Bolon AB – personalpresentasjoner
Bolons målsetting innbefattar ikke bare å ligge i front når det gjelder moteutviklingen og alltid holde høy kvalitet. Det legges også stor fokus på miljøvennlig produksjon, og selskapets miljøpolicy er svært viktig for søstrene. Interessen for natur og miljø ble vakt allerede i barndommen da foreldrene ofte tok med Marie og Annica på campingferier rundt om i Sverige. Det var også da familien oppdaget at det fantes et stort behov for campingtepper – ikke bare hos dem selv, men også hos mange ferierende.
I ungdommen konkurrerte både Marie og Annica i mange år for det svenske landslaget i sprangridning. Ved siden av hesteinteressen vokste en annen interesse seg sterk, nemlig den for mote og design. Med fascinasjon for mote og talent for sprangridning, var det ikke selvsagt for søstrene at de skulle arbeide med gulv og tepper i familiefirmaet. Først da de begynte å fundere på hvordan de kunne ta vinylteppene til et nytt nivå og anvende sine kunnskaper om trend og design på produktene, våknet interessen for virksomheten.
Marie Eklund
Etter tekstil- og designereksamen fra utdannelse både i Sverige og Italia begynte Marie å jobbe heltid i selskapet. Nå er hun sjefsdesigner og markedsansvarlig på Bolon.
Marie ser på oppveksten i en småby, med nærhet til naturen, som en stor fordel i designarbeidet. Det, i kombinasjon med reiser verden rundt, har bidratt til at hun har utviklet sin kreativitet og skapt det designet som Bolon er kjent for i dag.
- Jeg er nøye med å alltid holde utvalget oppdatert og liker å eksperimentere for å utvikle nye design. Da kan vår vakre natur være til stor hjelp! Inspirasjon til nye fargekombinasjoner og mønstre finner jeg i det svenske landskapet, som er svært mangfoldig. Vi har også døpt våre kolleksjoner etter dem, forklarer hun.
Annica Eklund
Annica satset helt fram til 25-årsalderen på karrieren på sprangridningsbanen. Hun bodde og trente utenlands i mange år og konkurrerte i høye klasser.
Da hun begynte i familieselskapet, var det først bare en deltidsjobb, men ekstratimene ble etter hvert stadig flere. Etter at hun hadde lært seg hvordan produksjonen og selskapets helhet fungerte, begynte hun å jobbe på kontoret, og i 2006 tok hun over stillingen som administrerende direktør. Med bred erfaring fra alle sider av selskapet ble hun raskt en trygg og driftig bedriftsleder.
- Vi har vokst opp i en familie med sterk gründerånd, og allerede som barn lærte vi oss å se nye muligheter for firmaet. I dag er både jeg og Marie veldig glade for at vi valgte å drive selskapet videre. Vi har entreprenørskapet i blodet, sier Annica.