
Stefan Janeld

Artikler av skribenten
Se, en bobil i tre!
Holzmobil er navnet på denne merkelige skapningen. Bodelen er kun bygget i treverk, inkludert ytterveggpanelene.
Skiller seg fra mengden
Seks meter lange bybobiler med tverrstilt seng bakerst går det tretten av på dusinet. Ikke alltid like spennende. Men det gjelder ikke denne modellen! Jo mer tid jeg brukte på Dreamer D55, jo mer entusiastisk og imponert ble jeg.
Min favoritt
Fransk Notín har en spesiell plass i hjertet mitt. De har alltid nydelig interiører.
En fantastisk messeopplevelse - for de få
De fleste bobilmesser i Europa ble avlyst på grunn av pandemien. Det gjorde derimot ikke Caravan Salon, hvor ledelsen virkelig la seg i selen for å avvikle messen på en trygg og smittefri måte.
Carthago viser vei
Helintegrerte bobiler velges ofte for å få mer volum i bilen. Du unngår riktignok det trange førerhuset, men vi har gjentatte ganger påpekt at volumet lider av den store taksengen over førersetet.
Kortere La Strada Nova
På CMT-messen i Stuttgart i januar var La Stradas nye Nova EB med lange senger den store nyheten.
Belgisk luksus, bygget i Spania
Cruzzer (uttales "cruiser") er et belgisk selskap som spesialiserer seg på å bygge tunge bobiler etter kundenes ønsker.
Düsseldorf-messen viser at det er mulig
De fleste bobilmesser i Europa er avlyst, noe som også gjelder Caravanmessen på Lillestrøm. Det at messene vil øke spredningen av Covid 19 har vært en større risiko enn arrangørene ønsket å ta. Men på bransjens største, Caravan Salon i Düsseldorf, valgte de i stedet å utvikle et konsept for en smittesikker messe. Caravan Salon er den første messen som implementerer "ProtAction" som konseptet heter. Messen arrangeres fra 4. - 13. september.
Sterkere slektsbånd
Fra og med sesongen 2021 vil Malibu produsere sine bobiler med en ny teknologi, som de kaller Generation M. Det betyr hellimte overganger mellom sandwich-platene. Men egentlig er ikke denne metoden ny. Det er samme konstruksjonsmåte som morselskapet Carthago bruker i sine bobiler.
Utvider sortiment, dører og senger
I 2021 vil en ny innstegserie for førstegangskjøperne bli å finne i McLouis’ sortiment. 200-serien har ti modeller: Fem alkover og fem halvintegrerte.
KEA i ny drakt
I Norge er italienske Mobilvetta mest kjent for sine toppmodeller i K-Yacht-serien. Her er det brukt påkostede materialer og et virkelig moderne og til dels banebrytende design. Modellen brukes gjerne for å vise frem hva italiensk design står for, og K-Yacht har hatt en viss markedssuksess.
Med fokus på stua
Fjorårets store nyhet fra Pilote var Pacific P696D. En syv meter lang modell uten fast seng, til fordel for et stort bad og en romslig sittegruppe. For sesongen 2021 bygger de videre på dette konseptet og lanserer en fullt integrert versjon av samme modell.
Fornyer seg med et steg tilbake
De siste årene har Sun Living presentert interiørløsninger med mye innovasjon og egenart. For 2021-sesongen tar den slovenske produsenten et steg tilbake når det gjelder baderomsløsningen. Og fornyer samtidig interiøret.
Fast toalettank
Thetford lanserer et nytt, kassettfritt toalettanlegg kalt iNDUS. I stedet for en kassett brukes det en fast svartvannstank i bilen.
Gamechangers
Uttrykket er amerikansk og viser til at noe har hatt stor betydning. Vi journalister får hvert år høre fra produsentenes PR-folk at årets nyheter er ”revolusjonerende” og ”nyskapende”. Det går, mildt sagt, inflasjon i superlativene. Spør du oss er det bare et fåtall modeller som fortjener slike grandiose betegnelser. Her presenterer vi et utvalg produkter som virkelig fortjener hedersordene.
Multifunksjonstak
Det er tydelig at pop-up-tak er en av de sterkeste trendene i 2021. Og selvfølgelig tilbyr Westfalia også dette til sine modeller nå.
Eleganse på Mercedes
I fjor vinter viste Bürstner frem sin nye serie bybobiler, Campeo. Nå er det på tide med en annen bybobil-serie: Eliseo, som er mer eksklusiv. Men den største nyheten fra Bürstner er deres nye Elegance, produsentens nye flaggskip.