Gjør en skikkelig sjekk
Teknisk ansvarlig Kjetil Billdal ved NCC avd. Askim og omegn gir oss en innføring i hva vi som brukere bør være oppmerksom på. Det er ting man kan sjekke selv, men også noe som skal sjekkes av kvalifisert personell.
Flere burde komme
Det er hver enkelt sitt ansvar å følge opp med en kontroll av sin enhet. Bobilene må inn til de vanlige EU-kontrollene, men bodelen i bobilen bør også ha en sjekk årlig.
– Kan man si at folk generelt er flinke til å ta vare på bobilene og campingvognene sine?
– Ja, absolutt. De som møter opp på teknisk kontroll gjør dette av egeninteresse for å holde vogna eller bobilen i best mulig stand. Hvordan situasjonen er når det gjelder de vognene eller bobilene som bare er ute tre til fire uker i sommerferien og fastligger vognene er jeg usikker på, sier Billdal.
– Er oppmøte på slike kontroller bra, eller burde det være flere som møter opp?
– Oppmøtet kunne vært mye bedre. Der har vi en utfordring i å finne ut hvordan vi skal nå ut til flest mulig. Når på året kontrollen gjennomføres har også betydning. Vår avdeling har kontroll både vår og høst for å nå flest mulig. Vi skulle gjerne sett flere av de vognene som er på veien bare to ganger i året, når de flyttes fra fjellet til fjorden om våren og tilbake til fjellet om høsten, sier Billdal. Hva er det som egentlig sjekkes på en kontroll og hva kan du gjøre selv? En kontroll er kun til for at du skal kunne holde vogna eller bobilen i topp stand. Det blir ikke skrevet ut mangellapper på kontrollen, så du har ikke noe å være redd for.
Gjør tingene riktig
Det er en god investering å ta en service på vogna eller bobilen før man legger ut på ferie. Spesielt vognene, bobilene er jo inne til EU kontroll regelmessig.
– Riktig lasting av vogna er en viktig sak. Feil lasting, galt lufttrykk i dekkene, morkne dekk og dårlige bremser har spolert ferieturen for en del familier. Mange tenker ikke over hva ting veier og hvor i vogna det plasseres, sier Billdal, og legger til at er vogna riktig lastet og ikke tyngre enn det trekkbilen er godkjent for blir turen en fornøyelse også for en som bare kjører med vogn noen dager i året.
– Tunge gjenstander skal alltid plasseres så lavt som mulig og så rett over akselen som mulig. Sjekk vognkortet både på bilen og vogna og last deretter. De fleste kontrollstasjoner har vekter som er tilgjengelige døgnet rundt. Benytt disse for en kontrollveiing når vogn og bil er ferielastet, sier Billdal. Det er kommet en del endringer i førerkortforskriften de siste årene. Spesielt de som ikke har E i førerkortet, har noen begrensinger de bør kjenne til. De fleste NCC avdelinger avholder kjørekurs og øvelse- og merkekjøring på våren. Dette tilbudet er åpent for alle. Både den som kjører og den som dirigerer når det skal rygges på plass kan ha stor nytte av et slikt kurs.
Dette blir sjekket ved kontrollen
– Bremser og understells komponenter (biltilsynet)
– Utvendige lys (biltilsynet)
– 220 V anlegg (godkjent EL montør/ kontrollør)
– Innfesting av batteri og utlufting av knallgassen som oppstår ved ladning (godkjent montør/kontrollør)
– Tetthetskontroll av propananlegget inkl. slangen fra flaskeventilen. Den skal være av godkjent kvalitet og ikke over fem år gammel. Produksjonsdato er trykket på slangen. Dette er ferskvare akkurat som dekk. (godkjent montør/kontrollør)
– Fuktkontroll
– Er det noe som man kan sjekke selv, og er det ting som bør sjekkes av kvalifisert personell?
– Lys skal sjekkes hver gang man skal ut å kjøre. Merker man at vognen skyver på bilen ved oppbremsing er det på tide å få justert bremsene av fagpersonell. Er det for lang vandring på bremsene går dette også utover effekten på ryggeautomatikken og håndbremsen. Fukt merkes enten ved at det oppstår skjolder på tapeten, lukter mugg eller at platene innvendig begynner å bule ved vinduer, takluker eller i hjørnene. Propananlegget og 220 V innstalasjoner skal kun sjekkes av kvalifisert personell.