Pakketurer og speilløse bobiler
CMT arrangeres i januar i Stuttgart og er like mye en reiselivsmesse som en caravanmesse. Og det er jo logisk - det er jo to ting av samme sak. Vi har vært der og fått med oss produktnyhetene.
Stuttgart: CMT-messen fyller i år 50 år, og publikum strømmer til som aldri før. En ny hall er bygget og ble tatt i bruk for første gang på årets messe. I 2017 var det hele 235 000 besøkende innom i løpet av de ni dagene messen varer. Desidert flest tyskere, naturlig nok. CMT kalles en internasjonal messe, og det er mange utenlandske utstillere tilstede, men publikum er primært tyskere. Undersøkelser arrangøren har gjort viser at over halvparten av de besøkende var der for å se på caravan-produkter.
Nyttårstalene
Det var ikke mange produktnyheter på CMT 2018, og det er strengt tatt heller ikke å forvente. Det store slippet av nyheter skjer ved nytt modellår, som begynner tidlig på høstparten. Og når alle fabrikkene produserer på høygir, har de fleste mer fokus på å sikre volum enn å vise til nyvinninger midt i en travel sesong.
Likevel var det et rikholdig antall pressekonferanser hvor caravanprodusentene kunne fortelle om «rikets tilstand». En fellesnevner her var økningen i antall enheter produsert og solgt i 2017, sammenlignet med året før. For det er gjennomgående meget gode tider for caravanbransjen.
Tallenes tale i Europa
Det landet som selger flest vogner og bobiler i Europa er Tyskland. Totalt 56 107 enheter ble nyregistrert i 2017, ifølge den europeiske caravanbransjeforeningen ECF (European Caravan Federation). Det er en vekst på nesten 14 prosent - litt over Europa-snittet, som er på 12 prosent vekst. Grovt regnet selges det halvannen gang så mange bobiler som vogner i Europa for tiden.
De to neste landene på lista etter Tyskland er Storbritannia og Frankrike, med henholdsvis 30 489 og 24 123 enheter. Sverige har hatt et kjempeår og ligger på fjerdeplass i Europa med 8829. Norge ligger på en sjetteplass i antall solgte vogner og bobiler. Om man ser på hvem som har hatt størst vekst sammenlignet med fjoråret, og filtrerer bort de minste aktørene som fort får veldig høy prosentvekst, har Spania vokst nesten 40 prosent i 2017. Fortsetter denne veksten er det ingen tvil om at de passerer Norge på statistikken i 2018.