Salon VDL, Paris, 2022 - Messerapport: Salon VDL 2022-messen | Din Fritid
Salon VDL, Paris, 2022 - Messerapport

Salon VDL 2022-messen

Din Fritid har nylig vært på Frankrikes største caravanmesse. Selv om produktnyhetene var få, utstillerne likeså - om man sammenligner med før pandemien - så var interessen fra publikum på topp. På åpningsdagen var salene stappfulle, og messen har et mål om 110.000 besøkende. 

Oppdatering etter messeslutt: 91 000 besøkende var innom årets messe.

Det er den 56. utgaven av Frankrikes største bobilmesse, Salon de Vehicules des Loisir. Den siste i de gamle hallene på flyplassen Le Bourget. Etter messen skal hallene rives for å lage plass til OL-landsbyen der utøverne som skal konkurrere i Paris-OL i 2024 skal bo.

Snuble-fare

At messen skal flyttes til nye lokaler nord for Paris ønskes velkommen av arrangøren og av utstillerne. Messelokalene er slitt. Personlig håper jeg de nye lokalene får strømmen til alle kjøretøyene opp i taket. For jeg er på nippet til å snuble flere ganger ettersom de elektriske kablene ligger på gulvet med tepper over dem. De er umulig å se.

Færre utstillere

Hymer Gruppen valgte å gi avkall på messen, det samme gjorde Knaus Tabbert. Det er mange merker som faller bort når to så store aktører avlyser. Men i det minste påvirket det ikke de besøkendes interesse. Flere utstillere vitnet allerede på ettermiddagen første dag om at salget gikk bra. Spesielt i premiumklassen.

De franske produsentene dominerer messen. Fra de tre store gruppene – Trigano, Pilote og Rapido – ble ikke mindre enn 30 merker stilt ut. I tillegg til disse stilte Carthago, Malibu, Hobby, Concorde og Pössl ut. Totalt, med tilbehørsprodusenter, campingvogner og bobiler, var 160 utstillere på stedet. Det høres kanskje lite ut, men det føltes fortsatt som at messen hadde mye å by på.


Elios er et merke som kun er tilgjengelig i Frankrike. Det er biler fra Adrias sortiment men med en litt annen fargeskala ombord.

Nyhetsfattig

De fleste nyhetene har allerede blitt vist i løpet av sommeren. På messer og pressevisninger. Jeg hadde derfor ikke forventet å finne nye modeller fra de store produsentene. Men jeg håpet det ville være små nisjeprodusenter på stedet. Det gjør det vanligvis. Men ikke i år.

Imidlertid stilte Autostar, Notìn og Pilote ut modeller som var helt nye for meg. Mest overraskende var Pilotes bobiler. Du finner dem ikke i noen svensk brosjyre. Eller tysk for den sakens skyld. De selges kun i Frankrike og Belgia. Enn så lenge…

Et unikt marked

Som i Tyskland og England, er campingbiler også populære i Frankrike. Sammen med vanlig bybobiler står de for 50 % av salget. Og de vokser i popularitet. Det er lett å forstå hvorfor. Hverdagsbil primært, fritidskjøretøy sekundært. Jeg er helt sikker på at denne biltypen også vil øke i Sverige. Hva som skjer i Norge er mer usikkert på grunn av avgiftsreglene.

Franskmennene foretrekker å sove i en separat dobbeltseng, i en såkalt «queensbed.» Hjørnesengen som kalles «fransk seng» er veldig uvanlig. Lange senger er vanlig, men ikke på langt nær så vanlig som her hjemme.

Jeg legger merke til at noen produsenter tydelig forteller at deres modeller har glassfiber utside. Tydeligvis er dette et viktig kvalitets- og salgsargument i Frankrike.

Det er vanlig at bobiltak dekkes med glassfiberlaminat da det motstår hagl. Det er en klar fordel i forhold til aluminium. Likeledes dekker mange produsenter undersiden med glassfiberlaminat for å beskytte mot vann fra veibanen. Men at det skulle være en kvalitetsfordel med vegger dekket i glassfiber, er nytt for meg. Vanligvis anses aluminium for å gi en høyere finish og sandwichlaminat med innside og utside av aluminium er den foretrukne løsningen hos de fleste eksklusive produsenter da det gir en meget stabil konstruksjon. Men en ting er sikkert. Glassfiber er lettere å fikse, lettere å polere og du risikerer ikke å ødelegge aluminiumsplaten hvis du bruker rustfrie skruer i stedet for syrefaste.


Polyester er populært i Frankrike, det får du ikke på andre markeder.

Fiat blir stadig mer sjelden

De vanligste chassisene på messen er Citroën og Ford. I den øvre prisklassen er Mercedes vanlig. Stadig flere modeller kommer på Renault Master. Campingbilene er vanligvis basert på Renault Trafic eller Ford Transit Custom. De mer eksklusive er på VW T6 eller Mercedes Vito.

Fiat ser ut til å bli brukt mest i helintegrerte bobiler og halvintegrerte premiummodeller. Vi har sett denne trenden i et par år nå, så det er ikke noe nytt. Men her i Frankrike blir det veldig tydelig når de store tyske produsentene ikke er på plass.

Prøvekjøring på messen

Utenfor hallene står paviljonger for Ford, Fiat og Mercedes. Her kan du diskutere chassis og drivlinjer med representanter for chassisprodusentene. Utenfor er det hel- og halvintegrerte bobiler, bybobiler og bobiler. Disse kan prøvekjøres sammen med en representant fra chassisleverandøren. En utmerket mulighet til å teste ut forskjellene mellom ulike chassis.

I fjor var prøvekjøringa en kort rundtur på messeområdet. I år måtte du forlate messeområdet og ta en lengre tur. Noe mange gjorde. Det var en jevn strøm av testbiler som gikk inn og ut gjennom messens sperringer.

HER kan du lese mer om hver enkelt produktnyhet på messen!


En helintegrert Rapido kommer tilbake etter ca. 15 minutters prøvekjøring.

Messefakta

  • Navn: Salon des Vehicles de Loisir
  • Sted: Parc des expositions Paris Le Bourget
  • Når: 24. september til 2. oktober
  • Antall utstillere: 160
  • Antall besøkende: Målet er 110 000, messen pågår fortsatt så ingen tall er tilgjengelig. I fjor kom det 82.000. Men da var det fortsatt pandemi-restriksjoner.

Det franske markedet i tall

Tallene gjelder salg frem til september 2022

  • Nye bobiler: 18 506 enheter, -25 %
  • Herav bybobiler og bobiler: 10 468 enheter, -19 %
  • Brukte bobiler: 44 808 enheter, -5 %
  • Nye campingvogner: 5 346 enheter, +8 %
  • Brukte campingvogner: 34 675 enheter, -5 %

 


«La cuisine Francaise» må feires i verden. Men hvis franskmennene selv får velge, blir det pølser. Den lengste køen på messen var til Hot Dog-kiosken.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden