Alde Flow: Varmt vann - uten stopp | Din Fritid
Alde Flow

Varmt vann - uten stopp

Når du er på tur og dusjer gjør de fleste seg ferdig på rekordtid. Med Aldes nye Flow kan du fort få andre vaner: Systemet gir deg i praksis kontinuerlig varmt vann.

Jeg har i løpet av noen måneder testet dette splitter nye produktet for å se om det lever opp til forventningene. 

Alde Flow innebærer i praksis at man monterer en ekstra seksliters vanntank foran Aldepannens kaldtvannsinntak. Denne vanntanken får varme ved at den kobles inn først i bodelens varmesløyfe. Kaldtvannet blir dermed forvarmet før det havner i den tradisjonelle vannberederen til Aldepannen. 

Varmeveksler

Når kaldtvannet er forvarmet rekker berederen å varme opp varmtvannet og gi en kontinuerlig strøm med varmt vann - så lenge det finnes vann. 

Forutsetningen er at du har en normal caravan- eller bobildusj med 3-3,5 liter per minutt. Man må også kjøre pannen på full effekt, med både gass og 230V strøm. 

Vannet blir skikkelig varmt, kanskje nesten for varmt om du har småbarn i bilen som dusjer selv. Jeg anbefaler en kran med termostatstyrt blandingsventil eller Aldes ekstra blandingsventil ved pannen, hvor temperaturen kan begrenses. Det morsomste av alt, synes jeg som tekniker, er at løsningen ikke krever tilkobling og bruk av verken gass eller elektronikkomponenter, om du ser bort fra en ekstra utvendig sirkulasjonspumpe. Forvarmingstanken er helt enkelt en varmeveksler.


Den ferdige installasjonen med Alde Flow montert over pannen.


Alde Smart Control montert bak kontrollpanelet over bodelsdøren.

Prioriteringsmuligheter

Løsningen gir en del nye muligheter: Man kan stille inn varmtvannet i tre posisjoner: Prioritert, På og Av, en basisfunksjon på 3020-pannen.

I Prioritert produseres kun varmtvann i 30 minutter, forutsatt at vannet har høy nok temperatur. Bodelsvarmen må vente. Det er i denne modusen som kontinuerlig varmtvann er tilgjengelig. I På-modus varmes vann og/eller bodelen etter behov. De deler på ressursene. 

Ved Av varmes det ikke noe vann overhodet, selv om det er en sannhet med modifikasjoner, siden pannen alltid varmer varmtvann når det er behov for å varme opp bodelen.

Krav om 3020

For at Alde Flow skal fungere er det et krav at du har den siste 3020-pannen og dets styringspanel. Med det nye panelet følger det også andre små finesser:

  • Ønsket prioritering mellom strøm eller gass.
  • Styring av ekstra pumpe for oppvarming av motor.
  • Styring av ekstra pumpe i ekspansjonskaret.
  • Styring av ekstra boosterelement.
  • Enklere system for nattsenking med automatisk valg av temperaturgiver i sovedelen eller sittegruppen. 
  • Panelet kan dimmes på nattestid.
  • Spesiell modus for drift av pannen på høyder over 1000 meter, hvor luften er tynnere.
  • Utvidet verktøymeny.
  • For den som har en Truma AC, også automatisk klimakontroll.

Vår erfaring

Siden vi monterte Alde Flow dusjer Monika og jeg etter hverandre, samtidig som en av oss tar oppvasken om lysten er der. Vi trenger ikke planlegge aktivitetene på morgenen. Vi dusjer også lenger når vi ikke trenger å ta hensyn til at vi går tom for varmtvann. Jeg dusjer som hjemme, veldig varmt og lenge. Det er nesten som en morgenbadstu!

Man må være forsiktig når man skrur på varmtvannet første gangen. Når det først kommer er det meget varmt, og med barn i bilen anbefaler jeg Aldes blandingsventil og å begrense temperaturen til 40 grader.


KOBLINGSSKJEMA VARMT VANN TIL KRAN/FORBRUK: Kaldtvannet går først gjennom Alde Flow som i praksis er en varmeveksler som tar varme fra sentralvarmen til å forvarme kaldtvannet som skal inn i berederen.


KOBLINGSSKJEMA VARMT VANN TIL OPPVARMING: Alde Flow kobles mellom varmepannen og varmesløyfene. Før oppvarmingsvannet går til vogna eller bilen blir den brukt av Alde Flow til forvarming av varmtvannet.

Styr Alde-varmeren med mobilen

Det finnes en smart måte å styre varmesystemet med din smarttelefon. Løsningen fungerer både til 3010- og 3020-pannen. Du får opp samme samme funksjoner og panel på mobilen som på det tradisjonelle styringspanelet. Du endrer innstillingene slik du ønsker det, og sender en SMS. Pannen bruker de nye innstillingene, og du kan også se de på kontrollpanelet i bilen eller vogna. Du kan også starte kjøleskapet eller annet ekstrautstyr. Veldig praktisk, egentlig. Vi har sju grader i bobilen når vi ikke bruker den. Jeg øker til 20 grader når vi har tenkt å bruke den, og vi stiger inn i en varm og deilig bil når vi skal på tur.

Siden systemet går over mobilnettet får du også beskjed dersom Smart control mister kontakten med Aldepannen. Vi valgte å kjøpe et kontantkort og ladet det med 100 kroner for de få SMSene vi får i retur. Jeg regner med at pengene holder en god stund.


Det er enkelt å styre Alde-varmeren med mobilen.

 

Demontering av Alde

I vår bobil satt en Alde 3010, som ikke fungerer med Alde Flow. Vi tok derfor avgjørelsen om å bytte til en splitter ny 3020, etter at vår gamle varmer har gått kontinuerlig i seks år. Jeg tror det lønner seg på sikt, den brukte 3010-varmeren er verdt en slant, og mellomlegget er ikke så stort som man skulle tro. Å bytte er normalt enkelt, siden det er de samme koblingene på de to varmerne, og de sitter på samme steder. Dermed burde vårt bytte gå raskt og enkelt, om det ikke var for at bobilprodusentene i blant ikke tenker seg om. Dette er ikke noe angrep på vår bils produsent Frankia, dette gjelder dessverre mange produsenter:

Bobiler og vogner bygges som kjent innenfra og utover, kanskje effektivt for produsentene, men helt feil for oss som har noe vi må bytte ut. I vårt tilfelle har vi en meget smart serviceluke (46x31cm) ved varmeren, noe som gjør det greit å utføre service og inspeksjoner. Men om varmeren som er 49x31 centimeter trenger å tas ut for større inngrep stopper alt opp. Som det fremgår av målene burde varmeren enkelt kunne plukkes ut gjennom luken - om det ikke var for det faktum at luken er feilvendt, og det ikke er nok plass rundt varmeren til at den kan snus rundt og lirkes ut. 

Eneste muligheten ble å ta ut kjøkkenskuffene og sage opp bakveggen. En ikke helt enkel operasjon siden gulvet måtte løftes under skuffene. Hele denne jobben kun fordi bobilpåbyggere ikke tenker på servicebehov, eller hva som skjer om noen har glemt å tømme pannen for vann og den så har frosset i stykker…

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden