: Alt om vinter- og kjøring på glatt føre med campingvogn | Din Fritid

Alt om vinter- og kjøring på glatt føre med campingvogn

Man behøver ikke like vintercamping for å skulle beherske kjøring på glatt føre. Det er alltid en fordel å vite, hvordan man skal reagere, hvis veien blir glatt. Er man rutinert i å kjøre på is og snø, vil det generelt forbedre dine kjøreferdigheter med campingvogn.

 


Vær oppmerksom på forandringer i været

Læs været

Først og fremst skal man øve seg i å lese været. Før snøen kommer, er det ofte tegn som tyder på det. Er man på vei hjem fra Spania i mars måned, kan man svært sannsynlig komme til områder med snøvær, og det er jo ikke akkurat det, man forventer, når man kommer rett fra sydens sol. Temperaturforholdene kan endres plutselig i kalde perioder og når man kjører i fjellene – selv om sommeren. Mange moderne biler viser utendørstemperaturen, noe som er en god indikator. Men vær fortsatt oppmerksom på forandringer i været. På vintercampingturer skal man være enda bedre forberedt på å kjøre på snø og isglatte veier.

Vinterkjøring generelt

Når du skal på vintercamping med vogn på slep kan det hende at du vil komme ut for store snøfall og dårlig brøytede veier. Vent da med å kjøre hjemmefra, hvis det kan la seg gjøre. Har du kommet av gårde og føler deg utrygg, så kjør inn på en rasteplass, tenn på varmen og lag en kopp kaffe. Slapp av i campingvognen eller bobilen til du føler at det er trygt å kjøre igjen.


Vinterdekk

Vinterkjøring i Nord-Europa

Går campingturen i Skandinavia, må man forvente is og snø på veiene. Kjør først og fremst etter forholdene og ta det stille og rolig. Det kan anbefales å montere piggdekk på både bil, campingvogn og bobil. Husk alltid kjettinger eller andre hjelpemidler til drivhjulene og tren før du drar hjemmefra på hvordan man monterer dem.


Kjettinger – må imidlertid ikke brukes på motorvei

Vinterkjøring Syd-Europa

Hvis turen går sørover gjennom Tyskland vil man oppleve, at tyskerne er særdeles effektive til å måke snø, og man vil sjelden oppleve de store problemene på de store veiene. Føler man seg ikke trygg på å kjøre i snøvær, så kjør inn på en rasteplass og vent på bedre forhold. Man bør ha vinterdekk på vogntoget. Piggdekk er ikke tillatt. Husk også kjettinger – må imidlertid ikke brukes på motorvei.


Man behøver ikke like vintercamping for å skulle beherske kjøring på glatt føre

På fjellet

Går turen opp i høyden eller i fjellet, der man finner de beste vintercampingplassene, er det en god ide å sette vognen på en parkeringsplass nede i dalen og i første omgang kjøre opp uten campingvogn for å undersøke forholdene. Følg for øvrig med på alle skilt med anvisninger om kjettinger eller for eksempel om stengte fjelloverganger. De fleste campingplassene tilbyr å kjøre campingvognen på plass, hvis man er utrygg på oppkjøringen eller i tvil om bilen har tilstrekkelig motorkraft. Ta ingen sjanser.

Annerledes kuletrykk

Normalt kjører man med et kuletrykk på mellom 50 og 100 kg, noe som på en vintertur kan medvirke til, at man spesielt med forhjulstrekk ikke får ordentlig veigrep til å komme i gang. Kuletrykket bør derfor ligge på mellom 60 og 75 kg.

Slik får man en god vinterferie

Kjør en testtur i nærmiljøet før avgang. Gjerne i snø og i kupert terreng. Beregn god tid Unngå å stanse i stigninger. Avpass alltid hastigheten etter forholdene. Test på å montere kjettinger før du drar hjemmefra. Sjekk kuletrykket. Kjør med korrekt dekktrykk. Pakk campingvognen korrekt. Pakk fornuftig, så det er varmt tøy og tepper for hånden. Ha kjettinger, måke, tau, sandsekk, lommelykt lett tilgjengelig. Øv manøvrering med vogntoget på en stor tom parkeringsplass. Bruk for øvrig samme kjøreteknikk og sunn fornuft som ved all kjøring.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden