: 5 måneder rundt i Italia - del 3 | Din Fritid

5 måneder rundt i Italia - del 3

Jørgen Ulm har pakket bil og campingvogn og kjørt på en lengere reise til Italia. Den kan du nå følge her på Campingnorge.no. I tredje og siste del forteller Jørgen:

Onsdag den 3. april

Kjøretur opp til Monte Sant Angelo. Det var en veldig fin tur opp over fjellene langs en veldig svinget vei opp til en høyde på 800 meter. Her lå byen Monte sant Angelo nedover fjellskråningen. Her var en fantastisk flott utsikt over havet og store deler av halvøya ”Sporen”. Vi parkerte på toppen hvorfra man kunne gå ned gjennom byen. Først besøkte vi Normannerborgen Castello som Frederik II bygget om til en kongelig palass. Deretter var vi i St. Mikaels Kirke som er bygd oppe på en grotte som benyttes som kirkesal. Det var gudstjeneste i grottekirken, men det gjorde bare besøket enda mer høytidelig. Deretter fortsatte vi vår spaseretur hele veien ned gjennom byen, hvoretter jeg gikk hele turen tilbake opp gjennom byen for å hente bilen og kjøre ned til Solveig for å ta henne med. Monte Sant Angelo er virkelig et besøk verdt. Deretter kjørte vi rundt på halvøya innbefattet en tur gjennom nasjonalparken Foresta Umbra. Her er en veldig stor skog som for en stor del består av løvskog, spesielt bøk. Det er veldig uvanlig på disse kantene, det var omtrent som å kjøre rundt i området rundt Vejle i Danmark, og så skal det tillegges at bøkeskogen var fullt utsprunget selv om det bare var 3. april. Hjemturen gikk langs kysten og akkurat da vi kom tilbake til campingplassen begynte det å regne, akkurat som spådd i værmeldingen. Alt i alt nok en deilig dag.

Fredag den 12. april

Det bler oppholdsvær i løpet av formiddagen. Vi kjører en tur inn til Firenze, mest for å orientere oss om byens trafikk- og parkeringsforhold. Vi hadde ikke regnet med å komme inn og gå i byen, men vi fant en parkeringsplass og det var blitt oppholdsvær så vi bega oss inn mot sentrum til fots. Firenze er en vakker og interessant by. Vi gikk langs elven Arno og kom fram til Piazza della Signoria med Palazzo Vecchio. Plassen er flott og palasset det samme. Vi satt på en av fortausrestaurantene og fikk noe godt typisk italiensk å spise samt en flaske god Chianti vin. Deretter gikk vi fram til Domkirken, Companile di Giotto, som er et imponerende syn. Turen tilbake til parkeringsplassen gikk over Arno via broen Ponte Vecchio med dens smykkeforretninger. Broen er fra 1345 og var den gang tilholdssted for slaktere og garvere som i elven hadde en effektiv kloakk for sitt illeluktende avfall. Broen er den eneste som ikke ble ødelagt under 2. verdenskrig. Vi skal returnere til Firenze en annen dag når vi har god tid til å se på byen.

Søndag den 14. april

Vi reiser på søndagstur til Siena, været er ganske bra når vi drar av gårde og vi finner parkeringsplass i et parkeringshus og går derfra inn til bysentrum. Det var en hard tur, for Siena ligger på en fjelltopp, så det gikk oppover hele tiden, men vi kom fram til Il Campo som er byens hjerte. Plassen har form som et amfiteater. Det begynte imidlertid å regne igen så vi satte oss på en av plassens fortausrestauranter og nøt utsikten mot Palazzo Publico som er byens rådhus. Arkitekten Martin Nyrup som har tegnet rådhuset i Københavns har også sittet her og fått inspirasjon til det nye rådhuset i København, for det er ingen tvil om at store deler av arkitekturen er ført til København. Siden det regner er det passende å gå på museum, så vi bega oss over til rådhuset som virkelig er verdt et besøk. Rådhuset er et stort kunstverk innvendig. Vi avsluttet en våt men opplevelsesrik dag i Siena med et besøk i Domkirken. Det mest bemerkelsesverdige her er kirkens gulv, som er laget i marmor. Store deler av gulvet var imidlertid dekket med plater for å beskytte mod slitasje, men det var mer enn nok som lå fritt, slik at man kunne få et godt innblikk av dette flotte gulvet.

Tirsdag den 16. april

I dag skal vi utforske vinområdene. Vi bega oss derfor via motorveien sydover (da det i dag er generalstreik i Italia, var det ingen til å innkreve motorveigebyr), noe vi ikke skal klage over. Vi kjørte til Chianciano Terme som er en kurby og ikke noe mer enn det. Vi fortsatte til Montepulciano som er en gammel og vakker fjellby. Den er mest kjent for sine fine viner. Vi bega oss inn i byen og opp langs den smale og veldig svingete hovedgaten. Allerede i byporten var det forretninger som solgte vin og delte ut smaksprøver. Vi fant oss en god Vino Nobile og smakte oss fram til den årgangen som passet oss best både hva smak og pris angikk. Vi tok med oss 3 flasker samt litt andre spesialiteter fra Montepulciano. Før vi forlot byen igen tok vi en kopp kaffe og så snappet jeg til meg en 5 liters flaske ”daglig”-vin. Etter dette besøket kjørte vi til vinens Mekka i Italia, nemlig til Montalcino. Det er her de lager rødvinen Brunello, som regnes som ”Kongen” av italiensk vin. Vinen er god, men nok for dyr i forhold til andre mer vanlige viner. Jeg kjøpte likevel en enkelt flaske og gleder meg til å finne en passende anledning til å nyte den. Dagens tur ble nesten for lang - over 300 km. - men det var OK sett i forhold til dagens opplevelser.

Søndag den 21. april

Det er deilig her ved Gardasjøen, vi nyter livet i deilig vær, for nå kom solen igjen. Byen Lazise er hyggelig. I helgene er det mange mennesker i byen, det er italienere på utflukt for så mange turister er det enda ikke her i området, selv om det også er mange campere.

Torsdag den 25. april

I dag er programmet ”Sjøen Rundt”. Vi kjørte i fra Lazise over Garda og Malcesine til nordenden av Gardasjøen og byen Riva. Fra Riva kjørte vi langs vestbredden av sjøen. Det første stykket var det veiarbeid i tunnelen, så det ble litt kø, men deretter hadde vi en flott tur gjennom et utall av tunneller. Ved Tignale kjørte vi opp på fjellet til det de kaller Gardasjøens Balkong, der det var veldig fin utsikt. Vi hadde tenkt å fortsette innover fjellet, men her var veien for smal for en Land-Rover så vi snudde og kjørte ned til sjøen igen. Ved Gargnano spiste vi lunch før turen fortsatte. Ved Salo var vi ikke enige om hvilken vei vi skulle ta. Valget mitt var feil så vi fikk en litt lengre tur før vi var tilbake ved sjøen igjen. Vi hadde på hele turen forundret oss over at det var så mye trafikk, og særlig mange motorsykler. Vi var enig om, at vi på hele turen nok hadde møtt over 2.000 motorsykler og de kjørte friskt. Da vi kom fram til byen Densenzano var det trafikkaos, fordi det var et større arrangement i byen. Vi fant nå ut at det var Italias Frigjøringsdag og den holdes hellig, og vi har tidligere erfart at når det er helligdag så skal italienerne ut å kjøre bil. Ved Perschiera var trafikken like ille og de siste 10 km. hjem til Lazise kjørte vi i kø i gangfart.

Mandag den 29. april

Vi er reiseklare. Vi har betalt, og fikk våre 10 % rabatt. Dersom vi vil reservere plass til neste år kan det gjøres etter nyttår og man skal bare snakke med direktøren dersom det er snakk om et lengere opphold og ønske om rabattert pris. Fra Lazise kjørte vi til motorveien som vi fulgte over Brennerpasset, deretter gjennom Østerrike til München. Vi hadde hatt en fin dag med sol og varme, men når vi kom over Alpene kjørte vi inn i et ordentlig trist vær med regn og kulde. Vi fikk en klar fornemmelse av at vi var på vei hjem og at det fortsatt var tidlig på året. Etter München kjørte vi fra motorveien ved Pfaffenhofen der det var skiltet til en Shell Auto Hof. Her ville vi overnatte og opplevde for første gang, at det var gebyrpliktig å overnatte på en Auto Hof, men det skal da også legges til, at for de 10 EURO vi betalte fikk vi kupogner, som kunne brukes på plassens restaurant, så i realiteten kostet oppholdet ikke noe. Om kvelden prøvde jeg igen om det var mulig å få fyrt opp gassvarmeren, det var det, jeg skjønner det ikke helt.

Torsdag den 16. mai

Hjem til Frederiksberg. Det ble en tur på 14.500 kilometer.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden