: Det lille rommet i bobiler | Din Fritid

Det lille rommet i bobiler

Ser vi bort fra de minste, har alle bobiler toalettrom, men hvor mye det benyttes varierer. For noen er det nok å vite at det bare er der “i nødsfall”. Det er viktig at rommet er funksjonelt, det lille rommet kan bli for lite.

Utstyr

Som på kjøkkenet er det også her tre hovedingredienser, vask, do og dusj. Vasken har ingen betenkeligheter med å bruke. Doen derimot er det mange som kvier seg for å ta i bruk. Men det er bare en vanesak (både å bruke og å tømme den). Dusjen kan være et større problem, noen dusjer er innrettet kun som en nøddusj. I de senere årene har utførelsen stadig blitt bedre og separate dusjer mer vanlig. Bliver det en vane å benytte bilens dusj kan du virkelig reise uavhengig.

Badet bør altså være stort nok. Det betyr å kunne sette seg ned på toalettet uten føle seg inneklemt. Videre bøye seg med hodet ned mot vasken uten at baken støter mot veggen. I det hele tatt bevege seg fritt. En av de vanligste løsningene i dagens halvintegrerte bobiler, er dobbeltsengen på langs bak, med toalettrommet på siden. Dette gir et smalt rom som dermed er trangt. Vil du reise uavhengig, må badet være funksjonelt. Ta hensyn til dette ved valg av bil. Det er flere viktige detaljer i det lille rommet. Lufting må til ved bruk av både do og dusj. Det beste etter min mening er luftevindu og takluke med tvangslufting. Etter en dusj er det fuktig i rommet og ved å åpne både vindu og takluke er den fuktige luften ute på sekunder, særlig hvis det er litt kjølig ute. Når vindu og luke er stengt, kommer tvangsluftingen i luken til sin rett. Er varmeanlegget på (luftvarme) vil den varme luften stige oppover og gjennom ventilasjonen i luken. Erfaringsmessig fungerer dette så bra at luften på toalettrommet, til tross for overtrykk, ikke blir presset inn i bilen, selv om ikke døren er helt tett. Har bilen sentralfyr, bør det være tilgang på luft fra borommet og inn på badet, nede ved gulvet. Luften vil da strømme inn på badet, varmes opp av konvektoren å stige opp og ut av lufteåpningen i takluken.

Utførelse

Noen toalettrom har innredning tilnærmet bare i plast, andre i tre. Det siste er utvilsomt det triveligste. Skapene i en plastinnredning er ofte dårlig utført og en føler de kan gå i stykker når det skulle være. Ikke desto mindre er skapene viktige. Det er utrolig mange småting en familie trenger i løpet av en sommerferie, plaster, myggolje, solkrem, sminke, barbersaker, tannbørster pluss hundre ting til. Alt dette er småting som krever skap med hyller, som egner seg til formålet. Videre er det kjekt med plass til noen doruller i skapet under vasken. Speil er en selvfølge, og store speil gir inntrykk av at rommet er større enn det virkelig er. Derfor er dette sjeldent mangelvare. Videre trengs lamper over eller på siden av speilet. Også dette er sjeldent mangelvare. Til slutt må nevnes at noen vinduer i toalettrommet har melkehvitt glass (opal), uten rullegardin. Er det mørkt ute og lyset står på i rommet, kan man se når en person beveger seg inne. Her bør en rullegardin ettermonteres.

Dusj/do

Ønsker du å kunne dusje i bilen, er separat dusj en stor fordel. Etter å ha tørket seg i dusjen går du over i tørre omgivelser i toalettrommet og kler på deg. Akkurat som hjemme. Det har selvfølgelig noe med vane å gjøre, men venner du deg til det gir det virkelig en følelse av luksus. En slik dusj har et problem. Vannet kan lett komme på avveie. Jeg har snakket med folk i Tyskland hvor vannet har kommet under dusjkummen og inn i treverket i gulvet. Derfra har vannet trukket seg oppover i veggene, og alt hadde råtnet opp til en høyde av en meter. Dette er skrekkhistorier som får folk til å la dusjen stå ubrukt. Hvor godt dusjen er utført varierer mye og undertegnede studerer nøye plastpanelene for mulige lekkasjer i bobilomtalene. Der det er skikkelig fuget er man tryggest. Det er ikke dumt, av og til å skru ut noen skruer, å titte bak panelene der det ikke er fuget, for å se om det er tørt. I dag er bortimot alle bobiler og caravans utstyrt med toalettet Porta Potti Cassette C200 fra Thetford, den med vribar toalettskål. Den forrige modellen Cassette C2 eller C4 har ikke vært å se på flere år. Denne er nå erstattet med en ny (ikke vridbar) modell Cassette C 402 eller 403, men så langt har heller ikke denne dukket opp i markedet. Også andre toaletter finnes på markedet, men felles for disse er fast avfallstank, noe som medfører større krav til tømmemulighetene.

Derfor blir vi ved Cassette C-200 som er nesten enerådende. Her trekker vi ut en 17 liters avfallstank gjennom en liten luke, bærer (eller triller) den fram til et egnet og tillatt sted og heller innholdet ut. Tankens størrelse har noe med at den må kunne håndteres. Når den er full veier den cirka 20 kg. Mange kunne sikkert tenkt seg en mye større, men da blir den uhåndterlig. Vi er en familie på fire og siden alle er vant til å bruke toalettet i bobilen brukes kun dette. Selv om det finnes andre og like gode muligheter! Og stakkars far må ut å tømme doen med maksimalt tre dagers intervaller. Disse toalettene har to forbedringsmuligheter. Noen bobiler leverer med en ekstra avfallstank som en slags reservetank. Den nåes gjennom samme luke som er av dobbel høyde. Praktisk. Den andre forbedringen er SOG. Det er en avtrekksvifte som suger gassen fra avfallstanken ut av bilen, når spjeldet åpnes. Det hindrer at gassen (som hele tiden utvikles) kommer inn i rommet. Det reduserer lukten fra tanken inne i toalettrommet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden