Dethleffs forventer et suksessrikt jubileumsår 2011
I 2011 feirer den tradisjonsrike produsenten Dethleffs sitt 80-års jubileum. Firmaledelsen har stor tro på at jubileumsåret også forretningsmessig vil bli en suksess.
Da regnskapsåret 2010 ble avsluttet pr. 31. august viste dette en omsetning på 272 millioner Euro, noe som var en økning fra året før på 22,5 prosent.
Caravanutstillingen i Düsseldorf, som ble avsluttet i begynnelsen av september indikerer også at man kan forvente vekst den kommende sesongen. Sammenlignet med året før, som også var en bra messe, steg salgstallene på bobilsiden under messen med 1/3, mens det på vognsiden var over 50 %. Dette gleder selvsagt firmaets direktør Thomas Fritz, som legger til at man „så lyset I tunellen på begynnelsen av året, men hadde likevel ikke regnet med så god respons på messen.“ En forklaring er utvilsomt at de mange nyhetene og forbedringene til modellåret 2011 har blitt positivt mottatt av det kjøpende publikum.
Thomas Fritz understreker at man har kommet styrket gjennom finanskrisen og at man har økt sine markedsandeler både på caravan og bobilsiden på de fleste europeiske markedene. Han påpeker også at bedriftens gode tall er med på å legge grunnlaget for en bedre finansiell plattform, som på sikt vil gi mulighet for ytterligere utvikling. Man vil derfor også det kommende året foreta investeringer i bedriften der blant annet et nytt anlegg for bearbeiding av nye materialer samt nye maskiner for møbelproduksjon står på programmet. Totalt er det budsjettert med investeringer på litt under seks millioner Euro.
For regnskapsåret 2011 er det budsjettert med en vekst i omsetningen på 1,1 % til 275 millioner Euro. På produksjonssiden er det lagt opp til en økning av campingvognproduksjonen på 19,5 % til 3.905 enheter, mens man for bobilenes vedkommende vil øke med 1,3 % til 5.950 stykker.