: Sprinter bobilchassis med 3 aksler | Din Fritid

Sprinter bobilchassis med 3 aksler

Med enerett for Frankia-konsernet har Mercedes og Al-Ko Kober utviklet et 3-akslet bobilchassis.

Frankia 8400 er en av de første bobiler som er bygd på det nye chassiset

Det var litt av en sensasjon når Al-Ko Kober, sammen med Mercedes-Benz, i 2006 kunne presentere et lavbygd AMC-chassis tilpasset for Mercedes Sprinter. Tidligere hadde man bare kunnet tilby sine lavprofilchassiser til forhjulsdrevne biler – i første rekke Fiat Ducato – men nå fantes altså også et bakhjulsdrevet bobilchassis signert Al-Ko Kober.

Lavere rammehøyde og individuelt hjuloppheng, og dermed betydelig forbedrede kjøreegenskaper, var de fremste fordelene. Vekten var derimot ikke mye lavere enn på et ”normalt” Sprinter-chassis, først og fremst på grunn av den avanserte multilinkarmbakakselen – en konstruksjon lik den på Mercedes personbiler – som veide en god del.

Nesten like stor sensasjon var det på høstens messer, når disse to firmaene kunne presentere et Sprinter/AMC-chassis med tandemaksel. Konstruksjonen består i prinsipp av to bakakselvogger som er sveiset sammen og deretter boltet fast lengst bak på AMC-rammebjelkene. Alt etter kundens ønske kan chassiset deretter utstyres med en bakre rammeforlenging.

Det var allerede 2006 som Mercedes og Al-Ko Kober presenterte det første resultatet av sitt samarbeid – da med spiralfjæret bakaksel

Bakakslene er luftfjæret (direktevirkende kompressorer). Foran finner man derimot Mercedes sin originalfjæring med tverrstilte bladfjærer og støtdemperbein.

Driften gjøres via den fremre bakakselen, og den bakre er en ren støtteaksel. Akkurat som på for eksempel busser, kan den 3:e akselen avlastes (maks. 30 sekunder) for å gi bedre feste for drivhjulene når det er glatt.

Mens det 2-akslede Sprinter/AMC-chassiset finnes i flere utførelser, finnes det nye 3-akslede med en eneste akselavstand – 4 100 mm. Avstanden mellom de to bakakslene er 1 070 mm, og maksimalt overheng bak er drøye 2,8 meter. Det ”nakne” chassiset veier ca 1 900 kg, og ettersom den største tillatte totalvekt er 6 tonn finnes det gode marginer for både påbygg og nyttelast.

Nå går det å bygge bobiler på 3-akslede Sprinter-chassiser. Første modellåret er det imidlertid bare Frankia-konsernet som har den muligheten

Det finnes to motoralternativer å velge på, med 160 eller 190 hestekrefter. Til den svakere motoren kan kunden velge mellom manuell og automatisk girkasse, mens den sterkere motoren bare leveres med automatkasse.

Det nye, 3-akslede Sprinter/AMC-chassiset er framtatt på oppdrag av Frankia-konsernet, som har enerett på det under det første modellåret. Flere biler fra konsernet, bygd på chassiset, har også blitt vist på ulike messer.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden