Publikumssuksess
Årets 57. utgave av Salon VDL var en suksess, med nesten hundre tusen besøkende. Messen holder til utenfor Paris, og har de siste årene endret seg fra å ha en rekke små produsenter med nisjeprodukter, til å bli en messe for de store produsentene. En utvikling vi har sett på de fleste bobilmessene i Europa.
Også utvalget har endret seg. Det pleide å være ekspedisjonsbiler, campere og en og annen superluksuriøs bobil i hallene. Disse er borte. Nå domineres utvalget av bybobiler og campingbiler. Sammen har disse over 60 prosent av det franske bobilmarkedet. De tre innenlandske eiergruppene, Trigano, Rapido og Pilote, dominerer messen.
Årets messe føltes mer livlig, mer positiv. Kanskje fordi de nye lokalene var lysere og hyggeligere. Kanskje fordi solen strålte, og det var nesten 30 grader i skyggen. Eller kanskje fordi utstillerne var så positive og vitnet om salg over forventningene.
Enormt marked
Det franske bobilmarkedet opplever ikke nedgang som vi gjør i Skandinavia. På årsbasis, fra september 2022 til august 2023, er nedgangen i nyregistrerte bobiler kun litt over 4 prosent. Men dagens trend er at det en økning i salget igjen.
Frankrikes bobilmarked står for nesten en fjerdedel (23%) av det totale bobilsalget i Europa. Totalt ruller det 600 000 bobiler med fransk registreringsskilt på veiene.
Messen viser fram mange modeller som kun er aktuelle for det franske markedet, vi har plukket ut to unike nyheter.