Bobilskolen - del 2 av 4 : Tango for to | Din Fritid
Bobilskolen - del 2 av 4

Tango for to

Et par, gjerne i en alder der barna har flyttet hjemmefra, er den største kjøpegruppen for bobil. Derfor er markedet rettet spesielt mot disse. Det er ikke lett å velge seg en bobil. Utvalget er enormt!

Er du i startgropa for bobillivet, har du ofte ingen bastante meninger om hva bilen skal inneholde. Eller hvordan den skal se ut. Stort sett er bobilene laget for fire personer, selv om ikke alle sengene er like gode. Og et par på jakt etter bobil, kan i prinsippet velge mellom alle bilene du finner på markedet. Hva skal så nybegynnerne prioritere? 

Type bil

Den foran nevnte kjøpergruppen vil ofte være forsiktige mennesker som kvier seg for å kjøre stor bil. Er ikke dette et problem kan, om økonomien tillater, det være fristene å slå til med en større bil for bedre komfort og kanskje litt status.    

Som vi nevnte i forrige artikkel, har vi en vektgrense på 3,5 tonn. Vi godt voksne fikk tillatelse til å kjøre biler opp til 7,5 tonn da vi tok «lappen». Yngre mennesker må ta sertifikat på nytt for biler over 3,5 tonn. Disse skal vi komme tilbake til i en senere artikkel. Det siste året har det skjedd flere ordninger som er svært gunstige for eiere av tunge bobiler: EU-kontrollen blir som på personbiler og bobiler under 3,5 tonn: Annethvert år. Bomavgifter har nå også blitt lik biler under 3,5 tonn. 

Den største ulempen som gjenstår er at fartsgrensen for biler over 3,5 tonn er 80 km/t også på motorvei. At få tar hensyn til dette er en annen sak. 

På grunn av avgiftene er de små campingbilene som «folkevognbussen» med løftetak borte fra det norske markedet, i alle fall som nybiler. Dermed starter dette markedet med de såkalte bybobilene. Det er innredete kassevogner med alt det vanlige utstyret du finner i større bobiler. Men alt er trykket litt mer sammen. Den vanligste basisbilen er Fiat Ducato kassevogn i seks meters lengde. Med en litt sporty innstilling fungerer disse bilene bra. 

Kompakte bobiler

Neste gruppe er tradisjonelt bygde bobiler, med litt mer kompakte mål. Vanligste bredde på vanlige bobiler er drøyt 230 centimeter, mens kompaktbilene har en bredde på 210 til 220 centimeter. For eksempel Adria Compact med en bredde på 212 centimeter. Til sammenlikning er bybobilene rundt to meter brede. Så kommer mellomklassen med bredde på 230 centimeter. Lengden på de vanlige bobilene varierer fra seks til åtte meter, kommer vi opp i ni meter snakker vi om en premium-modell eller kanskje til og med en liner. Vær klar over at det å venne seg til å kjøre en stor bil oftest går lettere enn de fleste tror. Men store biler er mer upraktiske å parkere og det er greit å ta med i budsjettet at det er dyrere fergebilletter.

Innvendig

Løsningen i bobilene har endret seg gjennom tidene. Dagens biler kan ha fire forskjellige sengeløsninger bak i bilen. De mest populære er to enkeltsenger på langs og frittstående dobbeltseng, gjerne kalt queens bed. Mellom de to enkeltsengene er det vanligvis mulig å fylle ut med ekstra madrasser. Bobilene har med tiden fått senger av høy kvalitet og vanligvis sover du meget bra. Spesialtilpassede madrasser til ditt behov finnes også. For godt voksne er gode senger og god tilgang til sengene viktig. Er snorking et problem, kan muligheten for bruk av senger både bak og foran i bilen være en god løsning. Da er senkeseng foran det beste alternativet. 

Soveværelset er vanligvis bakerst i bilen, men et alternativ er å plassere toalettrommet bakerst. Det finnes løsninger med dobbeltseng og gjennomgang til rommet på siden, men to enkeltsenger med adkomst til badet i midten er normalen. Fordelen er et baderom der det er god plass til vask, toalett og dusj, og gulvet blir plant hele veien med lave senger. Ulempen kan være at badet blir smalt for å holde bilen kortest mulig, og ikke minst blokkerer badet for en skikkelig garasje bak. Dette er ingen ny løsning, men stadig flere produsenter har de siste to årene kommet med denne løsningen. 

Senkeseng foran er også beste løsning om for eksempel barnebarn skal være med på tur. Og de er gunstig for annenhåndsverdien når bilen skal selges. Men igjen dukker vektspøkelset opp. Senkeseng foran øker vekten med rundt 100 kilo, det samme gjør en integrert bil sammenliknet med halvintegrert. Dette til påminnelse ved valg av bil under 3,5 tonn. Å re opp sittegruppen regnes av mange som en nødløsning, det tar noe tid og sengen er sjeldent god.  

To sittegrupper?

Øvrig innredning består i hovedsak av kjøkken, toalettrom og sittegruppe. Sittegruppen er vanligvis kombinert med stolene i førerhuset. Riktignok har det i den senere tiden kommet biler med to sittegrupper, en rundsittegruppe bak i tillegg til den foran. Men to sittegrupper er mindre aktuelt for bare to personer. Sittegruppen foran er tilfredstillende for de fleste. Der far slanger seg i den bakovervendte førerstolen og mor har slengt bena opp i sofaen bak. 

Toalettrommet kan for godt voksne ha et problem, det er trangt. Vi har i utallige bobiltester anbefalt å gå inn på toalettrommet, lukke døren og simulere alle vanlige operasjoner. Har du plass på sidene av toalettet? Kan du bøye deg ned til vasken uten at veggen bak deg er i veien? Dette er viktig, for om rommet ikke er funksjonelt, vil du kvie deg for å bruke det. Også dusjen bør simuleres slik at man vet dette fungerer. Selv om det ikke tilbringes mye tid her, er toalettrommet viktig for at livet i bobilen skal bli vellykket. 

Kjøkkenet er vanligvis tilfredstillende. Sjekk at det er nok oppbevaringsplass og husk at det er mer bekvemt med et kjøleskap som er plassert høyere enn nede på gulvet. 

Oppbevaring er sjeldent noe problem for feriebagasjen. Og begge de nevnte sengeløsningene gir mulighet for garasje bak i bilen. Mange ønsker å ta med sykler, og hva er vel bedre enn å oppbevare disse inne i bilen. Vekk fra spruten på sølete veier, og ute av syne for eventuelle sykkeltyver. Etter flere timer i bilen kan en runde i nabolaget på sykkel bli et av høydepunktene på turen. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden