Salon VDL messen i Paris: 5 interessante produsenter | Din Fritid
Salon VDL messen i Paris

5 interessante produsenter

Din Fritid har nylig vært i Paris på den største franske nasjonale caravanmessen. Her fikk vi god tid til å se på markedsutviklingen, og ikke minst de mest interessante produktnyhetene.

Autostar på Salon VDL 2022, Paris

En av få produsenter som hadde premiere med en ny modell på messen. En halvintegrert bobil i deres kompakte Performance-serie, kun 216 cm bred.

Performance er en relativt ung modellserie fra Autostar. Den ble først vist for to år siden og salget startet denne sesongen. Den nye modellen heter Performance 680 LJ-FD. Det nye med den er at den er basert på Ford. Men interiørløsningen er også tilgjengelig med Fiat som basisbil. Det er den mest populære modellen i Performance-serien. Men siden Fiat har så store leveringsproblemer, velger de å satse på Ford også, for å kunne møte etterspørselen.

Som navnet tilsier er den 681 cm lang. Standardmotoren er Fords opprinnelige 170 hester med automatgir. En drivlinje vi har kjørt mange ganger og har skrytt mye av. I denne kompakte bilen tipper vi på en virkelig behagelig kjøreopplevelse.

Fleurette/Florium på Salon VDL 2022, Paris

Fleurette er et merke som eies av Rapido-gruppen. Avhengig av hvem du spør, er de enten i samme kvalitetsklasse som Rapido eller et hakk høyere. Modellutvalget er imidlertid betydelig smalere enn Rapidos. Jeg synes de er interessante fordi de har en del særegne detaljerte løsninger som man sjelden ser utenfor Frankrike. Ikke det at de ikke eksporteres, det gjør de. Men hjemmemarkedet sluker det meste av produksjonen.

På årets messe var det ingen nye modeller på standen. Derimot fantes en ny versjon av en modell vi skrev om i fjor, samt en helintegrert modell med hyggelig atmosfære.

Fleurette Migrateur 64 LDF

I fjor viste de en modell kalt Florium Baxter 64 LDF-POP. Dette er en søsterbil med samme layout, men uten popup-tak. Litt mer fornuftig kan du si. Og betydelig mer populær. Det er en av få biler med fransk seng som er utstilt på messen. Å kombinere denne sengeløsningen med en sidesitter-løsning, gjør underverker for romfølelsen om bord. Bilen er kun 647 cm lang. Men den har mer gulvplass enn de fleste åtte meter lange bobiler.

Florium Wincester 71 LMF

En helintegrert toppmodell basert på Fiat med AL-KO chassis. Kun 719 cm lang, men fortsatt med queen size-seng og bad og toalett på hver sin side. For at det ikke skal føles overmøblert, har produsenten valgt å redusere størrelsen på sittegruppen noe. En fordel med den korte lengden er at du kan kjøpe bilen med en totalvekt på 3,5 tonn og fortsatt ha en lastevekt i overkant av 400 kg. Ikke mange integrerte bobiler med denne planløsningen har den muligheten.

Giottiline på Salon VDL 2022, Paris

Messens billigste bobiler sto på Giottilines stand. Jeg tenker da på en 540 cm lang bybobil og en halvintegrert modell på Ford.

Den italienske innstegsprodusenten har hatt noen trøblete år med en kraftig omveltning i modellutvalget. Blant annet produserer nå Giottiline også merket PLA sine modeller. PLAs serie kalles Siena.

Hvorfor så store endringer? Jo, det var nødvendig for å passe inn i eiernes, Rapido-gruppens, merkehierarki. Og det føles som om de nå har funnet en riktig profil. Rimelige, ja, rett og slett billige bobiler som kan ta opp kampen med bruktmarkedet.

GiottiVan 54T

Hva med en kort bybobil for to personer basert på Peugeot Boxer og en rimelig prislapp? Utformingen er selvfølgelig enkel. Men legg på noen titusen, og du får en anstendig utstyrt bybobil med en 140 hk motor.

Giottiline Siena 397

Tre nye modeller fra Siena-serien ble stilt ut på messen. Det nye med disse modellene, er at de er basert på Ford Transit. Siena er biler på inngangsnivå. Men det føles ikke umiddelbart med 170 hk og automatgir, 16” aluminiumsfelger og multimediapakke som standard.

Jeg holdt meg til Siena 397, med sidesittere, frittstående dobbeltseng og delt bad.

Notìn på Salon VDL 2022, Paris

På standen til Europas eldste bobilprodusent, ble en av messens få nye modeller utstilt. En helintegrert premium-bobil basert på Fiat. Med et interiør som er typisk for Notìn. Ingen innreder som Notìn.

For ti år siden ble det lansert en ny baderomsløsning med en sentralt plassert vask som fungerte som skillevegg til soverommet. Mange produsenter tok i bruk konseptet og kundene så ut til å like løsningen. Men etter noen år forsvant løsningen fra markedet. Inntil nå, når Notìn tar den fram igjen. Vi får se om denne løsningen er på messen neste år.

Nye Notìn i.Progress Avila BCL er 749 cm lang med en totalvekt på 4400 kg, lastevekt 1 tonn. 180 hk motor og 9-trinns automat. Utstyrslisten er meget lang. I.Progress er en meget velutstyrt serie med et godt elektrisk system tilpasset fricamping.

  • 2x100Ah litiumbatteri
  • Inverter 2000W
  • 150W solcellepanel
  • 40A lader + booster 12V/12V 40A

I tillegg til disse godsakene er det:

  • 360° kamerasystem
  • 16” lettmetallfelger
  • luftfjæret bakaksel
  • Truma Bodels AC 2400W
  • Alde vannbåren varme
  • 10” multimediasystem.

Pilote på Salon VDL 2022, Paris

I Norge har Pilote middels suksess, mens de i Sverige er et av den mest solgte merkene. I Frankrike har Pilote nådd førsteplassen i statistikken. For å fortsette å vokse på hjemmemarkedet har man tatt frem tre nye modeller, som ikke selges i Norge.

Ikke mange tenker på små campingbiler når man prater om Pilote. Men det vil Frankrikes mest solgte merke endre på. I hvert fall på hjemmemarkedet og i Belgia. Det er i disse markedene man begynner med lanseringen. Vi minner om at disse campingbilene ikke tilfredsstiller norske krav til å få reduserte bobilavgifter, og dermed vil bli uhensiktsmessig kostbare med dagens avgiftsregler.

Kunskap innenfor gruppen

Å produsere denne typen fritidskjøretøy er ingen stor sak for Pilote. Innad i eiergruppen er nemlig bobilspesialisten Hanroad tilgjengelig. Og det merkes på bilene at de ikke er reproduksjoner av tidligere modeller. Modellene heter CV500 BF, CV500 BC og CV540 BC og er henholdsvis 5,08 og 5,48 meter. Forskjellen på de to kortere modellene er at BC-versjonen har en seng på skinne, mens BF har en fast seng med plass til oppbevaring under.

CV500 BC

Basert på Renault Trafic, 508 cm, 130 hk manuell, alternativ 150 hk med automat, lastevekt 580 kg, 2 kW dieselvarmer, 5 seter med belte, 4 soveplasser, 60 liter ferskvann, 35 liter gråvann, 49 liter kjøling.

CV540 BC

Basert på Renault Traffic, 548 cm, 130 hk manuell, valgfri 150 hk automat, lastevekt 565 kg, 2 kW dieselvarmer, 5 seter med setebelte, 4 soveplasser, 60 liter ferskvann, 35 liter gråvann, 49 liter kjøling

En kul idé

På Pilotes stand sto det også en eldre alkovebil. Først trodde jeg den bare var et “blikkfang”, men det var mer genialt enn som så. Et lite stykke fra bobilen sto en selfiemaskin. Tanken var at du skulle sette deg ned i campingstolene ved siden av bilen og ta en selfie ved hjelp av maskinen. Bildet kunne skrives ut slik at du kunne ta det med deg.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden