Slik skifter du lyspære på Ducato 2006-2013-modell | Din Fritid
Skifte pære på halvintegrert bobil

Slik skifter du lyspære på Ducato 2006-2013-modell

På moderne biler er det trangt i motorrommet, og å komme til på baksiden av hovedlyktene kan være krevende. Du ser jo ikke stedet der pærene sitter. Men det er ikke veldig komplisert å skifte pære på din halvintegrerte Fiat bobil. Din Fritid viser deg hvordan! 

Om du tar ut hele lampen er det å skifte lyspære enkelt. Å ta ut hele lampehuset på Fiat Ducato er en smal sak om du går fram riktig, og å kunne det er en stor fordel når du for eksempel er ute en mørk høstkveld og alle verksteder er stengt. Men studér operasjonen i dagslys, og husk å anskaffe reservepærer for nærlys, fjernlys, blinklys, bremselys og baklys - som bør ligge i bilen. På den nest nyeste Ducato-utgaven, som ble solgt i tidsrommet 2006-2013, er det litt mer komplisert enn på siste utgave. Vi snak- ker her om å skifte pærene i hovedlykten; de øvrige kommer du til ved å skru av glasset.

På denne modellen er det mulig å komme til pærene på begge sider, på venstre side (sett forfra) kan påfyllingsstussen til spylervæs- ken trekkes litt opp og legges til side. Da kan du tre armen inn bak lampen og komme til pærene. Men du ser altså ingen ting, og derfor vil vi anbefale å ta ut lampen.

 

Utstyret i orden

Jobben forutsetter naturlig nok at du har riktig reservepære tilgjengelig. Av verktøy trenger du en stjernetrekker (ikke for liten), nøkkel for 10 mm sekskanthode (helst pipe- verktøy), og en flat skrutrekker. Selv om du er på reise tar det ikke mange minuttene å skru ut lampen. Og så tar du den med inn i bobilen og skifter pære, gjerne med litt kaffe og god musikk.

 

Så setter vi igang

Det sitter to plastdeksler over og under lam- pen. Disse må av for å komme til skruene som fester lampen. Den elektriske kabelen kommer du til først når lampen er løs. Det øverste dekselet sitter med to skruer, det på undersiden med én skrue (stjernetrekker). Det øverste er også festet med to propper. Løft dekselet forsiktig opp - mens du hjelper til med skrutrekkeren (se bilde). Legg noe stoff eller papp på lykteglasset så det ikke blir riper. Når disse er løse vippes dekselet høyere opp og hukes av på motsatt ende av skruefeste.

Skru løs det nederste dekselet og trekk ut skruefestet. Press deretter slik som vist på bilde, og det vil løsne to plasthaker på baksi- den. Til slutt sitter dekselet med to propper i motsatt ende og det må vippes løs. Nå er resten plankekjøring. Skru løs de tre skruene på lampen, markert på bilde (10 mm sekskanthode). Løft opp lampen, og den elektriske kontakten kommer til syne. En «flipp» på siden skal klemmes inn (flat skrutrekker) og kontakten trekkes ut. Ikke mist lampen - den koster sine kroner.

 

Innendørs

Nå er det tid for et sceneskifte, og jeg ser for meg at du nå sitter komfortabelt inne i bobilen eller hjemme - med lampen på et bord. Bak pærene er det deksler som beskyt- ter mot støv og fuktighet. Det kan være enten plastdeksler som må vris til venstre og løftes av, eller gummideksler som trekkes av. I instruksjonsboken er selve pæreskiftet godt beskrevet med betegnelse på pæretypen. Det er separate pærer for nær og fjernlys: Fjernly- set har H1-pærer og nærlyset H7. Mens nær- lyset sitter med en ståltrådbøyle slik vi kjenner fra mange biler, er fjernlyset litt annerledes. Her skal de to bøylene som klemmer på pærens mansjett løftes ut til siden og plasseres i et hakk. Her er det lett å gjøre feil, så vær nøye med at pæren kommer riktig på plass. Sjekk gjerne posisjonen før den gamle pæren tas ut. Trekk av kontakten, bytt pære og sett på kontakten igjen. Det siste er lett å glemme, og ganske irriterende når lyset sjekkes etter endt arbeid, for det må du huske å gjøre. Og som det står i verksted- håndbøkene: Montering foregår i omvendt rekkefølge. Husk også at du skrur i plast, så ikke skru altfor hardt til.

Emneord: 

På forsiden