Godt liv for camping i Norge
Ifølge NHO Reiseliv sto campingplassene for hele 45 prosent av fritidsovernattingene i 2007. Investeringer har vært nødvendig for mange av campingplassene, for bransjeanalyser viser at folk krever komfort. Ifølge NHO er det utleie av feriehytter som opplever størst vekst i feriemarkedet, og utleiehyttene har nå en markedsandel på fem prosent.
Eierne av campingplassene er flinke til å gjøre opp for seg. Hele 54 prosent av norske campingplasser har god eller best kredittverdighet i ratingsystemet til Experian, mens nærmere 19 prosent kategoriseres som ”ikke kredittverdig”. De to siste årene har det vært en nettotilvekst på 22 nye campingplasser.
Det er startet 64 nye, mens 42 har lagt inn årene. Mens stadig færre bor i telt på campingplassene, blir bobiler stadig mer populære. Blant bedrifter som driver med salg av campingbiler og campingvogner er det også gode tider, men i 2007 var det flere tvangsavviklinger og konkurser enn det var nyetableringer blant disse bedriftene.