Messe: Salon VDL Paris 2023: Publikumssuksess | Din Fritid
Messe: Salon VDL Paris 2023

Publikumssuksess

Årets 57. utgave av Salon VDL var en suksess, med nesten hundre tusen besøkende. Messen holder til utenfor Paris, og har de siste årene endret seg fra å ha en rekke små produsenter med nisjeprodukter, til å bli en messe for de store produsentene. En utvikling vi har sett på de fleste bobilmessene i Europa.

Også utvalget har endret seg. Det pleide å være ekspedisjonsbiler, campere og en og annen superluksuriøs bobil i hallene. Disse er borte. Nå domineres utvalget av bybobiler og campingbiler. Sammen har disse over 60 prosent av det franske bobilmarkedet. De tre innenlandske eiergruppene, Trigano, Rapido og Pilote, dominerer messen.

Årets messe føltes mer livlig, mer positiv. Kanskje fordi de nye lokalene var lysere og hyggeligere. Kanskje fordi solen strålte, og det var nesten 30 grader i skyggen. Eller kanskje fordi utstillerne var så positive og vitnet om salg over forventningene.

Fakta - markedsutvikling i Frankrike

September 2022 til august 2023:

Nyregistreringer: 23 696 stk (-4,33%)

Eierskifte brukte bobiler: 68 283 stk (-0,64%)

Januar til august i 2023:

Nyregistreringer: 17 597 stk (-4,91%)

Eierskifter brukt: 46 756 stk (+4,35%)

Enormt marked

Det franske bobilmarkedet opplever ikke nedgang som vi gjør i Skandinavia. På årsbasis, fra september 2022 til august 2023, er nedgangen i nyregistrerte bobiler kun litt over 4 prosent. Men dagens trend er at det en økning i salget igjen.

Frankrikes bobilmarked står for nesten en fjerdedel (23%) av det totale bobilsalget i Europa. Totalt ruller det 600 000 bobiler med fransk registreringsskilt på veiene.

Messen viser fram mange modeller som kun er aktuelle for det franske markedet, vi har plukket ut to unike nyheter.

Eden Camp

I Paris fikk et nytt merke sin premiere. Eden Camp er en nyhet som mektige Trigano-gruppen står bak.

Slektskapet med Ci/RollerTeam er tydelig når man ser på eksteriørdesignet. Spesielt på den helintegrerte modellen. Men på innsiden har Eden Camp en egen følelse og design.

Hvorfor Trigano har etablert enda et merke, kan være litt vanskelig å forstå. Også i Frankrike merker man inflasjon og stigende rente. Men jeg antar at det er svaret.

De trenger et prispresset produkt som kan gi ekstra salg, uten å måtte senke prisene på sine eksisterende merker. Oppskriften for Eden Camp er enkel med kun to modeller på programmet. Én halvintegrert og en helintegrert. De har samme planløsning, og like møbelmoduler. De selges ferdig utstyrt til en attraktiv pris og godt utstyrt.

Siden Trigano Group en stund har hatt sitt eget forhandlernettverk i Frankrike, Libertium, har Eden Camp fått en pangstart. Allerede ved premieren kan man se modellene hos et tyvetalls forhandlere.

Fargerikt

Carriage RV er Frankrikes kuleste bybobiler. De bygges etter kundens ønsker og behov og ligner ingenting annet på markedet. Det er tydelig at grunnleggeren er en ekte entusiast.

Første gang jeg så bilene deres var for to år siden. Men de har vært i markedet i over tjue år. Grunnleggeren Loïc Gaden ser ikke på dette som en jobb, men en livsstil. Når arbeidsuken er over, innreder han gamle amerikanske skolebusser som en hobby. Gjerne akkompagnert av death metal-musikk. Han og bonus-sønnen, Hugo, har et heavyband sammen. Når jeg snakker med de om bobilene deres og musikken deres, ser man hvordan entusiasmen og lidenskapen lyser i øynene deres.

Forest Sequoia heter dennemodellen basert på Fiat Ducato. Det er en standardmodell i Carriage RV sitt sortiment. Hvis noe fra selskapet kan kalles standard.

Bobilen er utviklet for å tåle langvarig fricamping. Et 460 Ah litiumbatteri og 220W solcellepanel sørger for strøm. I stedet for induksjonskomfyr er det en gasskomfyr. Du kan få modellen i flere forskjellige utstyrsversjoner, så prislappen varierer fra rundt 2,5 millioner kroner og oppover.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden