: Test: Phoenix Liner 8800 BL (2008-modell) | Din Fritid

Test: Phoenix Liner 8800 BL (2008-modell)

Vi skal ikke spekulere i hvilken sammenheng det er mellom disse bobilene og fugl Føniks, men i likhet med alle andre bobilprodusenter har også Phoenix oppstått en gang, og det for bare ti år siden og produserer i dag en serie store luksusbiler.

Phoenix Liner 8800 BL - 2008-modell

Det må også nevnes at en del av staben kommer fra konkurrenten Concorde, og familielikheten på bilene var iøynefallende, særlig i starten. Fabrikkene ligger i dag vegg i vegg i Aschbach nær Bamberg.

Oppbyggingen av slike biler er noe annerledes enn vi er vant til for de vanligere og mindre bilene. Mens disse vanligvis består av en treramme med styroporplater imellom, laminert med aluminium eller glassfiber på yttersiden og finerplater på innersiden, er veggene i Phoenix solidere. Det er o,8mm aluminiumsplater på både ytter- og innersiden og imellom sprøytes polyurethanskum. Isolasjonen har en tykkelse på over 40mm slik at veggene til sammen blir 45mm tykke. På innsiden kles aluminiumsplatene med teppe. Bilene har dobbelt gulvmed en avstand på 38cm.Mens det undre gulv er godt isolert, består det øvre av en cellestruktur som isolerer dårlig. Kjelleren er godt oppvarmet slik at det øvre gulvet er behagelig varmt å gå på og det er lett og stivt. Også de utvendige lukene har samme tykkelse som veggene og er solid utført.


Utvendig

Sideveggene har altså aluhud, lakkert hvit med sparsom dekor. Bakveggen og den integrerte fronten er støpt i glassfiber. For god tilgjenglighet i det dobble gulvet kreves det mange luker. På venstre side finner vi 4 vinduer bakover pluss førerhus og 8 luker. På høyre side er det 2 vinduer utenom førerhuset og 5 luker.

Gasskassen rommer som vanlig 2 x 11kg gass. Gulvet i den store garasjen under sengene bak er senket og garasjen har målene 218 x 155 x h 135cm. Lukens åpning på høyre side måler 125 x 125cm, mens åpningen på motsatt side er noe mindre. Altså en meget romslig garasje, det er også mulig å bestille bilen med garasje for en minibil av typen Smart. Videre er det mer bagasjeplass bak lukene i det doble gulvet. Under ser vi at bilen er bygget på det originale chassiset fra Iveco Daily. Kun dieseltanken er montert på undersiden av gulvet.


Teknisk

Tross god isolering, Alde sentralvarme på 3000W kan høres lite ut i denne store bilen. Men tilkoplet strøm har man ytterligere 3000W. Ellers er det meste godt dimensjonert. Tankene, inkludert den faste tanken for toalettet, rommer 230ltr hver. Testet bil har lasteevne på 1300kg så det går greit. Og litt luksus følger med på kjøpet. I tillegg til elektrisk stigtrinn er det elektrisk betjening av markise, sjalusigardin i frontrute og heve- senkeseng.

Elementene i innredningen som kjøkken, bad o.s.v. er som vi kjenner den fra de mindre bilene, alt er bar noe større dimensjonert. Den store forskjellen er altså baderommet som vil fungere mye bedre enn de vi er vant til i mindre biler.

Så har vi en kraftigere oppbygging av påbygget og sist men ikke minst det doble gulvet som gir flere fordeler (og høyere bil). Alt utstyr vi forventer i en bobil er selvfølgelig tilstede. Det er fem takluker, trykkvann med Shurflopumpe, seks vinduer fra Seitz pluss 13 luker. Ja listen er lang, både av standardutstyr og ekstrautstyr.

Vinteregenskaper

Bilen har motorvarme koplet til sentralvarmen bak, slik at hver en krok holder varmen under kjøring. Det eneste spørsmålet er førerhuset, her er det kuldebroer. Men alle tanker ligger i oppvarmet rom, så eneste bekymring er om vi vil fryse på tærne fremst i bilen.

Som resten av interiøret gir også sittgruppen et luksuriøst inntrykk

Vi går inn

Med en høyde på nær 3,5m er dette en stor bil. Med en totrinns utvendig elektrisk trapp pluss to innvendige trinn blir det fem trinn før du er inne på gulvet. Trinnhøydene er henholdsvis 22, 23, 28, 21 og 19 cm. Så løfter du foten litt ekstra ved terskelen blir det som å gå i en vanlig trapp. Døren er solid, men har ikke vindu som man kunne forvente. På innsiden er det en dør med fluenetting.

Vel innenfor finner vi til venstre seksjoner med klesskap og kjøleskap. Bakenfor kommer baderommet i full bredde med dusjkabinett, toalett og en veggseksjon med vask. Bakerst i bilen er soverommet med to enkeltsenger, men med en madrass mellom sengene kan vi kalle det en stor dobbeltseng. Framfor toalettrommet på venstre side i bilen er det kjøkken, deretter sittegruppe. En runde i bilen gir inntrykk av solide elegante møbler. Det slår oss at sittegruppe, kjøkken og soveværelse minner mye om de mindre halvintegrerte bilene, alt er bare litt større.

Ser vi bort fra bilens oppbygning og størrelse, ligger den største forskjellen i baderommet.To skyvedørermot soveværelse og framover i bilen gir et virkelig stort rom, vaskeseksjon med skuffer og mange skap, grei plass rundt toalettet og dusjkabinett, plassert i et hjørne i rommet.

Det eneste man kunne ønske er at klesskapet skulle vært tilgjenglig på badet.

Heve/senkeseng

Heve/senkeseng

Denne dobbeltsengen i førerhuset er ekstrautstyr. Den betjenes elektrisk, enkelt og greit. Målene er 192 x 142cm og madrassen er av samme type som bak. Nedsenket er det 115cm fra gulvet og opp i sengen og derfra 84cm opp til taket. Ved å trå opp i sofaen er stige unødvendig og atkomsten blir mer bekvem. Sikkerhetsnett burde derimot fulgt med om barn skal benytte denne sengen. Beskjedene mål sammenliknet med sengen bak, men fungerer greit for to voksne om de ikke er for storvokste. Garderobeskapet er som vi er vant til fra mindre biler, måler 57 x 52cm og er 130cm høy. På undersiden er det en skuff og under der igjen er Alde sentralvarmeren plassert i et skap.

Soverom av høy standard med god plass samt lyst og luftig Foto: Truls Farner

Seng bak

Det er i utgangspunktet to enkeltsenger på 200 x 85cm som de siste 50cm smalner av til 65cm i fotenden. I en lengde av 150cm er det en 40cm bred madrass mellom sengene som gjør det tilnærmet til en dobbeltseng 210cmbred. Ikke mye å klage på her. Madrasser på 10,5cm tykkelse virker kanskje litt tynt, men med fjærende trespiler under og god kvalitet på skummet, holder det nok. To store luftevinduer på sidene og takluke sørger for luft, fire spotter pluss leselys for lys, det holder. Såfremt madrassene holder mål, er også soveværelse av høy klasse.

Plassen er godt utnyttet på kjøkkenet Foto: Truls Farner

Kjøkken

Kjøkkenbenken i vinkel har bra lengde på 161cm og dybde 56/82cm. Der vinkelen peker ut i rommet er det skuffer og fra skuffefronten og til veggen bak er det 73cm. Skuffene er bare 43cm lange og det er sløsing med plassen. Det er selvfølgelig flust med oppbevaringsmuligheter i en slik bil, men på kjøkkenet får vi aldri nok plass.

Det er til sammen fem skuffer, et lite skap med søppelbøtter og resten av plassen tar stekeovnen. Overskapet er av samme type som resten av bilen og trang døråpning begrenser god utnyttelse av plassen.

Som erstatning for avtrekksvifte er det valgt en takluke med vifte over kjøkkenbenken. Kanskje ikke en fullgod erstatting, men greit nok. Tre bluss og oppvaskkum med utslag for halvfulle kaffekopper finner man i de fleste biler i dag. Kjøleskapet er plassert på motsatt side, har separat fryser og er av fabrikat Kissman. Over og under kjøleskapet er det skap som supplerer skapplassen i kjøkkenbenken.

Selv om plassen kunne vært bedre utnyttet, er det nok skuffer og skap til det meste. Ingen grunn til å bekymre seg for det.

Lekker belysning Foto: Truls Farner

Sittegruppe

Sittegruppen består av L-sofa og tre enkeltseter. L-sofaen kan åpnes slik at to personer sitter i kjøreretningen med trepunkts sikkerhetsbelter. Denne toseteren er noe smal for to med sine 88cm. På grunn av størrelsen på sengen bak har bilen fem godkjente sengeplasser og kan registreres for fem. Alle kan da sitte i kjøreretningen med trepunkts belter. Bordet måler 63 x 97cm og kan forlenges til 127cm. I L-sofaen er det noe bagasjeplass, gasskassen tar resten av plassen. Sittegruppen kan ikke res opp, så fire sengeplasser er i praksis det maksimale, altså en bil for fire personer. Denne bilen var spesialbestilt med en såkalt barløsning. Da er bordet festet til veggen på høyre side og kun to seter står ved bordet. For at andre skal nå bordet må det trekkes ut og da sperrer det for gjennomgang til førerhuset. For to personer er denne løsning greit. Dette er en bil som bør bestilles.

Testens utgave hadde ekstrautstyr. Men det er greit kun å betale for det du har behov for. Av stoffer i puter og gardiner er det også mye å velge i, nok en grunn til å bestille bilen etter ønske.

Badet imponerer, både med plass og løsninger

Bad

Som tidligere nevnt, toalettrommet er bilens beste del. Rommet måler 221 x 109cm og høyden er 200cm. Det høres ikke mye ut, men virker atskillig større enn de bad vi har sett i halvintegrerte biler den senere tid. Her kan du rusle fra soverommet inn på badet, stelle deg, kle deg å gå videre fram i bilen der det ikke var nødvendig å trekke for gardinene. Særlig vaskeseksjonen på den ene veggen med store overskap og benkeskap med to skuffer og enda flere skap var gedigen. Hjørnedusjen med mål 75 x 75cm er mer som vi er vant til hjemme og toalettet av merke Tecma var et nytt bekjentskap. Det er et spyletoalett med kvern og stor fast tank på 230ltr. I tillegg til et lite luftevindu, er det takluke i både dusj og i rommet pluss en ventil som står permanent åpen. Med diverse spotter er det nok lys og luft. Et bad i særklasse.

Fakta

Phoenix Liner 8800 BL
Basisbil: Iveco Daily
Motor: 3,0 TDI 177hk
Understell: originalt Iveco
Akselavstand: 500cm
Utvendige mål: 920 x 235 x h 335cm
Totalvekt: 6500kg
Egenvekt kjøreklar: 5192kg
Nyttelast: 1308kg
Sengemål bak: 2 x 200 x 85/65cm
Mål heve/senkeseng: 192 x 142cm

Planløsning i Phoenix Liner 8800 BL

Konklusjon

Jo da, bilen oser av luksus og soliditet. Men skal vi være litt nøkterne så kan det av og til være upraktisk med en så stor bil. Å ha en slik bil stående for en tre ukers sommerferie er kanskje ikke det ideelle, men bruker du bilen to, tre måneder i året er det liten sjanse for hjemmelengsel i Phoenix Liner, her bor du bra.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden