Garasje – med plass til en bil
”Garasje” erklærer mange bobil- (og caravan-) produsenter, og tenker da på et langt bak plassert lasterom som er litt større enn normalt.
Men, det er lite trolig at de har lest definisjonen ovenfor – hentet fra Wikipedia – for i beste fall får man plass til en scooter eller mc i ”garasjen”. I værste fall, ja da får man kanskje plass til et par sammenleggbare sykler …
Den første?
Den første bobilen med garasje, i hvertfall som undertegnede kommer på, var en spektakulær kreasjon som ble vist opp på den internasjonale messen i Essen 1992.
Royal Eagle var basert på en snutebil fra Scania. Måkevingedører på førerhuset og en, mildt sagt, modifisert front fullbyrdet den ytre skapelsen.
Mest imponerande, i hvert fall sett utenfra, var imidlertid “shoppingbilen” som hadde fått plass i den skinnkledde garasjen i den 12 meter lange bobilens bakre del. Her var det skreddersydd plass til en Ferrari Testarossa!
Cirka 4 millioner mark – på den tiden snaue 15 millioner kronor – ville man ha for hele herligheten. Men da var selvsagt Ferrarin innkludert i prisen!
Like eksklusivt
Også i dag finnes et firma som satser på løsninger for de som absolutt må ha sin eksklusive sportsbil med på turen.
Tyske Volkner Mobil er et slikt firma, som for ”bare” 1,7 millioner euro tilbyr sin Performance-modell med patentert, uttrekkbar ”skuff” mellom hjulakslene. Det fordrer imidlertid at bobilen står på en helt slett – helst asfaltert – grunn for at det hele skal fungere.
En (minst) like eksklusiv løsning tilbyr Vario Mobil, som mener at man skal frakte sitt sammenleggbare helikopter i en spesialdesignet tilhenger bak bobilen …
Mer overkommelig
Men det finns, hos de fleste produsenter av store bobiler, mer overkommelige alternativer.
Lille Smart har lenge vært en populær utfluktsbil blant bobileiere, i likhet med Mini – gjerne da i sommerlig cabrioletversjon. Nå har disse bilmodellene fått selskap av blant annet nostalgiskt designede Fiat Cinquecento og av Fiat Panda.
En garasje til en av disse bilmodellene stjeler ikke så mye av den innvendige plassen, men krever like fullt at bobilen er bygd på et tungt lastebilchassis med høy lasteevne – og høy tillatt bakakselbelastning.
For mindre bobiler
For de som foretrekker en ”normalstor” bobil er jo en garasje en umulighet, helt enkelt derfor at lasteevnen ikke strekker til. Men for eiere til slike bobiler finnes jo alltid muligheten til å koble en tilhenger bak bilen.
Sawiko, spesialist på bobiltilbehør, produserer en spesialhenger med luftfjæring til Smart, men kan også tilby hengere for litt større personbiler.
En annen løsning, som er vanlig i USA, er å koble personbilen bak bobilen med hjelp av et A-formet stag. I Sverige blir dette karakterisert som tauing, med den følge at høyeste tillatte hastighet er 30 km/tim.
Garasje er stort
Garasjetrenden er stor nå for tiden, og de fleste bobilprodusenter i luksusklassen har garasjemodeller på programmet. De kundene som bestiller denne typen av bobiler, er dessuten ikke like konjunkturfølsomme som de som kjøper litt mindre biler.
Men det er ikke bare trenden som er stor, også garasjen isolert sett skal være stor – i hvert fall så stor at det har plass til en personbil. Om så ikke er tilfellet, bør det betegnes som ”romslig lasterom” …