: Slik overlever batteriet ditt vinteren | Din Fritid

Slik overlever batteriet ditt vinteren

I følge den polske klimatologen Mikhail Kovalevski blir den kommende vinteren den kaldeste på 1000 år! Man bør kanskje ta denne prognosen med en klype salt, men en ting er sikkert: Vi nærmer oss den kaldeste tiden på året med stormskritt og det kan forårsake problemer. Blant annet kan det bli vanskelig å starte bilen i kulden.

Når termometeret kryper under null er det mange batterier som trekker sitt siste sukk. For å unngå det problemet kan du investere i et nytt og friskt batteri med masse liv eller du kan gi ditt gamle batteri litt ekstra omtanke og dermed litt lengre levetid.
– Det lønner seg alltid å bruke litt ekstra tid på vedlikehold slik at ikke batteriet gir opp for tidlig, sier Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Nordic som produserer både Exide og Sønnak batterier. Et batteri eldes mye raskere om det ikke blir ladet skikkelig. Et utladet batteri kan i verste fall fryse i stykker om det står ute i kulden. Det kan være nok med 5 – 10 minusgrader. Batteriets ladetilstand kan kontrolleres med et voltmeter.

Vær OBS på at batterier ikke lades like effektivt i kulden. Derfor er det også en risiko for at batteriet suksessivt mister kapasitet i løpet av vinteren. Det verste for et batteri er det når man kjører korte strekninger og har for vane og starte bilen når den er kald. Om du merker at batteriet begynner å bli litt «trøtt»kan dette ofte fikses med en separat lader.
– Med andre ord; dersom du ikke kjører lengre strekninger regelmessig er det en god idé å lade batteriet med jevne mellom rom og da med en lader som er tilpasset det aktuelle batteriet, forteller Christer Svensson.
Du kan også kontrollere ladetilstanden med en såkalt syreprøve. Dersom det viser seg at syrevekten er betydelig lavere i ett av batteriets celler sammenliknet med de andre, er det på tide å bytte batteri. Et godt råd for å bevare batteriets kapasitet samt forberede det på kulden er å rengjøre og smøre inn polene for å beskytte batteriet mot oksidering. Dersom batteriet kan åpnes kan du også kontrollere væskenivået og etterfylle med destillert vann ved behov.

Sikker vinterlagring

Skal du ikke bruke batteriet denne vinteren bør du forsikre deg om at det er fulladet før du setter det bort for lagring. Selv om batteriet ikke skal brukes er det er vigtig å huske på at det må lades opp av og til i løpet av vinteren. Selvutladningen på moderne batterier er lav, men det forekommer.
Batterier trives best i svale rom. Det vil si at det ikke er for varmt og heller ikke for kaldt. Det bør også holdes rent og tørt ettersom smuss og fuktighet kan føre til små strømlekkasjer, som igjen fører til økt selvutladning. Ved oppbevaring av et batteri over lengre tid er det også en god idé å koble fra alle elsystemer, for eksempel klokker og alarm etc. fordi disse kan trekke strøm fra batteriet.

Lagring:
• Ved lagring over lengre tid skal batteriet kobles fra det elektriske systemet. Småstrømmengder (til klokker, alarmer osv.) vil også tappe batteriet og på sikt medføre skade på det.
• Batteriet må være fulladet når det settes til lagring.
• Oppbevar batteriet kjølig (frostfritt) og tørt da selvutladingen halveres for hver 10. grad temperaturen synker.
• Alle batterier har en viss selvutlading som viser seg ved at hvilespenningen reduseres. Dersom spenningen synker under 12,4 V må batteriet lades opp. Batterier som ikke oppbevares fulladet risikerer å sulfatere og tape effekt.
• Husk at et utladet batteri kan fryse å bli ødelagt ved normale vintertemperaturer.

Brug og vedlikehold:
• Batteriene skal være fastmontert og ha god ventilasjon.
• Batteriene fungerer best i romtemperatur. Varme og kulde svekker batteriets funksjon.
• Hold poler og kabelsko frie for belegg.
• Hold batteriene rene og tørre da fukt og smuss kan lage små elektriske strømmer (krypstrømmer) på lokket og øke selvutladingen.
• Når det gjelder batterier som kan åpnes må elektrolyttnivået (syren) kontrolleres regelmessig og om nødvendig justeres med batterivann.
• Batteriene bør ikke dyputlades. Gjentatte dyputladinger forkorter levetiden på batteriet i betydelig grad.
• Batterienes hvilespenning gir en indikasjon på ladestatus: (Etter lading må batteriene «hvile» i ett døgn slik at spenningen kan stabiliseres før hvilespenningen måles.)

Lading:
• Selvutladingen i moderne batterier er lav, men batterier i «hvile» vil alltid sakte, men sikkert miste ladeeffekten. Dette må kompenseres enten ved at batteriet lades opp med jevne mellomrom eller ved hjelp av kontinuerlig vedlikeholdslading.
• Det er viktig å velge riktig lader for batteriet som skal lades.
• En moderne batterilader karakteriseres blant annet ved at
den har:
- Temperaturkompensering (laderen tilpasser ladespenningen etter temperaturen).
- Ladeprofil tilpasset batteriteknologien – AGM/GEL eller standard (batterier med flytende syre).
- Lading tilpasset batteristørrelsen (kapasitet Ah).
• Et fulladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,7 V
• Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2 V
• Et utladet batteri har en hvilespenning på ca. 11,7 V

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden