: Å gå ut med barn | Din Fritid

Å gå ut med barn

Vi har alltid hatt den innstilling at Mathias skulle kunne tas med alle steder og det er gått over all forventning. Vi prøver samtidig også å tenke på hvordan vi gjør det, slik at det ikke går ut over andre. F.eks. på restaurant, der andre sitter og kanskje har en romantisk middag osv.

Det er også veldig stor forskjell på hvor velkomne barn er, de steder man kommer. Det kan umiddelbart være vanskelig å forstå, at noen ikke ønsker barn velkommen, når man nå står der med sin gullklump på armen, men det er helt greit, at man gjerne vil ha en annen type restaurant.

Og til disse stedenes forsvar skal det sies, at dagens barnefamilier kan legge beslag på mye – både plass- og lydmessig.

På vei til Toscana byttet vi på å spise i campingvognen og på bensinstasjonene. Noen ganger blir man bare så lei kafeteriaenes mat.

Omvendt må jeg si, at på samtlige spisesteder, der vi kjørte inn, var det barnevennlige forhold. Tilgang til barnestol, stellerom og ofte et område med lekesaker.

På vår stopp litt nord for Kassel spiste vi lunsj på en fjellrestaurant i 1.000 meters høyde. Vi ble ønsket velkommen av ”Die Mutter”, som straks fant barnestol og lekesaker til Mathias.

Hadde vi ikke selv hatt med mat til han, hadde hun helt sikkert tilberedt noe spesielt til guttungen. En herlig service og godt å møte folk, som er så glad i barn. Det er nå engang de fleste.

Da vi kom til Italien fandt vi mindst lige så gode forhold på både restauranter og tankstationerne. På et af vores første stop lidt nord for Verona, hvor vi spiste frokost, måtte ”La Senora”, der passede dametoilettet lige bruge et par minutter på at lege med Mathias. Det var ikke meget vi kunne tale om, men ”gagagluglu” og et smil er også meget internationalt.

Vi ankom 3 timer senere til Firenze pga. kø de siste 30 kilometerene, så det var i ferd med å bli nokså sent. Våre amerikanske venner, som ventet på oss der nede, hadde bestilt bord på en av områdets beste spisesteder.
Jeg skal ærlig innrømme, at jeg hadde mine betenkeligheter med å dra Mathias med på restaurant så sent på kvelden. Det var allerede langt over hans leggetid.

Vi hadde kjørt hele dagen, så når ville hans grense være nådd? Og hvordan var forholdene på denne fine restauranten. Men det var absolutt ikke noe problem, verken for Mathias eller spisestedet. Vi ble ønsket velkommen og fikk flyttet litt rundt, slik at det ble plass til barnevognen. Mathias fikk sin flaske og falt straks i søvn, slik at vi andre kunne sitte og nyte et delikat måltid med allverdens spesialiteter fra det deilige Toscana.

Alle dagene i Toscana spiste vi både lunch og middag på restaurant. Ene og alene av den grunn at vi elsker italiensk mat, og ville få så mye inspirasjon som overhode muligt. Ikke et eneste sted ble vi avvist pga. barnevognen, og mange steder var det nesten treff.

Vi traff utrolig mange italienere, som også tok med seg barn på restaurant. Også selv om det var sent. Flere steder undret de seg nærmest over, at vi spurte om det var ok. ”Selvfølgelig, selvfølgelig” svarte kelnerne med et smil.

Generelle tips om å gå ut med barn:
• TIDSPUNKTER: Prøv å planlegge besøket på restauranten så godt som mulig etter de rytmer man vet barnet/barna har. Kanskje gi dem mat hjemme, hvis man går sent ut osv.
• EN GOD IDE: At den ene går inn og spør om det er i orden f.eks. å ta med barnevogn før man går inn.
• REISEBARNESTOL: Kan fåes i flere forskjellige varianter, men er en fin ting å ha med når man går ut. Selv om mange steder har barnestoler, er det ikke alle. Hvis det er plass til barnevogn kan den også brukes.
• STELLEVESKE ELLER RYGGSEKK: Det er en god ide å ta med en ryggsekk eller stelleveske til alle de tingene man har med til den lille.
• BENSINSTASJONER: De fleste bensinstasjoner med spisested har også stellerom. Mange av disse var riktig fine. Andre steder lå det ”bare” et liggeunderlag.
• HUSK: Gå ikke glipp av en gastronomisk opplevelse på ferien, fordi du ikke tror, at barna kan oppføre seg ordentligt. Start for det første med å ta dem med fra de er små og ta med noe som de kan sysselsette seg med. F.eks. fargebok eller lignende. Prøv deg fram, og i verste fall gå eller spis på skift.