Gode råd til dekk og bremser
Å kjøre i fjellet medfører ofte kjøring på glatte veier, og da er det viktig å kontrollere bremser og dekk. Vær oppmerksom i svinger, som ligger ile samt skyggefulle kroker, dit solen ikke når, da det er der islaget som oftest overrumpler den uoppmerksomme. Unngå å bremse og sving ikke rattet kraftig, men slipp gasspedalen og fortsett langsomt.
- Det anbefales å ha samme type dekk på bil og campingvogn, og i vintersesongen er vinterdekk et must. - For vinterdekk er minste tillatte mønsterdybde 3,0 mm. - Visste du forresten at et sommerdekk med minste tillatte mønsterdybde - 1,6 mm - presser 85 prosent mindre vann vekk enn et nytt dekk? - Unngå vanndammer for å minke risikoen for vannplaning, og tenk på å aktivere bremsene innimellom. Spesielt hvis du kjører i slaps, for å forvisse deg om at de fungerer effektivt når de behøves - Sommer som vinter skal bremsene kontrolleres. Sjekk, at håndbremsen kan holde vognen. - Gjenbruk i form av f.eks. brukte vinterdekk, ubrukelige isskraper, dårlige vindusviskere og oppripete ruter anbefales ikke. Sørg for at du har nytt utstyr før vinteren. - ESP, Electronic Stability Program er et verdifullt, sikkerhetsmessig hjelpemiddel, spesielt ved kjøring på glatt føre. Hvis bilen er i ferd med å miste festet aktiveres bremsene og motoreffekten reduseres, hvis det er nødvendig. Men kjør fortsatt forsiktig og vær oppmerksom på forholdene, selv om bilen din har ESP - ingen elektronikk i verden opphever naturlovene! - Kjør med tilstrekkelig avstand. Om vinteren er det viktig å holde enda lengere avstand til forankjørende bil pga. glatte veier. Bremselengden for en bil som kjører i 50 km/t er mer enn dobbelt så lang på iset veibane, enn når veibanen er tørr - Nøyaktig gir. Det riktige girvalg medfører at du noen ganger skal kjøre i et høyere gir. Ofte er det bedre med annet gir i stedet for første gir (eller til og med tredje gir) for å minske risikoen for hjulspinn når du starter eller akselererer på is eller snø. Har du automat gir, bruk da «Vinterforhold», hvis det finnes. Også et Traction Control System (TCS) hindrer hjulene fra å spinne. - Sladd på bilen får man lett på snø eller is, selv ved lave hastigheter. Ikke brems! Hvis du får sladd på forhjulene i en forhjulstrukket bil, trå inn clutchpedalen for å koble ut motoren (skift til «nøytral» hvis du har automatgir), og styr forhjulene i den retning du vil kjøre. Hvis du får sladd på bakhjulene, koble ut og styr mot sladden, altså i den retning som bilens bakdel beveger seg. Hvis du har ABS (låsningsfrie bremser), hjelper det med til å forhindre sladd i forbindelse med bremsing. Bremsepedalen vibrerer voldsomt, når ABS er aktivert, men slipp ikke, men fortsett med å bremse kraftig. Test funksjonen under sikre forhold, slik at du lærer hvordan ABS fungerer. - Tenk på at alle forutsetninger endres. Både reisetid og bremselengde bliver lengre. Det eneste, som blir kortere, er dagene.