: Test: Mc Louis Tandy 673g | Din Fritid

Test: Mc Louis Tandy 673g

Rundt byen Poggibonsi, beliggende i hjerte av Toskana mellom Firenze og Siena, ligger majoriteten av italiensk caravanindustri. Det er fem fabrikker og vi snakker kun om bobiler. En av dem tilhører SEA-gruppen og i et nytt bygg produseres merkene Mobilvetta, Mc Louis og Miller. Vi skal se på MC Louis Tandy 673g.

SEA dekker her flere segmenter i markedet, Mobilvetta tilhører de mer påkostede bilene, Mc Louis mellomskiktet og Miller de rimeligere bilene. Alle er kjente navn i Norge, men Mc Louis har vært på markedet i en årrekke, da hovedsakelig på Vestlandet og i Nordnorge. Nå finnes bilene også på Østlandet og de vil nok blande seg inn i konkurransen i den norske volumklassen. Mc Louis har gått fra å være typiske billigbiler til så å bli oppgradert til kvalitetsbiler i et tempo som har gjort inntrykk i Tyskland. Men også her finnes modellserier i forskjellige prisklasser, fem i alt, der alle kan leveres som halvintegrert og tre av disse også som alkovebiler. Bilen vi ser på her er en halvintegrert Tandy som er den dyreste serien og ligger i prisklassen 600 til 700.000,- kroner. Også planløsningen er toppaktuell, to enkeltsenger bak med dusj og toalettrom på hver side.


Sittegruppe

Sittegruppen er slik vi finner den i majoriteten av bobilene i denne klassen: L-sofa, sidesitter og vendbare forstoler. Men det er ingenting i veien med det, her sitter fem mennesker bra. L-sofaen kan selvfølgelig åpnes slik at to personer sitter med belter i kjøreretningen. Ryggen i baksetet er foret ut for korsryggstøtte, men ikke tilstrekkelig, så ta gjerne med sofaputer hjemmefra om personer sitter her under kjøring. Bordet måler 100 x 69cm og det kan skyves i begge retninger pluss senkes til sengehøyde. Ved hjelp av tilleggsputer, kan det res opp en seng med målene 205 x 117/135cm, altså en dobbeltseng. I sidesitteren er gasskassen plassert men det er fortsatt noe plass for oppbevaring. I baksetet står vanntanken og trykkvannpumpen.


Bad

Toalettrommet og dusjen står på hver sin side i bilen ved fotenden av sengene. Dusjen er bra utført og godt fuget, og måler 70 x 75cm da den er nesten sirkelrund. En rund takluke dekker hele taket i dusjen og den kan vippes opp i bakkant. Det er en spot og et lite sete. Toalettrommet måler 93 x 82cm og når skyvedøren lukkes har du akkurat den plassen du trenger ved bruk av do og vask. Under vasken er det et greit benkeskap, men det lille veggskapet mangler hylle og er noe knuslete. Over toalettet er det en smal hylleseksjon, denne kunne godt vært utstyrt med dør og sørget for bedre oppbevaringsplass. En spot og en LED lysrekke gir tilstrekkelig lys og en takluke gir lufting. Rommet har «potensiale » for mer oppbevaringsplass, ellers var vi fornøyd med utførelse.


Kjøkken

Kjøkkenbenken i vinkel måler 92 x 53/95 x h 93cm. Benkeplaten er laget i tykk glassfiber, men det ser ut som de kunstige steinplatene som benyttes i dyrere biler. Det er oppvaskkum og stekeovn med grill og fire kokebluss. Lufting er intet problem, i tillegg til avtrekksvifte er det luftevindu og takluke med vifte over benken. Til venstre står stekeovnen, til høyre er det to mindre skuffer og et skap under. Inne i vinkelen er plassen ikke benyttet, 40 x 50cm i benkens høyde kunne lett vært brukt på en praktisk måte. Overskapene er greie nok, med fine dører med LED pyntebelysning. På motsatt side står kjøleskapet av typen Dometic RM 7655L med 143 liter netto volum, derav 26ltr. frys. Bra kjøkken tross litt sløsing med plass.


Senger

Begge de to enkeltsengene måler 192 x 80cm. Det er 10cm tykke madrasser på fjærende trespiler. Madrassene ligger 95cm over gulvet og to trinn fører opp til den midtre delen av sengene. Om ønskelig kan også et brett og en madrass fylle det meste av mellomrommet mellom sengene. Enkeltsenger med god tilgjenglighet og behagelige madrasser, vi tror de fleste vil trives her. Klesskapet er plassert mellom sengene, for øvrig er det kun to overskap resten hyller. Dette oppveies av et romslig skap under fotenden av den ene sengen og et rom over varmeren, under fotenden på den andre sengen. Av belysning er det taklampe og to leselamper. I varme strøk er to luftevinduer og takluke en nødvendighet. Men vi hadde gjerne sett at takluken med vifte hadde vært plassert her istedenfor over kjøkkenbenken. Her er det avtrekksvifte, og en vanlig takluke hadde vært tilstrekkelig. På soveværelse er det fint å kunne la viften i takluken suge luften ut, da ville en gløtt på vinduene ved hver seng gi en sval bris inn. Bra soveværelse.


Påbygg

Garasjen under sengene bak måler 220 x 111 x h 110cm, bra mål for to sykler pluss mer. Det er luke (90 x 104cm) på hver side, og lampe på innsiden begge steder. Inne i garasjen er det adgang til varmeren. Klesskapet måler 48 x 48 x h 100cm og, er som tidligere nevnt, plassert mellom sengene bak. Litt dårlig med overskap i soveværelse, hyller er ikke så praktisk under kjøring. Men dette kompenseres av rommene under sengene. Vi har tidligere sett på sløsing med oppbevaringsplass på badet og i kjøkkenbenken.


Teknisk

Bilen var utstyrt med Truma Combi 4 E, men vi vil anta at Combi 6 (6kW) vil bli det mest etterspurte. Det er i alle fall elektrisk tilleggsvarme som tilhører en vinterpakke sammen med oppvarmet og isolert spillvannstank. Videre er det stekeovn med fire kokebluss, avtrekksvifte, takluke med vifte, trykkvannspumpe og kjøleskap med separat frys. Alle bilene vil normalt bli tatt til Norge med klimaanlegg og begge de største motorene, 2,3 og 3,0liter kan leveres med og uten automat.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden