Mover - Den fjernbetjente campingvogn
I takt med at kravene til en campingvogn er stigende, innebærer det at campingvognene blir større og tyngre, og det krever mer krefter for å skyve vognen på plass når bilen er frakoblet. Det er nemlig langt fra alle plasser som er konstruert slik, at det alltid er plass til bil og campingvogn sammenkoblet.
Det har medført en kraftig stigning i salget av det elektriske manøvreringsaggregatet, Mover’n. Mover’n finnes i flere forskjellige merker og oppbygninger, noen med kjededrift andre med snekketrekk, og motorenes plassering ute ved hjulet eller bak chassisrammen. Det generelle ved de nyere modellene er at de alle har en bløt oppstart, slik at det kan manøvreres på millimeteren. Noe som gjør at man med fantastisk presisjon kan kjøre vognen helt bort til draget på bilen.
Caravanforhandlerne har de siste årene merket en markant stigende interesse for movere. Utviklingen har likeledes gitt et fantastisk stort utvalg av movere av forskjellige fabrikat. Spesielt har det den siste tiden vært en stor etterspørsel etter movere, der på- og frakoblingen likeledes skjer ved hjelp av fjernkontrollen.
Truma mover
Truma mover produseres i 3 forskjellige varianter, en modell med manuell tilkobling av valsene, og 2 modeller med fjernbetjent til- og frakobling, Truma Mover SE til vogner med enkel aksel og Truma Mover TE til dobbeltakslet. Fordelene ved disse 2 modellene er at den fjernbetjente tilkoblingen gir et ensartet trykk med et på forhånd definert moment på dekkene. Spesielt disse to modellene anses i bransjen for de ukronte kongene innenfor movere.
Reich mover
Reich mover tilbys i 4 forskjellige modeller, 2 med manuell tilkobling og 2 med fjernbetjent til- og frakobling. Kjennetegnende for de fire modellene fra Reich, er at de alle har en lav vekt, noe som er en veldig vesentlig ting, nå når campingvognene blir større og større.
Enduro mover
Enduro mover ble lansert siste høst. Enduro mover produseres i en enkel løsning med manuell til- og frakobling. Imidlertid til- og frakobles begge motorene i en arbeidsoperasjon, ved hjelp av den tverrstangen, som forbinder de to motorene. Dessuten gjør det spesielle systemet, ”Micro-adjust”, det mulig å lage en individuell tilpasning av trykket på dekkene.
Det er ingen tvil om, at ”den selvkjørende campingvognen” er kommet for å bli og at salget av movere vil øke eksplosivt de kommende årene, selv om bransjen nok fra starten trodde, at det mest var snakk om et motefenomen. I dag ses en økende etterspørsel etter de litt dyrere modellene med en bedre kvalitet og funksjonalitet.