: Camp-let: Ingen skiferie uten slagdrill | Din Fritid

Camp-let: Ingen skiferie uten slagdrill

Tennene har sluttet å klapre, men to av Danmarks mest ekstreme skiturister glemmer aldri de iskalde nettene på en campingplass rett i nærheten av de populære løypene i Dolomittene i Italia.

Anders Styrup pakker ut skiene.

Camp-letten klarte brasene, men verken elovner eller gassvarmere var tilpasset et opphold på en italiensk campingplass i 18 minusgrader.

”Skisports-gærningene” Hans Jørn Nissen og Anders Styrup, var ellers fornøyde, når de spente fast skiene på bagasjeholderen på sin Camp-let Royal. De vanlige sommertingene, som Camp-let eierne ellers legger i vognene sine under turene på tvers av Europa, var byttet ut med 2 elvarmere på 2000 watt hver samt en 4 kWh gassovn, slik at de var sikre på å holde kulden ute, når de nå skulle sove i teltvogn i 18 grader minus.

Det første forvarselet om 2 dager med tøffe opplevelser i snøen fikk parhestene, da de kjørte inn i en snøstorm rett før München, 700 kilometer fra bestemmelsesstedet sitt. Tempo 100-merket bak på Camp-letten, som ellers sikrer en rask transport nedover de tyske motorveiene, var ikke mye verdt i en slik situasjon.

- Over lange strekninger kunne vi bare kjøre i 40 kilometer i timen, og når vi kom fram til campingplassen, oppsto det neste problemet. Vår medbrakte batteridrill brøt raskt sammen, når vi skulle bore hull til pluggene. Heldigvis var det en vintercamper på plassen, som kom oss til unnsetning med sin slagdrill. Det gjorde susen, og det er helt klart slik redskap, man skal ha med ved neste anledning, forteller Hans Jørn Nissen.

Anders Styrup og Hans Jørn Nissen tilbake i Danmark i varmere omgivelser på messen i Herning.

De hadde imidlertid fremdeles ikke møtt den største hindringen i bestrebelsene på å kunne utse en Camp-let som fremtidens foretrukne bolig for skiturister:

- Vi kunne overhodet ikke bruke våre el-varmeovne, fordi det bare var 800 watt i strømuttakene på campingplassen. Samtidig viste det seg, at det ikke var den rette blandingen i gassflasken,vår så gassen frøs og mistet effekten og kunne følgelig ikke varme opp vognen. Det var 18 grader minus utenfor, og når vinden sto på, føltes det som 32 graders kulde. Men, der var også 18 grader minus inne i Camp-letten.

- Vognen, som vi hadde med, er standard med kaldskummadrasser og integrerte latex-toppmadrasser. Om sommeren ville det gi en opplevelse, i likhet med den Jeppe har i baronens seng. I 18 grader minus fryser latex, og da er det som å sove på en dør, forteller Hans Jørn Nissen.

Camp-letten er som vogn tidligere testet under et av verdens hårdeste ørken-løp. Den gang skulle det bare støvsuges en hel masse sand ut av vognen, hvoretter den var som ny igjen. Erfaringen var denne etter skituren til Italia. Vognen ble nemlig kjørt direkte til campingutstillingen i Herning for å bli stilt ut, og etter et par dager i tørt vær på messesenteret, var Royal’en klar for nye opplevelser.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden