Skrap!
Er du en av dem som tenker at et lite felt i frontruta holder, og at isen tiner kjapt mens du kjører? Det kan koste deg dyrt, og i verste fall få fatale følger!
1 av 3 kjører før rutene er fri for is og dugg. I fjor skrev UP ut 329 bøter på grunn av manglende utsyn og før helgen mistet en kvinne i 80-årene lappen for dette.
– Det bekymrer meg at så mange velger å kjøre med for dårlig utsyn da dette kan skape farlige situasjoner og ulykker. Her må det en holdningsendring til, sier konstituert sjef for Utrykningspolitiet, Roar Skjelbred Larsen.
Halvparten av de spurte mellom 18 og 29 år kjører uten tilstrekkelig sikt, viser tallene i en Norstatundersøkelse utført for Frende Forsikring. Nå er det kaldt mange steder i landet og mange tar dessverre sjansen.
– Toppen av latskap
– Tror folk at de kan kjøre bil uten å se? Hvis du kjører uten sikt er du en fare for gående, syklister, dyr og andre biler, sier fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge.
– Dette er toppen av latskap og viser en skremmende mangel på respekt for andres sikkerhet, sier han.
Slik reagerer politiet
Bot, anmeldelse med bot/fengsel eller at lappen din ryker er mulige utfall hvis du kjører uten god nok sikt. Konstituert UP-sjef forteller hva Vegtrafikkloven sier:
– Føreren skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider og påse at snø, is, duggmerker eller andre gjenstander ikke hindrer sikten eller er forstyrrende, sier han.
Her går grensen
Så hvor mye må du skrape for at det skal være godt nok? Hvis vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene er fri for snø, is og dugg slipper du unna.
– Hvis du har skrapte mindre enn dette, venter minst et forenklet forelegg på 2600 kroner. Er mindre enn halve frontruten skrapt, blir det anmeldelse og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag, sier Skjelbred Larsen.
Hvis du havner i en ulykke
Hvis manglende sikt er en medvirkende årsak til en ulykke kan politiet reise tiltale mot deg. Fengsel kan da også være en aktuell reaksjon i tillegg til bot og inndratt førerkort.
– Vær så snill å ikke ta slike sjanser, tenk på hva som kan skje og på alle du møter i løpet av en biltur. Gjør jobben før du kjører, det tar ikke lang tid, sier fagsjefen i Frende.
Glem erstatning
– Vi ser det som grovt uaktsomt å ikke skrape rutene skikkelig. Et forsikringsselskap vil normalt redusere erstatningen og i verste fall kan den falle helt bort. Da blir de to minuttene du sparte svært kostbare, sier Roger Ytre-Hauge.
Frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inneklima i bilen, får du også dugg på innsiden, som igjen fører til is på innsiden av ruten.
– Dårlig tid, forsovelse, trøtte unger, regn og kulde er altså ingen unnskyldning. Snø, is, dugg eller annet som hindrer eller reduserer sikten for deg og trafikksikkerheten for alle må bort før du kjører, sier Ytre-Hauge.
Oslo-folk flinkest, resten av Østlandet dårligst
Så mange kjører uten tilstrekkelig sikt (fordelt på landsdeler).
- Innlandet og Viken: 35 prosent
- Trøndelag og Møre og Romsdal: 34 prosent
- Rogaland og Vestland: 33 prosent
- Agder, Telemark og Vestfold: 33 prosent
- Nordland, Troms og Finnmark: 25 prosent
- Oslo: 23 prosent
Slik finner du roen bak rattet en stressende morgen
- Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noen eller noe rundt bilen?
- Ikke stress
- Pust og se deg godt om før du rygger ut
- Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede
- Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene
- Rygg inn på parkeringsplassen på butikken, så har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen
- Og ikke minst: sørg for tilstrekkelig utsyn til alle sider