Isabella 2010: Klar for framtiden
Ny designer og en utviklingssjef
”Vi har nettopp deltatt på tre store campingutstillinger og opplever at forbrukerne er veldig interessert i våre spennende nyheter og gir uttrykk for at de er klare til å investere i sin fritid igjen” sier Claus Astrup-Larsen, administrerende direktør på Isabella, som hører hjemme i danske Vejle.
Campingbransjen har – som alle andre – vært rammet av finanskrisen med en nedgang på nesten 30 prosent.
”Forbrukerne på alle de europeiske markedene har vært tilbakeholdne i en periode. I 2010 har jeg forventninger om at en del av etterslepet vil bli hentet inn igjen, og her er vi, som den eneste produsent i Europa, klar med helt nye forteltmodeller. Sammen med våre leverandører av råvarer har vi utviklet polyesterstoffer med akrylbelegg. Vi har mønsterbeskyttet de nyutviklede materialene, som overgår de tidligere i styrke og kvalitet,” sier Claus Astrup-Larsen.
Isabella har ansatt en ny designer og en utviklingssjef, som skal være med på å sikre at Isabella øker det forspranget som bedriften har hatt i mange år.
I det nylig framlagte regnskapet for 2008/09 kommer Isabella ut av året med et beskjedent overskudd på 2,5 million danske kroner, og en fortsatt sterk egenkapital, mens flere konkurrenter har måttet bokføre et underskudd.
Millioner til innovasjon
”Vi har trimmet organisasjonen og investerer et tosifret millionbeløp i innovasjon og utvikling. Pengene er investert i Vejle, der vi har vårt kompetansesenter. I Vejle er det 100 ansatte, og her har vi blant annet investert i et nytt høyteknologisk anlegg. Anlegget kan skjære opp alle typer stoffer, som blir sendt til underleverandører, som så monterer teltene,” forklarer Claus Astrup-Larsen.
Den nye organiseringen innebar at det ble lagt ned 80 arbeidsplasser i produksjonen i Danmark i fjor.
”Vi har fokus på at vi i Danmark tar oss av alle de arbeidsoperasjoner som sikrer den høyeste kvalitet og den nyeste utvikling innen vårt område, mens syarbeidet utføres på en utmerket måte hos dyktige underleverandører i land med lavere lønnsutgifter. På den måten sikrer vi at vi også i framtiden er konkurransedyktige på pris og opprettholder den høye kvaliteten, som vi er viden kjent for. Splittingen innebærer at all innovasjon, utvikling, modellbygging, teknologi, materialtesting, innkjøp og oppskjæring foregår i Danmark” sier Claus Astrup-Larsen.
Isabella har datterselskaper i Norge, England, Holland og Tyskland som er i ferd med å bli knyttet sammen med et helt nytt ERP-system.
”Vi er den største produsenten i Europa, men vi ser gode muligheter for å styrke eksportinnsatsen, og det er vi i full gang med. Vi har nettopp vist fram helt nye modeller, og vi har flere nye konsepter på gang,” sier Claus Astrup-Larsen, som parallelt arbeider med en ny strategi, som skal sikre framgang og utvikling i årene framover.