: 5 måneder rundt i Italia - del 1 | Din Fritid

5 måneder rundt i Italia - del 1

Jørgen Ulm har pakket bil og campingvogn og dratt på en lengere reise til Italia.  I første del forteller Jørgen:

2. januar - Neustadt

Vi har funnet ut at en Campingplass i Neustadt am Donau ca. 25 km. fra Ingolstadt har vinteråpent. Vi vil reise dit for å få noen gode råd om reparasjon av varmesystemet, som er gått i stykker på veien ned gjennom Tyskland. Vi fant campingplassen og fikk en vennlig mottagelse av campingvertens niese. Hun ville gjerne hjelpe, men fant ut, at vi heller måtte vente noen minutter til hennes onkel kom tilbake til campingplassen. Han ringte til en mekaniker i Neustadt, men de hadde stengt fram til mandag, så der var det ingen hjelp å få på det daværende tidspunkt. Vi installerte oss på campingplassen for å få tid til å tenke oss om. Hva varme angikk, klarte vi oss fint med elektrisk varme. Vi plasserte den elektriske varmeovnen rett foran gassvarmeren og lot elvarmen gå direkte inn til gassvarmerens vifte, slik at vi fikk samme varmefordeling som med gassvarme. Etter at vi hadde fått deilig varme i campingvognen og en god middag med biffer og tilbehør, tok jeg meg sammen, for igjen å se på gassvarmeren som ikke fungerte, med det resultat, at den tente helt uten problemer. Jeg fant ikke ut av hva problemet hadde vært, men det må ha vært elektronikken som har hatt behov for en ”tenkepause”. Nå skal vi bare få fyllt opp med gass i våre tyske gassflasker, så kan vi kjøre videre. Vi skal bare få vekslet våre siste par hundre DEM til den nye EURO’n, før vi forlater Tyskland. Så kan vi bruke EURO på resten av turen…det er en deilig oppfinnelse.

29. januar - Giardini-Naxos

Vi kjørte inn til Giardini-Naxos for å gå en tur langs Strandveien i strålende solskinn. Før vi igjen satte oss i bilen, fikk vi en kopp kaffe på en fortausrestaurant. Her kom vi i snakk med en kvinne, som snakket engelsk. Hun var amerikanerinne, men bodde i London, og var på tre ukers chartertur her nede. Jeg tror, at hun kjedet seg under sitt opphold, for det er ikke mange turister, så det kan nok bli ensomt å bo på et strandhotell. Før vi kjørte hjem, kjøpte vi muslinger og et par veldig store reker. Det fikk vi gjort i stand og spist i løpet av ettermiddagen.

7. januar - Pisa

I dag skal vi på tur til Pisa for å se det Skjeve Tårn m.m.. Vi kjørte langs strandveien til Viareggio der vi tok en kort pause for å se på noen juledekorasjoner. Deretter fortsatte vi til Pisa der vi fik parkert og ruslet rundt for å se: - Det Skjeve Tårn i Pisa som er bygget i 1174-1350, og skråner 4,50 meter. - Domkirken som er fra 1064-1121 og - Dåpskapellet som er fra 1153-1284, som også er skjevt, men kun skråner 1,5 meter. Efter disse ”anstrengelsene” gikk vi på Pizzeria der jeg selvfølgelig skulle ha en italiensk pizza. Solveig ville ha Lasagne, men det sto ikke på mandagens meny, så hun ble overtalt til å ta dagens rett, men det skulle hun ikke ha gjort. Det var en tallerken fylt med brød som man hadde heldt kål og store bønnekjerner over, noe som ikke falt i smak. Serveringsdamen forbarmet seg over henne og tilbød henne en annen rett, som ble pasta, og det var bedre.

18. januar - Pompei

Efter en liten svipptur til Nice er vi nå tilbake i Italia igjen. I dag dreier det seg om den gamle byen Pompei, som ble lagt i ruiner, dels i år 62 da byen ble rammet av et kraftig jordskjelv, dels den 24. august år 79, da Vesuv hadde et utbrudd. Byen ble dekket av ca. 7 meter aske og pimpesten, men er nå delvis utgravd og mye er velbevart, fordi det ikke ble utsatt for glødende lava. Turen gjennom ruinene var en stor opplevelse. Solveig var mest overrasket over byggematerialene. Der var brukt hardt brente mursten også i helt uvanlige formater. Vi ruslet rundt i Pompei i nesten 4 timer og avsluttet i Amfiteateret, som er fra år 80 f. Kr. og er et av de best bevarte Amfiteatere. Det er på størrelse med Colosseum i Roma. Vi kom nokså trøtte tilbake til campingplassen. Pompei er i seg selv en Italiatur verdt.

19. januar - Vulkanen Vesuv

I dag skal vi en tur opp på vulkanen Vesuv. Vi valgte å kjøre gjennom byene fram til det stedet, der det begynner å gå oppover - vi kunne ha valgt motorvejen - de 12 km. Så det hele tok nesten et par timer på grunn av trafikken. Så fikk vi for første gang oppleve ordentlig italiensk bytrafikk, noe man trenger gode nerver til, men jeg forundrer meg mest over at det tilsynelatende ikke skjer ulykker. Jeg vil faktisk si at italienerne overhodet ikke følger trafikkregler. Efter deres kjøring å dømme, så er alt tillatt. Jeg har også selv lært å presse. Det ser mest farlig ut for alle de på scootere og små motorsykler. Vi fortsatte oppover veien mot toppen av Vesuv, helt til en kvinnelig parkeringsvakt stoppet oss og gjorde oppmerksom på, at vi ikke kunne kjøre lengere uten kjettinger, så i likhet med mange andre måtte vi stoppe og snu bilen. Jeg gikk litt oppover på bena og konstaterte, at det var rigtig det hun hadde sagt. Veien var snøbelagt og speilblank. Noen bilister var i ferd med å montere kjettinger. Vi valgte å snu og begynne nedstigningen, og måtte konstatere, at vi ikke kunne komme til toppen på den fremdeles aktive vulkanen. Vesuv er for øvrig en av de eneste aktive vulkaner på det europeiske fastlandet.

3. februar - Acireale

Fra i dag og en ukes tid framover er det karneval over hele Italia. Det er dessverre blitt regnvær, men vi kjører likevel til Acireale som vi har lest skulle være en av de byene, som har det største karnevalet. Det var også i ferd med å bli gjort klart til noe og byen ble sperret for biltrafikk, men selve karnevalet skulle først starte sent på ettermiddagen. Det gadd vi ikke vente på, så etter litt kaffe og kake, kjørte vi tilbake til campingplassen. Vi sikret oss et program for karnevalet så nå har vi noe å planlegge ut i fra. Vi reiser nok tilbake neste lørdag. På vei hjem kjørte vi langs stranden og havnet på et tidspunkt ute der veien endte i en strandsjø. Her var det treff for 4-hjulstrekkere, de drev og kjørte igjennom strandsjøen og satte seg selvfølgelig noen ganger fast midt ute i sjøen. Det hele var meget fornøyelig å se på. Om kvelden var vi mange, som spiste i restauranten her på campingplassen. Det var Pizzakveld og de har en ordentlig steinovn til å bake pizza i, så det ble noen deilige noen.

9. februar - Karneval

Efter en tur til Etna kjører vi til Acireale for å delta i karnevalet. Vi ankommer i god tid så det er ennå ikke problemer med å få parkert. Det ble det senere. Siden vi har god tid, finner vi en restaurant for å få en italiensk middag. Det ble en utsøkt middag for det var en av de beste restaurantene i byen. Selve karnevalet består hovedsakelig i, at deltagerne er mer eller mindre utkledd og går rundt og viser seg fram - spesielt barna. De kaster masser med konfetti på hverandre og på oss, og så går de og ”grer” hverandre i hodet med en ”plastikkam”. Så var det også noen organiserte grupper som gikk rundt i byen. Noen hadde enormt store pyntede vogner, som også ble kjørt rundt i byen. Der var ingen berusede, og det var dessverre også veldig lite musikk og sambarytmer.

Turen fortsetter….

- Klikk her - Les del 2

24. januar - Camping Almoetia

Her på plassen er det mulighet for å kjøpe ferskt brød om morgenen. Det er deilig. Vi har innrettet oss med vindskjerm og solseil og har funnet fram liggestoler. Her er mulighet for å sitte ute i solen og nyte en øl/kaffe. Vi har nå funnet det vi har kjørt så langt for, nemlig sol og varme. Jeg har sett litt på prisene for å bo på campingplassen, det viser seg at vi kan bo for halv pris, dersom vi binder oss for en måned. Vi bestemmer oss for det og avtaler en måneds opphold her på Camping Almoetia. Vi vil så reise på turer herfra. Campingplassen ligger rett nedenfor vulkanen Etna, som er dekket av snø, men den er jo også 3340 meter høy. Etna hadde utbrudd i fjor, og det skulle fortsatt være mulig å se røyk fra krateret. Restauranten på campingplassen har åpent, så vi bestemmer oss for å prøve den. Det ble en hyggelig kveld med god mat og selskap med 6 tyskere.

30. januar - Etna

I dag skal Etna utforskes. Vi kjørte først for å komme opp på nordsiden. Derfor gikk turen til Giardini-Naxos og så opp langs vei S185 over Gaggi, Francavilla og Linguaglossa til det nordlige punktet for fotturer, Citell, som ligger på en høyde av 1741 meter. Det lå mye snø, men veien var ryddet og nesten tørr. Vi var helt alene på dette stedet og restauranten var stengt, men det var en flott utsikt over havet og alle byene langs kysten. Og selvfølgelig en flott utsikt opp mot toppen av Etna, som hele tiden sendte damp opp av krateret. Etterpå kjørte vi nedover mot Fornozzo, Milo og Zafferana. Herfra gikk det igjen oppover til det sydlige utgangspunktet for bestigning av Etna. Det heter Sapienza og ligger i en høyde av 1910 meter. Her var litt liv, restaurantene hadde åpent, og enkelte av turistbodene med souvenirer hadde åpent, men taubanen gikk ikke og det er nok for risikabelt på egenhånd å begi seg opp de siste 1500 meterne til kratrene, så det lot jeg være. Her ved Sapienza er det frisk lava fra utbruddet forrige år. Lavaen hadde ødelagt taubanen. Det mest imponerende var likevel nedkjøringen til Nicolos. Det meste av vejen kjørte vi gjennom lava fra 1993, veien er fint gjenoppbygget etter dette utbruddet. Deretter gikk det langs veien S114 tilbake til campingplassen. Hele dagen hadde vi strålende solskinn, vi nyter det og tenker litt på de der hjemme.

Da vi startet fra vårt bosted i Frederiksberg sto kilometertelleren på vår Land-Rover på 32 690 km.