Selger brukte deler
På tre år har bedriften demontert 500 vogner og bobiler. Det betyr flere kontainere med brukte deler til en brøkdel av prisen på nye. Bli med oss til Caravan og Bobildeler AS på Skarnes, firmaet deler hus med Skarnes Bilhoggeri og ser verdier der andre har gitt opp.
Det er ikke lenge siden en fortvilet eier delte sin overraskelse på sosiale medier, og med Din Fritid, etter å ha fått prisen på et nytt vindu. Den første forhandleren ga prisantydning på 20 000 kroner. Bobileieren fant en rimeligere leverandør, men episoden illustrerer hvorfor det ikke er så rart at brukthandlerne opplever stadig økende etterspørsel.
Vrakpant og gjenvinning
– I januar 2018 kom det vrakpantordning for vogner og bobiler. Vi som mottaker får tilskudd av staten for å ta imot kasserte bobiler og vogner, og eieren får 3000 kroner når de leverer inn sin gamle vogn eller bobil til «hogging».
– Det er en stor kostnad for oss å ta imot campingvogner, fordi vogna må renskes og alle materialer må sorteres. Alle materialene må sorteres før det sendes til gjenvinning. Det elektriske skal ett sted, og væske, understell og dekk skal hver for seg, forteller Arild Knapkøyen til Din Fritid.
– For å drive på med dette må en ha greie på det. Både for å kunne ta vare på delene når vogna demonteres, og for å vite hva folk egentlig spør etter når de skal kjøpe brukte deler hos oss. På tre år har vi demontert over 500 campingvogner, så vi har flere stappfulle kontainere med deler. Mange av delene er det ikke mulig å få tak i gjennom forhandlere, så da kan vi være redningen, forteller Arild. Han viser oss rundt på bedriftens område, som er fullstappet med vrakede biler, campingvogner og bobiler.
Stabler i høyden
– Utfordringen for oss er plassen. Det blir trangt. Av og til må vi knuse vogner som vi burde tatt vare på. Nå har vi så liten plass at vi må stable i høyden. Det er dumt, for da går ofte noe i stykker. Altså deler som vi kunne solgt. Ideelt skulle alt vært et innendørs lager på et par mål.
Mye av det vi har er gammelt. Det er en del fra 2000-tallet. Den nyeste vogna vi har inne nå, er fra 2010. Dessverre er tilgangen på skrotede enheter for liten, spesielt på bobiler. Bobiler er kostbare, ved skader blir de oftest reparert av forsikringsselskapene, så vi har mest gamle bobiler, sier Arild.
På jakt
Idet vi er og kikker på bobilene som står på området, dukker kunde Odd Magnus Storbråten opp. Han har tatt turen fra Nord-Odal for å prøve å få tak i en stekeovn til sin Hobby 560-campingvogn.
– Vi var uheldige med ovnen vår. Under kjøring gikk ovnsdøra opp, og hengslene gikk i stykker. Jeg har prøvd meg hos forhandlere, men det er helt umulig å få tak i deler, så nå prøver jeg her. Jeg vet at de har en Hobby her, men dessverre, den hadde ikke stekeovn. Så jeg får lete videre andre steder, sier en litt skuffet Storbråten.
Skilles
– Bobiler er ekstra krevende å demontere. Alle væsker i både bil og bodel må tappes. Boenheten og bilen må skilles fra hverandre. Bilen går til skroting og bodelen til egen sortering.
Totalt har vi rundt 50 campingvogner stående her nå, i tillegg til to fulle kontainere med deler og noen bobiler. Mange ringer oss etter at de finner oss på nettet eller sosiale medier.
Det tar tid å bygge opp et variert og godt tilbud utvalg av brukte deler. Jeg ser hva folk spør etter, og jeg vet hva vi har. For eksempel vet jeg at mange vognmerker kan bruke samme vindu. Et nytt kan koste opp mot 18 000 kroner, en ny baklykt koster 6000 kroner. Dette kan vi tilby til en brøkdel av prisen: Rundt 5000 kroner for vinduet, hvis det er i god stand. Vi erfarer også at 6-7 år gamle vogner kan være vanskelige å få deler til. Det skjer også rett som det er at caravanforhandlere tar kontakt med oss for å få hjelp til å skaffe en del, forteller Arild.
Etterspørsel
– Kundene spør etter alt mulig. Alt fra et lite markeringslys til hele innredninger. Noen har en varebil de ønsker en innredning til. Vi har til og med fått henvendelse fra eieren av en liten jakthytte, som var på jakt etter innredning. Har ikke vi delene, kan vi være behjelpelig med å få tak i deler fra andre steder, her hjemme eller fra utlandet. I Sverige er det flere som driver med salg av brukte deler til campingvogn og bobil. For en tid siden fikk vi inn tre Hobby-campingvogner. Alle delene ble solgt ut på tre uker, så det er stor pågang. Nå har vi bare 5-6 Fiat-bobiler her. De blir ikke vraket så ofte. På de bilene er det motor, girkasse og vindusviskermotor som er mest populært. Men vi har også hatt en kunde her som kjøpte en brukt servostyring for å montere i sin egen Fiat, som manglet det, forteller Arild fornøyd.
Henter
– Vi disponerer også en bergingsbil, slik at vi kan hente campingvogn eller bobil hvis den ikke er kjørbar, men da må kunden betale for frakten. En campingvogn må ha vært norsk-registrert fra 1977 eller senere for å få vrakpant. For å finne ut om du har en vogn som kvalifiserer til vrakpant er det mulig å ringe oss for hjelp, eller gå inn på Skatteetatens nettside (skatteetaten.no).
I sommer har det vært ekstra stor etterspørsel etter deler til campingvogner. Sikkert fordi mange måtte feriere i hjemlandet og ville ha sin gamle vogn ut på veien igjen, forteller Arild, som etter hvert håper å kunne tilby et enda større utvalg av spesielt bobildeler.