: Al-Ko 2004: Bilskjelett | Din Fritid

Al-Ko 2004: Bilskjelett

Mange bobiler ruller rundt i Norge med uoriginalt chassis. Da snakker vi om Al-Ko chassis fra fabrikken med samme navn (se forrige utgave). Biler som Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Ford Transit leverer alle biler med førerhus og ramme bakover.

Tradisjonelt er disse tiltenkt oppgaven som lastebil eller pick-up. Lasteplanet skal da ligge flatt over bakhjulene og rammen bør være relativt høy. Bobilene har andre behov.


Meget vellykket

Fabrikkens “Tiefrahmen” betyr enkelt og greit at rammen er lav. Dette gir fordeler som lavere bil og lavere tyngdepunkt. Selv om rammen er lav stikker ingen deler over rammevangene bortsett fra hjulene. Og på Fiat Ducato er konseptet særdeles vellykket. Da Fiat viste den første Ducato i 1983, var dette en bil tilpasset bobilkonstruktørens ønsker. Mest mulig av komponenter var plassert i førerhuset. Til og med drivstofftanken var montert under førerhuset med påfylling i forskjermen. Bare hydraulikkrørene til bakbremsen, wiren til håndbremsen og eksosrøret var synlig bak førerhuset utenom rammevangene. Dermed startet Al-Ko å produsere chassis for denne bilen i 1984.

På dagens Ducato er chassiset mellom 140 og 245 millimeter lavere enn det originale, avhengig av utførelse. Videre kan akselavstand, lengde og sporvidde på bakakselen varieres, ikke bare etter bilmodellen men også etter produsenten av påbyggets ønsker. På andre bilmodeller som Ford Transit og nye Volkswagen T5 ligger tanken under rammen, bak førerhuset slik at Al-Ko har måttet kople på sitt chassis bak denne. På Ducato er dette gjort rett bak førerhuset, noe som gir plant gulv i full lengde

Torsjonsfjæring

Det lave chassiet krever en annen løsning enn bladfjærer. Torsjonsfjæringen består av et rør hvor stålstaver (torsjonsstaver) vris. Den ene enden av staven sitter fast, den andre er festet til fjæringsarmen hvor hjulakselen er festet i enden. Når hjulet presses oppover, vris stålstangen og gir gradvis mer motstand. Røret med stålstavene går igjennom rammevangene og er festet til disse. Dermed er det bare fjæringsarmene med hjulene som beveger seg. Som alternativer til torsjonsfjæringen kan disse enten suppleres med luftfjæring (Air Plus) eller helt erstatte disse (Air Premium). Ved begge versjoner av luftfjæring kan høydenivået på bilen reguleres med opp til 15 cm. på bakakselen ved hjelp av kompressor. Ved valg av Air Premium vil bilens høydenivå reguleres automatisk.

Utstyr

En fordel er det at chassiset kan bygges i hele bobilens lengde. Om ønskelig kan en lav hjelperamme overta bak bakakselen der det benyttes garasje. I de fleste tilfeller kan et Al- Ko tilhengerfeste monteres rett på rammen. Videre er det forberedt fester for manuelle og elektriske støtteben. Det kan også leveres fester for ramme for trepunkts sikkerhetsbelter i sittegruppen.

Totalvekt

Vi ser at fordi dette produktet er laget for bobiler, kan det tilpasses en mengde detaljer som forenkler den videre produksjonen av bilen. Bilenes lastekapasitet er også et problem. Al-Ko chassis med en aksel kan gi en totalvekt på 3,85 tonn, i noen tilfeller opp til 4 tonn. Med tandemaksel kan totalvekten økes til 4,5 tonn. Med sine lave (og lavtbyggende) rammer, med avansert fjæring med spesialtilpassede støtdempere av egen produksjon, med lav vekt og sinkbehandlet overflate, tilpassing av forskjellig utstyr, ABS bremser o.s.v. har Al- Ko utviklet et produkt bilfabrikkene selv ikke kan kopiere. Firmaets kompetanse på flere områder gjør det vanskelig for andre å kopiere produktet.

Mer tilpassning

Kun en ting savner jeg. Selv om rammen er lavtbyggende er det store åpne felt mellom rammevangene. Denne plassen forsøker flere av påbyggerne å utnytte. Da håndbrems wirene ofte er lagt igjennom feltene er det vanskelig å bygge inn for eksempel vanntanker her. Ved å legge om disse wirene kan isolerte bokser bygges inn for tanker, batterier o.s.v. Hymer har overtalt Al-Ko til å lage et spesialchassis som kalles funksjonsgulv, der tanker, reservehjul, bagasje får plass under gulvet uten at dette kommer merkbart høyere. Jeg tror at i framtiden vil chassis fra Al- Ko være tilpasset slike bokser, bygget inn i rammen, beregnet på vanntanker og annet tungt utstyr. Det vil gi bedre plass inne i bilen og enda lavere tyngdepunkt.

Les mer her

www.al-ko.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden