Det har tidligere vært skrevet i andre medier at AOAS eier deler av iCaravan, dette er ikke korrekt.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden