Stefan Janeld
Artikler av skribenten
Varmt velkommen til Alde
Alde er det lille svenske selskapet som takket være sin visjon om å lage et varmesystem som verken synes eller høres, har klart å erobre Europa og få fotfeste i Nord-Amerika. Vi har vært på besøk for å se produksjonen.
Med basis i Ford
For første gang siden 2009 bygger Sunlight bobil på Ford-chassis. Modellen med sitt svarte førerhus og sølvfargede bodel, har et tøffere utseende enn vi er vant til fra Sunlight. Potensialet er også høyere. Vi vil påstå at Sunlight med denne nyheten mer lanserer en mellomklassebil enn en innstegsbil.
Med hull i gulvet
Hele fem hull i gulvet kan du få på denne vogna fra Minnesota-baserte produsenten Ice Castle Fish Houses. Hvordan skal du ellers kunne isfiske på komfortabelt amerikansk vis?
Komfort på seks hjul
Toppserien fra Kabe heter Imperial. Dette er eksklusive, velutstyrte og kompetente biler med drivlinje fra Mercedes og tandemchassis fra AL-KO. Siste tilskudd i Imperial-serien er i790 LQB, som ble lansert i Norge på Caravan Xpo i september.
Optimisme og kreativitet
I midten av oktober ble The National Motorhome & Caravan Show holdt i Birmingham. Din Fritid var til stede og tok temperaturen på det britiske markedet.
Publikumssuksess
Årets 57. utgave av Salon VDL var en suksess, med nesten hundre tusen besøkende. Messen holder til utenfor Paris, og har de siste årene endret seg fra å ha en rekke små produsenter med nisjeprodukter, til å bli en messe for de store produsentene. En utvikling vi har sett på de fleste bobilmessene i Europa.
Halvintegrert luksus
Det går jevnlig diskusjoner om halv- eller helintegrerte bobiler er best. Ofte har det fungert slik at de fleste premium-bobiler som selges i Norge er helintegrerte. Må det være slik? Vi har testet en premium halvintegrert bobil fra Carthago.
Camper for fire
Selv en så kompakt enhet som en camper kan by på plass til en hel familie. Vi har sett nærmere på Easy Camper EC 6 SH-2.1 for to voksne og to barn.
Ny jubileumsversjon
I Sverige er det lange tradisjoner for såkalte campere. En campingmodul som settes bakpå en pickup. I Norge virker det som om det først er nå at nordmenn har fått opp øynene for potensialet i den litt mer eventyrlige friheten på hjul.
Se, en romslig bybobil!
Det er som en åpenbaring, å komme inn i en bybobil med en så åpen planløsning som denne modellen fra Affinity. Duo M domineres av en langsgående seng og en hel garderobevegg. Legg til topp byggekvalitet og du forstår sikkert hvorfor vi er begeistret.
Satser høyt
Det er bybobiler som gjelder fra Adria for 2024. I Norge blir det spesielt spennende å se på mottakelsen til de litt mer luksuriøse på MAN TGE. Men Adria har ikke glemt sine hel- og halvintegrerte modeller.
Ny toppmodell
Laika i 2024: Laika er ikke en produsent som lanserer store endringer i modellutvalget hvert år. Langsom evolusjon er deres melodi. Men med jevne mellomrom gjør de drastiske endringer i modellene sine. 2024 er et slikt år. De løfter innstegsmodellen Kosmo betraktelig og lanserer en helt ny toppmodell, nemlig helintegrerte Kreos.
Bedre lastevekt
Til neste sesong har Knaus investert i å redusere vekten på bilene sine. Samtidig er deres muligheter utvidet. Umulig? Les videre…
Varme Kabe
En ny helintegrert modell og et varmere interiør i alle modeller. Så enkelt kan man oppsummere 2024-nyhetene fra den svenske produsenten.
Sjekk de lyktene!
Det er C-Tourer som står for 2024-nyhetene fra Carthago. En ny planløsning lansert på to chassis ble vist fram til pressen i Jeruzalem i Slovenia i sommer. Men jeg ble aller mest glad for å se frontlyktene.
Forsterker bybobil-satsingen
Det er først og fremst bybobilene til Dethleffs som har fått ny oppmerksomhet for 2024-sesongen. Men det er også noe nytt på deres tradisjonelt bygde bobiler.
Winnebago eRV2
På Caravan Salon i Düuseldorf viste amerikanske Winnebago fram sin prototype på en elbybobil. Din Fritid har vært i USA og prøvekjørt det eksepsjonelle helelektriske fritidskjøretøyet.
Hjemme hos Challenger
I Tournon, 10 mil sør for Lyon, ligger fabrikken Trigano VDL. Forkortelsen står for Trigano Vehicules De Loisir, eller som det blir på norsk; Trigano fritidskjøretøy. Her har vi sett på nært hold hvordan Challenger og Chausson bygges.
Ekte premium
Det oppleves kanskje som provoserende for noen når vi hevder at drøyt 1,7 millioner er et godt kjøp for en bobil. Men jeg kan ikke si annet enn at Dethleffs Esprit er en bobil som gir god valuta for pengene. Det finnes konkurrenter med tilsvarende nivå, som har en halv million kroner høyere prislapp.
Helt ny konstruksjon
Kabes nyeste bobilserie Novum er selskapets rimeligste. En tilsynelatende enklere bobil enn sine mer kostbare søsken. Men skinnet bedrar. Novum er fra bunnen av nyutviklet og markerer en ny tid for Kabe. En fremtid med høyere lastevekter.