Egensnekret «bobil»: Med hytta på hjul | Din Fritid
Egensnekret «bobil»

Med hytta på hjul

– Når vi er på ferie er det mange som er nysgjerrige og lurer på hvordan det er å bo i en hytte med hjul på. Vennene mine synes den er kul, forteller 11 år gamle Emma. Familien Gundersen fra Nannestad får mye oppmerksomhet når de reiser rundt i sin Bedford fra 1963 med hjemmesnekret hytte på lasteplanet.

Bobilen har lang historie i familien. Bedford-lastebilen av årgang 1963 ble kjøpt i 1973 for fem tusen kroner av Emmas bestefar, Arne Gundersen. Ett år brukte han på å bygge om lastebilen til en rullende hytte.

– Jeg har venteliste med venner som vil bli med på tur, og til bursdagen min skal jeg ha feiring med overnatting og fest i «Bruglebo». Vi blir i alle fall fem stykker, sier en forventningsfull Emma Madicken Gundersen. Hun har lenge gledet seg til sommerens ferieturer og helgeturer, og spesielt det å være ute i sola og bade sammen med familien.

– Nesten hver gang vi stopper kommer nysgjerrige bort til oss med spørsmål og tar bilder. Bilen har vi døpt «Bruglebo» etter pappa, som ble kalt «Brugle». Han var bare 27 år da han bygde den. Jeg var fire år da jeg var med på tur første gang, forteller Emmas pappa, Per Erik Gundersen.

Bedforden ble etter ombyggingen registrert som personbil i 1976 – for hele ni personer! Tre personer foran og seks bak i hytta.

Aldri overlast

– Bilen veier 4,9 tonn, men er registrert med totalvekt 7,5 tonn, så vi slipper å bekymre oss for overvekt. Vi fikk «Bruglebo» EU-godkjent rett før ferien. Det blir mye stell og skruing på en slik veteranbil. Det er alltid noe å fikse. Heldigvis er hele familien med på prosjektet. Motoren er skiftet, og nå er det montert en V8-motor på 320 HK. Trekkraften er ikke noe problem, men en slik bensinmotor er ganske så tørst. Den bruker fort to-tre liter, og noen ganger mer, på mila. Per Erik arvet bilen i 1998, da foreldrene selv hadde overtatt en hytte. Selv om han hadde vært på tur med bilen siden han var liten gutt var det en overgang å venne seg til all oppmerksomheten, forteller han.

– Når vi er på tur har vi alt vi trenger. Her finnes det dusj, komfyr, toalett og varme. Bedforden er veteranbil, og vi kjører 150-200 mil i året. Det blir mest i ferier og noen helger. Og guttetur til Notodden Bluesfestival er en årlig tradisjon, forteller Per Erik.

Bryllupsreise

– Per Erik og jeg var på to ukers bryllupsreise med «Bruglebo» til Trondheim, Ålesund og Molde. Den ble også brukt som bryllupsbil da vi giftet oss, forteller Kari Gundersen fornøyd.

– Dette er et familieprosjekt. Vi gjør ting sammen, det blir gode minner for alle. Jeg har vært ivrig hele tiden og vil aldri bytte til en vanlig bobil. Noen ganger blir det litt mange spørsmål fra folk, jeg blir ikke egentlig lei, men det hender at det tar litt mye tid, sier Kari smilende.

Personlighet

– Jeg har gledet meg til Bedford-tur lenge. Det er noe annet enn å være hjemme. Det er som å være i en ny verden, med mange nye opplevelser, sier 16 år gamle Silje ivrig.

– Det er greit at det er litt primitivt her, selv om det betyr at jeg ikke kan bruke så mye tid på badet som jeg vil. Her bor vi tett på hverandre, derfor må alle bidra med å rydde, for eksempel. Jeg vil ikke bytte Bedforden med en ny bobil. Det er så morsomt at vi får oppmerksomhet rundt om med bilen. Selv om det bare er en bil, så blir man glad i den. Den har sin egen personlighet og sjel. Mitt håp er at «Bruglebo» er kjørbar så lenge at jeg kan overta den en gang, sier Silje, som har vært med på turer helt fra første leveår.

Jøtul vedovn

– Vi fricamper ofte. Til å fylle på batteriet har vi solcellepanel. Blir det kaldt er det bare å fyre opp i vedovnen. TV har vi ikke, det har vi hjemme. I stedet laster vi ned noen filmer på nettbrettet før vi drar. Men som regel bruker vi det ikke når vi er på tur. Vinteren kan bli litt tøff for bilen, og den er derfor definert som en sommerbil. Men vi har brukt den i påsken noen år, forteller Per Erik.

«Bruglebo»

Egen side på Facebook: Bruglebo ( hytte på hjul )

Chassis: Bedford lastebil, 1963-modell

Påbygg: Hjemmesnekret

Motor: V8 bensinmotor på 320 HK

Egenvekt: Ca 4,9 tonn (inkludert støpejernsovnen)

Maksimal totalvekt: 7,5 tonn

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden