: Vegdirektoratet godkjenner 2 kilos pulverapparater | Din Fritid

Vegdirektoratet godkjenner 2 kilos pulverapparater

Etter at Vegdirektoratets har laget nye bestemmelser der det heter at campingbil og registrert campingvogn skal ha minst en håndslukker med minimum 2 kg pulver, har Norsk Caravan Club til slutt fått gjennomslag for sitt syn som de har kjempet for i tre år.

Samtidig som NCCs nyvalgte visepresident og mangeårig leder av NCCs bobilkomité Bjørn R. Johansen uttrykker glede over at det tidligere så omdiskuterte kravet om 6 kg pulverapparat endelig er frafalt, er han overrasket over direktoratets manglende informasjonsevne:

- Så sent som 3. juni sendte NCC et brev til Vegdirektoratet med forespørsel om hvordan saken nå sto. Noen tilbakemelding fikk vi imidlertid ikke. At den nye regelen ble innført med virkning allerede fra 1. august, er noe vi først fikk vite ad omveier 19. august.

- Når det er sagt, kommer den nye bestemmelsen på ingen måte som noen overraskelse, fortsetter Bjørn R. Johansen.
- Allerede i fjor sommer ga Vegdirektoratet i et eget høringsnotat uttrykk for at det var vanskelig å få festet et 6 kilos pulverapparat på en forsvarlig måte i bobiler og campingvogner, da det både var for tungt og omfangsrikt.

Kravet om 6 kilos pulverapparater ble innført i 2007, men før det var en del campingvogner og bobiler utstyrt med 2 kilos pulverapparater, selv om det den gang ikke var noe krav om slike brannslukkere i det hele tatt.

- Et krav om brannslukker er noe NCC fullt og helt støtter opp om, og det er godt å kunne konstatere at lovbestemt apparatstørrelse nå omsider er den samme som vi selv hele tiden har anbefalt, sier Bjørn R. Johansen.

Diskutabel plassering

- Nå gjenstår det bare å få endret reglen om plasseringen av pulverapparatet, men den krigen får NCC ta senere, legger han til.
- I dagens “Forskrift om bruk av kjøretøy” heter det at pulverapparatet må være “plassert sikkert og lett tilgjengelig for fører.” Men i både bobiler og campingvogner bør slike apparater tvert i mot plasseres så nær sengen som mulig. Erfaringsmessig oppstår branner med fatal utgang etter at fører og passasjerer er gått til ro for natten - og ikke mens de er underveis.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden