: Det lille rommet | Din Fritid

Det lille rommet

Alle bobiler har toalettrom, det samme kan sies om campingvogner der det kun finnes unntak blant de minste vognene. For noen er det tilstrekkelig å vite at rommet står der «i nødsfall». Andre mener toalettrommet er like uunnværlig som hjemme.

Bruk av toalettrom

Toalettrommer brukes minst i «fastspikrede» campingvogner. Normalt må alt vann bæres, og sporadisk bruk av toalettet på natten, og litt vann til oppvask og vasking, gir lite forbruk av vann. Dessuten er det begrenset hvor mye en vogn kan fylles opp av vann på grunn av vekten. I bobiler som stadig er på farten, er behovet for toalettrommets bekvemmeligheter atskillig større, særlig ved overnatting utenfor campingplasser. Da er det bedre å hoppe i det enn å krype i det, å venne seg til å bruke alle rommets bekvemmeligheter så raskt som mulig.

Utstyr

Toalettrommet har tre hovedingredienser, do, dusj og vask. Men stadig oftere ser vi at dusjen er plassert utenfor rommet, i forbindelse med soveværelset bak i bobilen. Å benytte dette utstyret har ikke vært like enkelt for alle. Vasken har ingen betenkeligheter med å benytte. Toalettet trenger litt tilvenning, så fungerer det greit. Men å dusje i bilen faller vanskelig for noen. Igjen er det en vanesak. Dette kan delvis skyldes at dusjen er upraktisk innredet. Men fungerer alt, kan reisen foregå helt uavhengig av campingplasser og andre steder med offentlige sanitæranlegg.

Rommet

Toalettrommet må være stort nok. Det betyr å kunne sette seg ned på toalettet uten å føle seg inneklemt. Videre bøye seg med hodet ned mot vasken, uten at baken støter mot veggen bak. I det hele tatt kunne bevege seg fritt. I mange år var den vanligste løsningen i halvintegrerte biler, dobbeltseng på langs på den ene siden bak og toalettrommet på den andre siden. Dette gir et smalt rom som er trangt. I dag dominerer et soveværelse bak i bilen med enten to enkeltsenger, eller frittstående dobbeltseng. Ved to enkeltsenger kan toalettrommet være plassert helt bakerst, ved frittstående dobbeltseng som er sideforskjøvet kan dusjen stå på siden. Men som regel befinner toalettrommet seg i forkant av dette rommet, ofte med dusjen på motsatt side. Det er flere viktige detaljer i det lille rommet. Lufting må til ved bruk av do og dusj. Det beste er både luftevindu og takluke med tvangslufting. Etter en dusj er det fuktig i rommet og ved å åpne både vindu og takluke er den varme dampen ute på et øyeblikk, særlig om det er kjølig ute. Når vindu og luke er stengt, kommer tvangsluftingen i luken til sin rett. Er varmeanlegget på (luftvarme) vil den varme luften stige oppover og gjennom ventilasjonen i luken. Erfaringsmessig fungerer dette så bra at luften i toalettrommet, til tross for overtrykk, ikke blir presset inn i bilen selv ved utett dør. Har bilen sentralvarme bør det være tilgang på luft inn i rommet nede i underkant av døren. Luften vil da strømme inn på badet, varmes opp av konvektoren og stige opp og ut av lufteåpningen på takluken.

Utførelse

Særlig tidligere hadde toalettrommet ofte en innredning tilnærmet bare i plast, men også mange hadde tremøbler. I dag dominerer tremøbler, kun dusjen er laget av plast. Det siste er utvilsom det mest trivelige. Skapene i en slik plastinnredning var ofte dårlig utført og en følte de kunne gå i stykker når det skulle være. Ikke desto mindre er skapene viktige. Det er utrolig mangew småting en familie trenger i løpet av en sommerferie, plaster, myggolje, solkrem, sminke, barbersaker, tannbørster pluss hundre ting til. Alt dette er småting som krever skap med hyller, som egner seg for formålet. Videre er det kjekt med plass til noen doruller i skapet under vasken. Speil er en selvfølge, og store speil gir inntrykk av at rommet er større enn i virkeligheten. Derfor er dette sjeldent mangelvare. Videre trengs lamper, særlig ved speilet og tilstrekkelig belysning er det vanlige. Til slutt må nevnes at noen vinduer i toalettrommet har melkehvitt glass (opal), uten rullegardin. Er det mørkt ute og lyset står på i rommet, kan man se når en person beveger seg der. Her bør en rullegardin monteres.

Dusj

Ønsker du å dusje i bilen, er separat dusj en stor fordel. Etter å ha tørket deg på vei ut av dusjen, går du over i tørre omgivelser og kler på deg. Akkurat som hjemme. Dette har selvfølgelig noe med vane å gjøre, men venner du deg til det gir det virkelig en følelse av luksus. En slik dusj har et problem. Vannet kan lett komme på avveie. Jeg har truffet bobileiere som har opplevd at vannet har kommet under dusjkummen og inn i treverket i gulvet. Derfra har vannet trukket oppover i veggene, og alt hadde råtnet opp til en høyde av en meter. I de senere årene har vi sett at dusjen er kledd på en riktig måte som forhindrer lekkasje. Men slike historier gjør at mange lar dusjen stå ubrukt. Dusjen er vanligvis utstyrt med veggpaneler som overlapper hverandre og som er ført ned i dusjkummen på innsiden, slik at vannet føres ned i den. På eldre biler kan det anbefales å løsne på sidepanelene og ta en titt bak, har vannet kommet på avveie er det vanligvis lett å se. Tidligere var mange skjøter fuget, da bør det ikke røres men sjekk at fugingen er hel. Litt ekstra silikon skader ikke. Fortsatt har flere produsenter av bobiler som for eksempel Hymer og Bürstner det ekstra lille rommet der veggen bak vask og speil kan svinges til siden så vasken kommer over toalettet. Da blir det lille rommet kun et dusjkabinett. Du må kle av deg og på deg utenfor rommet, å oppbevare tøy eller håndkle i dusjen under bruk lar seg ikke gjøre. Og ofte kan ikke disse bilene lukkes av framover, slik ar alle vinduer må dekkes til. Og om noen går inn på toalettet etter en dusj er gulv og delvis vegger våte. Da blir ofte dusjen lite brukt.

Do

I dag dominerer toalettene til Thetford, C 200 og C 260, begge med svingbare klosettskåler. Også produsentens faste toalett C 400 og Dometics CT 4000 benyttes. Felles for disse er den hendige kassetten som tas ut utvendig og som kan trilles til et tømmested. I større biler forekommer andre toalettsystemer med fast tank. Det krever adgang til dertil egnede tømmesteder. Kassettene rommer fra 17 til 19 liter. De må være lett håndterlige, noe som begrenser størrelsen. Fulle veier de rundt 20 kg og det er for mange mer enn nok. En slik kassett må tømmes etter tre – fire dager med to i bilen. Undertegnede husker den gang barna var med og tømmeintervallene var to – tre dager. Barna brukte bobilens toalett med største selvfølgelighet, også når den var full. En ekstra kassett kan være kjekt å ha. Noen biler med dobbelt bunn har plass til en slik kassett under selve toalettet. Vi kan ikke skrive om disse toalettene uten å nevne SOG. Kort fortalt er dette en liten vifte som suger luft fra kassettens innside og ut av bilen gjennom et kullfilter. Viften starter automatisk når spjeldet i kassetten åpnes. Dermed suges luft ned i kassetten og ut. Dermed kommer ikke gassene fra kassetten opp i rommet, men også luften i toalettskålen blir suget ned og ut. En effektiv luktfjerner, og det heter seg da at kjemikalier er unødvendig.

Bürstner Grand Panorama i 920 G:

Bürstners elegante løsning med vaskeseksjon i fotenden av dobbeltsengen. Do og dusj på hver side.

Planløsning Bürstner Grand Panorama i 920 G

 

Bürstner Brevio t 640:

En kompakt bil med et kompakt toalettrom. Vasken er svingt inn i en nisje i veggen over toalettet. Doen kan også skyves inn i veggen ved bruk av dusjen. Selvfølgelig en smart og plassparende løsning, men igjen blir dusjen upraktisk.

Planløsning Bürstner Brevia t 640

 

Bürstner Nexxo t 690 G:

Meget kompakt toalettromsløsning i en syv meter lang bil. Veggen bak vasken til venstre kan svinges til høyre og vasken havner over toalettet. Vi får da et rent dusjkabinett, uten mulighet til å oppbevare klær, håndkle inne i rommet under dusjing. Regnes som en smart løsning, men gjør dusjen upraktisk.

Planløsning Bürstner Nexxo t 690 G

 

Rapido 600 FF:

Til tross for at bilen er under seks meter lang har toalettrommet fått god plass. Det er lett å bevege seg, kle av og på seg, benytte do og vask. Separat dusj fungerer bra, og ikke minst er klesskapet tilgjengelig fra rommet.

Planløsning Rapido 600 FF

 

Rapido 990 FF:

Luxus i bobiler fra 7,5 meter og oppover. Toalettrom på den ene siden og dusj på den andre i overgangen mellom soveværelse og fremre del av bilen. Døren til toalettrommet kan lukkes helt opp og stenger så av framover i bilen. To skyvedører kan lukke av mot soveværelset. Slik får du et stort lukket baderom.

Planløsning Rapido 990 FF

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden