Campinginvestor Thorstein Berg: Gla´skap og litt galskap | Din Fritid
Thorstein Berg har etablert en ny campingkjede i Norge. Plassene i kjeden har mange fellesnevnere, blant annet høy kvalitet på personale og bebyggelse, matservering, gode sanitæranlegg og tømmemuligheter.
Campinginvestor Thorstein Berg

Gla´skap og litt galskap

– Jeg har sterk tro på at vi ved å levere kvalitet kan gi alle et positivt møte med camping. Det handler om å skille seg ut, du må utgjøre en forskjell. Vi skal tilby gode opplevelser, og noen ganger må man tørre å utfordre med litt galskap, smiler mannen bak Hallingdal Feriepark og campingkjeden Topcamp, investor Thorstein Berg (72).

– Jeg driver generelt mye med ting jeg ikke kan. Eksempler på det er selskaper som leverer kaffemaskiner og produserer programvare. Ikke drikker jeg kaffe og ikke har jeg spesielt god kunnskap om datamaskiner. Men jeg ser muligheter der andre ikke gjør det, og har en generell tilnærming til utvikling av tjenester og produkter som alle bransjer kan dra nytte av, forteller investor Thorstein Berg.

Hallingdal Feriepark

– Jeg hentet camping-inspirasjon fra utlandet da vi var i ferd med å etablere Hallingdal Feriepark. Den tradisjonelle måten å drive en norsk campingplass var, etter min oppfatning, gammeldags. Jeg ønsket å gjøre noe nytt, og å bidra til at feriesenteret på Ål skulle representere noe helt nytt. Derfor dro jeg sørover for å hente ideer og inspirasjon. Jeg besøkte Jambo, Daftø, Sexten og et utall andre plasser i Tyskland og Østerrike. Da fikk jeg se mange flotte løsninger. Ikke minst med tanke på aktiviteter, restauranter og så videre, forteller Thorstein, og fortsetter:

– Jeg tror det er viktig at vi også kan etablere restaurant- og hotelltjenester uten at det nødvendigvis har noe som helst med camping å gjøre. Rent bortsett fra at det ligger på et felles område. Det begynte med Hallingdal Feriepark, og nå har vi fått en egen kjede, Topcamp, som består av seks plasser. Vårt mål er å få seks plasser til, alle med samme høye nivå. Vi har nettopp fått opp en ny felles hjemmeside, og har etterhvert blitt gode på digitale løsninger. Det er nå enkelt å booke en plass på nettet. Samtidig skal vi huske at dette på ingen måte er en erstatning for den personlige kontakten.

– Hvem står bak denne satsingen?

– Det er solide investorer. Størst er Rune Stokke, Per Georg Braathen, Hallgrim Thon, Tor Kirkeng og undertegnede.

– Hva er planene videre?

– Vi har planer om å gå fra seks til tolv plasser, og jobber aktivt for å få til dette. Og da fortrinnsvis i vest og nord i Norge. Målet er at det skal bli mulig å reise «landet rundt» og bo på komfortable Topcamp-plasser. Men veien dit kan ta litt tid. Vi har allerede sagt nei takk til flere henvendelser fra campinger som har ønsket å bli en del av kjeden, først og fremst på grunn av at det hadde vært for kostbart å oppgradere til ønsket nivå, forklarer Thorstein.


Fornøyd kan Thorstein Berg sole seg i glansen av et flott nybygd sanitæranlegg på Bogstad Camping i Oslo. Investoren har stor tro på at kvalitet på campingopplevelsen bidrar til å heve inntrykket og gi ferieformen høyere status.

Begrepet camping

– Vi lever i en tid hvor de tradisjonelle campingplassene er i ferd med å få en ny rolle. Mange bobilfolk synes det er negativt med camping, da de forbinder ordet og plassene med fastliggere med storvokste spikerfortelt og grilldress. De mange tv-seriene de siste årene har underbygget disse fordommene. Det synes jeg er trist, forteller Thorstein.

– Men det er en endring på gang. Mange campingplasser prioriterer nå de beste plassene til korttidsbesøkende, og tilrettelegger for bobilfolket og de med reisevogn. Det er bidrag jeg tenker vil «myke» opp og bidra til å heve den sosiale statusen til camping og campingplasser. Vi har også vurdert å gå utenom ordet camping, slik som på Hallingdal Feriesenter, men det sitter langt inne å gjøre dette på de tradisjonsrike campingplassene. Men hvem vet, kanskje vi en gang i fremtiden kommer med ferieparker med ulike konsepter?

– Jeg har sterk tro på at vi ved å levere kvalitet gir alle et positivt møte med camping. Når du som besøkende bobilkunde i tillegg får en av campingens beste plasser, toppmoderne sanitæranlegg, tilgang på strøm og ikke minst gode tømmemuligheter, tror jeg det betyr mye for opplevelsen av besøket.

 Året rundt

– Vi synes det er viktig at våre campingplasser er helårsåpne, for da er det langt enklere å få stabil og god kvalitet på ansatte. Men det krever at man tenker nytt, og langt utenfor den tradisjonelle campingplass-boksen, sier Thorstein. I Hallingdal er det for eksempel slik at campingen ikke er det området som skaper størst omsetning. Det viktigste segmentet der er hytteutleie, deretter kommer aktiviteter, mens utleie av plasser for bobil og vogn kommer på tredjeplass.

– Hvordan skal dere få til helårsdrift?

– Vi lager årshjul for å sikre aktivitet året rundt. Flere steder har vi klart å få til leirskole, for eksempel. En annen viktig ting vi gjør er å skape en lokal identitet for hver av campingplassene. Da involverer vi lokale krefter og ressurser i forkant. Vi spør de hva de trenger og ønsker. Ofte viser det seg at det er felles interesser her. For eksempel blir det et grendehus for lokalbefolkningen på Bogstad Camping. Jeg tror det er viktig å sikre seg aktivitet som ikke bare er basert på turister.

– Hvordan har dere klart dere gjennom koronapandemien?

– Vi gikk glipp av mye under nedstengingen, men så kom juli, som var bra de aller fleste steder. Det virket som om veldig mange bevisst unngikk byene, og på våre to Oslo-campinger har det i sommer vært langt færre besøkende enn vi hadde forventet og håpet på. På sommerstid er normalt 60 prosent av turistene utlendinger, og de kom ikke i år. Vi har gått glipp av 25 millioner kroner i omsetning bare på Bogstad, avslutter investor Thorstein Berg.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden