Bobil & Caravan 6-2016
Turister og fastliggere våkner raskt opp fra det sløve feriemoduset når brannbilen ruller inn på campingplassen. Har noe skjedd? Brann? Gasslekkasje? Sikkerhetskontroll på campingplassen?
For å møte utslippskravene i Euro 6-standarden har Fiat valgt en helt egen vei. En vei som reduserer servicebehovet, og viktigst av alt for bobilistene, gir en vektfordel sammenlignet med konkurrentene.
En viktig årsak til at Adria har lykkes så godt er deres fokus på pris og funksjon. Deres nye Sonic-serie viser at produsenten også kan mye om design og luksus-følelse.
Det er ingen store endringer for neste sesong fra Bürstner. Men den norske importøren Kroken vil fortsatt ha mye fokus på sin Nordic serie, som tilbyr opptil sju soveplasser.
Det er ingen prangende nyheter for 2017-sesongen fra Carthago. I stedet har de gått i dybden og tatt tak i mange små detaljer.
Challenger har bobiler i mange klasser. Likevel er 80 prosent av deres totalt 37 modeller under sju meter og halvintegrerte. Det er spesielt i dette segmentet Challenger har sin styrke. Og 2017 modellene er intet unntak med flere spennende nyheter på gang.
RollerTeam Granduca 284TL og CI Riviera 82XT er to modeller som produsenten har store forventinger til på det norske markedet.
Dethleffs har fokusert på tre serier når de skal fornye seg for 2017-sesongen: To nye modeller i Trend, samt totalfornyet Globebus- og Magic-serie.
Campingvognseriene Nomad og Camper kommer i helt nye utgaver for 2017-sesongen. Mellomklasse-seriene blir fornyet og får nye interiørløsninger.
Rapido-gruppen produserer ikke bare Rapido og Itineo, men også Dreamer bybobiler.
Italienske Elnagh presenterer en prisgunstig modell med sin Baron 73. Den moderne enkeltsengmodellen er også utstyrt med senkeseng.
Det er ingen tvil om at årets høydepunkt fra Eura Mobil er Integra 695QB. Den nye utgaven av bilen har dobbeltseng, Alde-varme og et nytt lyst og innbydende interiør - inspirert av sveitsisk hyttekultur.
Den finurlige produsenten Frankia går sine egne veier. I år på kjøkkenet.
Bybobiler er ingen storselger i Norge, men på kontinentet er dette segmentet i kraftig vekst. En av aktørene som nå satser her i landet er polske Globe-Traveller.
Hobby har de siste årene slitt med å bli vurdert som en attraktiv bobilprodusent. Mens de på vognsiden har hatt eventyrlig høye markedsandeler. Foran 2017-sesongen skal det ikke stå på valgmulighetene - med 23 bobilmodeller på menyen.
Hobby er den campingvognprodusenten som selger suverent flest vogner på det norske markedet. Men markedsandelene har de siste årene falt. Nå oppgraderes flere av de sju seriene med en ny interiørløsning med stort bad.
I fjor var Hymers største nyhet kort og lett. I år benytter de modellskiftet til å forsterke sitt utvalg på tunge premium-modeller.
På ti år har franske Itineo klart å bli en populær utfordrer til mange av de mer etablerte produsentene i Europa. Itineo har funnet sin lille nisje og er tro mot sin visjon om å tilby en helintegrert bobil til en rimelig penge.
Svenske Kabe har mer å gjøre enn noen gang, og produsenten gjør det meget bra for tiden. Også med å produsere bobiler.
Det er ingen tvil, Kabe er fornøyd med seg selv. Salgsoppgang og presentasjon av det de selv mener er deres sterkeste modellprogram noensinne.
På Karmann Mobils pressevisning for 2017-nyheter var det lite direkte nyheter. Men det trengs ikke heller med et av markedets mest kreative modellutvalg.
2016 har vært et av de beste årene til Knaus. Nå investerer de 15 millioner euro i nye produksjonslokaler i Nagyoroszi i Ungarn. Her er det spesielt forskningsavdelingen som har fått nye ressurser.
Den første utgaven av den kjempelette campingvogna skulle lages av papp. Den kom aldri i produksjon. Men Knaus ga ikke opp ideen og ønsket om å revolusjonere tradisjonell byggeteknikk. Nå er superlette Travelino en realitet - og klar for produksjon.
Spesielt tilpasset det norske markedet er nye Knaus Südwind Scandinavian edition. Ikke unaturlig er det vinteregenskaper som er forbedret på denne modellen.
La Strada er en liten spesialisert bybobil produsent med 46 ansatte og 325 enheter i året. I år fyller selskapet 30 år, og på menyen står det seks Avanti, to Regent og to Nova-modeller på programmet.
Det er kun et halvt år siden Laika innviet sin nye fabrikk. Det er nok hovedgrunnen til at produsenten ikke har så mange nyheter for 2017-sesongen.
Tyske LMC satser knallhardt på det norske markedet og tar grep både med nye produkter og ny importør.
Carthagos lillebror Malibu har høye ambisjoner, og fikk sin norgespremiere på høstens Caravanmesse hvor de viste frem både integrerte og halvintegrerte modeller.
En av Sveriges mest solgte bobiler er italienske McLouis. Merket er ikke på langt nær så populært i Norge men importør Løviknes Caravan har fått med seg en av landets største aktører, Arve Opsahl AS, for å få fart på salget.
Mobilvetta leverer italiensk design med gode og spennende løsninger. De fortsetter å utvikle sin K-yact modell som åpenbart flørter med båtfolket og gir umiddelbare assosiasjoner til sjølivet.
På CMT-messen i Stuttgart i vinter varslet Morelo en splitter ny gedigen liner. Nå er den nye Morelo Empire Liner her!
Det er ingen tvil om hva som er den største nyheten i 2017. Niesmann Smove med ambisjoner om å skape en helt ny klasse bobiler: Halvintegrert liner.
Ny serie og justeringer på flere modeller for 2017-sesongen er blant nyhetene fra Tabbert. Men mest imponerende elegante er Cellini med slide out.
Westfalia som merkevare har en unik posisjon i Norge. Du finner i dag deres to modeller Colombus og Amundsen hos norske forhandlere. Og flere vil det bli - om det går som produsenten ønsker seg.
Etter mange timer i bil kommer familiene frem til Daftö camping. Barna strømmer ut av bilene og Lars Benjamin (8) utbryter med klar stemme: – Dette er livet!
Et par, gjerne i en alder der barna har flyttet hjemmefra, er den største kjøpegruppen for bobil. Derfor er markedet rettet spesielt mot disse. Det er ikke lett å velge seg en bobil. Utvalget er enormt!