: Sverige: Idre Fjäll – for barn, lekeglade og naturelskere | Din Fritid

Sverige: Idre Fjäll – for barn, lekeglade og naturelskere

Hvem er Aske. Jo, han er det mest lekne reinsdyret, som finnes på denne planeten. Han tar vel i mot både voksne og barn på Idre Fjäll. Vi pakket bil og campingvogn for å møte Aske, stå på ski og tilbringe vinterferien i campingvogn midt i den fineste natur.

Vi ankommer sent om kvelden og stiller bare opp campingvognen, slik at vi kan krype til køys. Vi har satt på varmen om ettermiddagen, slik at campingvognen er deilig og varm i motsetning til de 10 minusgradene, som det er utenfor. Stivfrosne ledninger henger og svaier i vinden rett over campingplassen og jeg kan nesten ikke vente på at en ny dag skal begynne.

Morgenfrisk

Heisene åpner først klokken 09.00, men jeg våkner noen timer før, og bestemmer meg for å gå en tur til toppen av fjellet for å nyte soloppgangen. Det tar bare mellom 30 og 45 minutter rett opp en ganske bratt bakke, men det er god oppvarming før dagens skitur. Campingplassen ligger på den vestlige siden av Idre Fjäll, noe som betyr, at solen først ”står opp” mye senere enn på østsiden. På toppen er det utsikt til hele den fantastiske fjellverdenen, som Idre ligger i og et uforglemmelig fargespill på himlen blir starten på enda en deilig dag med campingvognen.
Vintercamping er noe helt spesielt.

På ski

Etter en god frokost med varm kakao er jeg til de grader klar for dagens skigåing. Telemarkskiene spennes på, heiskortet ligger i lommen og så er det bare å legge i vei. Løypene ligger rett ved siden av campingplassen, så man glir rett fra campingvognen og ut på den ene løypa, hvorfra det er adgang til hele skianlegget. Det er helt perfekt og passer godt til mitt skimotto ”Jeg vil ikke bære mine ski – de skal sitte på bena”.

Alle er velkomne – barn er æresgjester

Hvis du har med barn til Idre må du forvente, at de er ”mer velkommen” enn deg. Det er ikke sagt i negativ betydning overfor voksne, men barn er ganske enkelt Idres æresgjester. Reinen Aske, skogtrollet Mulle, Fjellfina og lekne skiinstruktører er de, som danner rammen rundt barnas skiskole og klubber. Barna kan starte på skiskole når de er 3-4 år gamle. Det er egentlig feil å betegne det for skole, for barna leker. All skigåing lekes inn i barna og det er ingen lekser.

Forteltet skal opp – men husk nå

Vi har alltid med fortelt på vintercamping. Ganske enkelt fordi det er deilig å ha den ekstra plassen utenfor campingvognen til ski, grill (ja også om vinteren) og campingmøbler og i tillegg er det en god varmesluse. Denne gangen har vi tatt med et vintertelt med navnet Isabella Snow Boy, men vi glemte bare en ting. Å kontrollere det før avreise. Det er jo ikke, fordi man ikke kan forvente, at man får det riktige med ut av butikken, når man handler, men man har selvfølgelig også selv et ansvar for å sjekke, at det er det riktige utstyr med mer, man har fått med hjem.

Og veldig lurt også å prøve det før avreise. Det hadde vi altså ikke gjort og da det viste seg at vi hadde dratt av gårde med en teltduk til et Snow Boy, men stenger til et Capri Snow, fikk vi litt problemer med å få tingene til å passe sammen. Gode råd var dyre.

To løsninger

Den ene løsningen er, at vi aksepterer at vi ikke kan sette opp forteltet vårt. Den andre er, at vi prøver å finne en løsning på problemet. Jeg ringer til forhandleren og Isabella, som forteller, at jeg bare skal sage i stengene slik at de passer, hvis jeg altså kan og så vil jeg få et sett helt nye, når jeg kommer hjem. Jeg får tak i en baufil på det lokale snøscooterverkstedet, og kutter de to stengene i taket med ca. 15 cm, slik at de passer til lengden i forteltets tak. Mer skulle det ikke til og teltet står som planlagt. Det vanskeligste var å få pluggene ned i den stivfrosne jorda, men med en slagdrill borer jeg på forhånd og får deretter de medbragte Tarzan pluggene ned. Selv om det bare er et lite telt får vi det til å stå pent og får optimal glede av det i løpet av uken. Og en erfaring rikere.

Jonas og Christine på 12 år vil heller stå på ski enn å sitte hjemme og slappe av med familien. Eller sagt på en annen måte. Familien må vente til heisene stenger…

Skigåing om kvelden

To ganger i uken er det for entusiastene mulighet til kvelds-skitur, noe som innebærer at Vestbakken er åpen, heisene går og det er flomlys i bakken. Det er noe helt annet enn om dagen og på en eller annen måte mer trivelig, selv om det også kan være litt kaldere. Denne kvelden er det heldigvis vindstille og ved 19-tiden begynner fullmånen sin aftensrunde over en stjerneklar kveldshimmel. Veldig pent. Nede på campingplassen, som man kan se fra heisen, sitter de fleste inne i sine vogner og hygger seg.

Trivsel i campingvognen

Selv om det er deilig å være ute i naturen, er det også hyggelig å være hjemme i campingvognen – en Bürstner 455 TS. Vi har god plass med dobbeltseng og baderom i bakenden. Garderobeskap og kjøkken med alle fasiliteter midt i vognen og så en hyggelig stue i den fremre delen.

Det er ikke kaldt

Truma varmluftsovn er vår eneste varmekilde og det fungerer helt utmerket. Utover det har vi lagt på gulvtepper. Vi bruker litt mer gass enn ellers, men varmen fordeles bra, og det er bare kaldt de få stedene, der hvor gulvteppet ikke dekker. Om natten er det ned mot minus 10 grader. Om dagen, når vi ikke er i vognen, trekker vi ned gardinene, for vinduene er de største kuldebroene. Gardinene isolerer godt og det gjør at vi sparer litt på gassforbruket. Forteltet er også med på å minske kuldas eventuelle inntrenging i campingvognen. Hver morgen lufter vi godt ut, før vi forlater vognen.

Mat hjemme eller ute

Vi har et kjempefint kjøkken, som blir flittig brukt. Det fine ved å bo i campingvogn er, at vi selv kan bestemme, når vi vil spise hjemme og døse på sofaen, og når vi vil pleie oss selv med en god middag på byen.

I Idre er det flere gode spisesteder. Et av mine favoritter er ”Farfars hjørne”, som mest av alt minner om å tre inn i farfars stue og så få servert riktig god mat – a la carte. ”Värdshuset” er med buffet og som noe nytt underholder servitørene innimellom serveringen til stor fornøyelse for både seg selv og gjestene.

Snøscooter – dersom du har action i blodet

Det er masser med andre aktiviteter i Idre enn å stå på ski. For det første kan en langrennstur ved Nipfjället anbefales, spesielt på klare dager. To ganger i uken kan man kjøre sin egen hundeslede. Isklatring er noe helt nytt. Nede i sentrum ca. 300 meter fra campingplassen er det bowling, svømmehall, fitness, massasje, lekerum, afterskibar og mye mer.

Snøscooter har det vært i flere år og mulighetene er mange. Alt fra en time til flere dager. Det krever ingen forutsetninger å være med på snøscooter, men varmt tøy kan i høyeste grad anbefales. Snøscooterne har en toppfart på over 100 km i timen, men det kjøres etter forholdene, slik at alle er trygge. Det er mildt sagt kjempegøy å kjøre snøscooter, men de bråker noe forferdelig, så jeg forstår godt at f.eks. langrennsløpere er trøtte av dem, når de går ute i skogen.

Men det som gjør snøscooter så moro å kjøre på er selvfølgelig farten. Det er full fart og trærne i skogen suser forbi. Christer og jeg tar en pause midt ute i skogen, og det er en ren fryd for øret, når vi skrur av de bråkende maskinene, men jeg gleder meg også til turen hjem.

Afterski på en ny måte

Afterski kan både foregå på den lokale baren eller hjemme i campingvognen, men i Idre også i et 40 graders varmt badekar under åpen himmel. Først en god middag, så en tur i saunaen, deretter en kjølig drink i stampen. Det er minus 10 grader denne kvelden og det snør en smule, men det merkes ikke. Det som merkes er en befriende varme, som trenger inn i ømme beinmuskler. Denne formen for afterski burde være obligatorisk på alle skiferier. De barske ruller sig i snøen og hopper opp i stampen igjen.

Tid for avskjed

Det er blitt tid for å ta avskjed med Idre Fjäll, men samme morgen som vi skal reise, er det kommet 10 centimeter nysnø. Det skråner en liten aning på campingplassen og det er nok til, at vi ikke kan komme opp. Det er mye brattere på veien ned fra Idre Fjäll sentrum og opp til selve plassen, men der tok vi god fart og kom opp uten problemer. Når du selv ankommer til plassen og er i tvil om du kan komme opp, så plasser campingvognen på den store parkeringsplassen. Hent plassjefen, som så henter campingvognen med weaselen.

Problemet nå er, at vi står stille og skal starte opp i en liten skråning. Men det har man på campingplassen prøvd mange ganger tidligere, så det går ikke mange minuttene før Gunner står klar med den store weaselen og et slepetau. Vi er klar til avgang på få minutter.

Veien sørover

Vi kjører fra Idre til Sälen og videre over Malung og Innlandsveien (45) til Gøteborg. Derfra motorvei til Helsingborg.

På bildet ses veien fra Idre Fjäll til Sälen.

Fra Sälen til Karlstad

Her ses veien fra Sälen til syd for Karlstad. Deretter er veiene fine og tørre.

Ekstra utstyr til bil og campingvogn

Kjettinger. Husk å prøve å sette dem på hjemme, slik at det sitter i ryggraden, når de skal brukes. Slepetau, startkabler, en spade, lykt – gjerne med stor lyskjegle. Gjerne en hodelykt, som gjør at hendene blir fri til å arbeide. Tepper og varmt tøy. Pakk ikke skitøyet for langt ned. Små fingervanter, slik at man kan jobbe. Skikkelig fottøy.

Fordelen ved å ha med campingvogn er, at man har sitt lille hjem med på kroken. Blir været for dårlig til å kjøre i. Ja så sving til siden, ta en lur, noe å spise, til forholdene blir bedre igjen.

Fakta

Klikk på filen for å få en oversikt over pistene.