: Vinterkjøring - tips fra A - Å | Din Fritid

Vinterkjøring - tips fra A - Å

Vinteren er årets mest anstrengende tid, for både bil og sjåfør. Vanskelige kjøreforhold øker risikoen for ulykker. At vintrene i Skandinavia er blant de hardeste i Europa stiller strenge krav til bilenes kondisjon.

A

Anti-frees. Glykol er motorens forsvarsmekanisme mot temperaturer under null. For at den skal være effektiv bør innholdet være minst 50%. Hvis du bare fyller kjølevæskebeholderen med vann, så tynnes blandingen ut. Kontroller frostvesken hvert år, uavhengig av kjørelengde. Det er en nødvendig del av bilens rutinemessige service.

B

Bryderiet med å skrape is, kjenner de fleste godt til. Hvis du ikke har bilen i garasje, så ta deg tid til å dekke frontruten med en bit papp. Så slipper du å skrape is om morgenen. Sørg også for at dørlåsene og gummilistene rundt døren er smurt, så de åpnes lettere.

C

Check batteriet. Det utsettes for harde anstrengelser i løpet av vinteren på grunn av den ekstra belastning fra varmeanlegg og lykter. De fleste krever etterhvert ikke vedlikehold, men kontroller spenningen, spesielt hvis bilen ofte brukes til korte turer. Du kan lade opp batteriet over natten eller prøv å legge inn en lengre kjøretur innimellom.

D

Det holder ikke med gjenbruk. Gjenbruk i form av feks. brukte vinterdekk, ubrukelige isskraper, dårlige vindusviskere og oppripete ruter anbefales ikke. Sørg for at du har nytt utstyr før vinteren!

E

ESP, Electronic Stability Program er et verdifullt, sikkerhetsmessig hjelpemiddel, spesielt ved kjøring på glatt føre. Hvis bilen er i ferd med å miste festet aktiveres bremsene og motoreffekten reduseres, hvis det er nødvendig. Men kjør fortsatt forsiktig og vær oppmerksom på forholdene, selv om bilen din har ESP - ingen elektronikk i verden opphever naturlovene!

F

ESP, Electronic Stability Program er et verdifullt, sikkerhetsmessig hjelpemiddel, spesielt ved kjøring på glatt føre. Hvis bilen er i ferd med å miste festet aktiveres bremsene og motoreffekten reduseres, hvis det er nødvendig. Men kjør fortsatt forsiktig og vær oppmerksom på forholdene, selv om bilen din har ESP - ingen elektronikk i verden opphever naturlovene!

G

Grepet er avgjørende under vinterforhold. For vinterdekk er minste tillatte mønsterdybde 3,0 mm. Visste du for resten at et sommerdekk med minste tillatte mønsterdybde - 1,6 mm - presser 85 prosent mindre vann vekk enn et nytt dekk? Så unngå vanndammer for å unngå risikoen for vannplaning, og tenk på å aktivere bremsene innimellom, spesielt hvis du kjører i slaps, for å forvisse deg om, at de fungerer effektivt, når de behøves.

H

Hodet. Nakkestøtte er nødvendig beskyttelse mot nakkeslengskader i forbindelse med påkjørsler bakfra, og slike er vanlige på glatte vinterveier. Sørg for at nakkestøtten din er riktig innstilt, særlig hvis du pleier å bytte med en sjåfør som er lavere enn deg selv. Støtten bør være i høyde med bakhodet. Hvis den er for lav, kastes hodet over støtten, noe som utsetter halsen for enda større påkjenninger.

I

Indiker hvis du har fått problemer med bilen. Sett opp en varseltrekant minst 100 meter bak bilen og slå på katastrofeblinken. På motorveien bør du holde deg på avstand fra bilen, mens du venter på hjelp.

J

«Jælp» når bilen ikke starter. Startkabler er gode å ha med seg - enten for din egen skyld eller for å kunne hjelpe andre. Når du kobler dem til, så begynn alltid med å koble begge de positive polene til hverandre, og kobl deretter til det ladede batteriets negative pol til den andre bilen. Tilkobl aldri de negative polene til hverandre, da det er risiko for at gnister antenner gass i nærheten av batteriet.

K

Kjør med tilstrekkelig avstand. Om vinteren er det viktig å holde enda lengere avstand til forankjørende bil pga. glatte veier. Bremselengden for en bil som kjører i 50 km/t er mer enn dobbelt så lang på iset veibane, enn når veibanen er tørr.

L

Lykter - front-, bak- og blinklys - krever spesiell oppmerksomhet, når det er snø og slaps. De dekkes raskt av smuss fra veibanen. Rengjør dem etter og under hver tur, hvis forholdene er vanskelige, så du kan se og bli sett. Møkkete lamper kan innebære at rekkevidden reduseres med opp til 30 meter.

M

Mørkekjøring er vanlig om vinteren på grunn av de korte dagene. Tåke i mørket kan være motbydelig, og snø mot frontruten er distraherende. Tenk på å kjøre med kjørelys for å minske reflekterende blink og prøv å tone ned lyset på instrumentbordet. Bruk tåkelys ved behov, men ikke glem å skru de av. I Sverige er det forbudt å bruke de fremre tåkelysene sammen med kjørelyset.

N

Nøyaktig gear. Det riktige gearvalg medfører at du noen ganger skal kjøre i et høyere gear. Ofte er det bedre med annet gear i stedet for første gear (eller til og med tredje gear) for å minske risikoen for hjulspinn når du starter eller aksellererer på is eller snø. Har du automatgear, bruk da «Vinterforhold», hvis det finnes. Også et Traction Control System (TCS) hindrer hjulene fra å spinne.

O

Oljen i motoren kan bli svært treg og seig når bilen står ute om natten i kalde perioder. For å beskytte de bevegelige delene best mulig skal oljen raskt bli tynn under oppvarmingen - press ikke motoren, når den er kald. Bruk av motorvarmer er en meget god investering, både for bilen og miljøet.

P

Pass på lakken. Lakken settes på harde prøver om vinteren på grunn av veisaltet og snøens og isens herjinger. Spyl og vask bilen ofte og kontroller alltid bremsene etterpå. Selv om de fleste nye biler er understellsbehandlet kan det være bryet verdt å kontrollere at bilen er tilstrekkelig beskyttet. Du bevarer både bilens verdi og dens utseende.

Q

Qlimaet. Rask oppvarming av bilen er naturlig ønskelig, når man starter i kaldt vær. Men la deg ikke friste til å ta snarveien ved å la bilen stå med motoren på tomgang. Det kan skade både miljøet og motoren. Anskaff motor- og kupévarmer i stedet! Hvis du ikke har aircondition kan du la siderutene være litt åpne, ettersom dugg på rutene da forsvinner raskere. Vær oppmerksom på å ta sne vekk fra luftinntaket, så minsker du dannelsen av dugg.

R

Rett oppmerksomheten mot bilen foran. Tenk alltid på avstanden. På vinterveier bør du fordoble avstanden til forankjørende bil for å skaffe deg en tilstrekkelig bremsestrekning. Planlegg turen og vær forberedt på nødsituasjoner - et uhell som knapt merkes om sommeren, kan lett bli dramatisk under vinterlige forhold.

S

Sladd på bilen får man lett på snø eller is, selv ved lave hastigheter. Ikke brems! Hvis du får sladd på forhjulene i en forhjulstrukket bil, trå inn clutchpedalen for å koble ut motoren (skift til «nøytral» hvis du har automatgear), og styr forhjulene i den retning du vil kjøre. Hvis du får sladd på bakhjulene, koble ut og styr mot sladden, altså i den retning som bilens bakdel beveger seg. Hvis du har ABS (låsningsfrie bremser), hjelper det med til å forhindre sladd i forbindelse med bremsing. Bremsepedalen vibrerer voldsomt, når ABS er aktivert, men slipp ikke, men fortsett med å bremse kraftig!. Test funksjonen under sikre forhold, slik at du lærer hvordan ABS fungerer.

T

Tiltro til bilen hele året rundt får du enklest, hvis du regelmessig leverer bilen til service på et autorisert verksted. Samtidig som du får service på viktige sikkerhetssystemer som bremser, dekk, styring og lys på den beste måte, spør da om råd angående kjøring i temperaturer under null.

U

Utsyn. Vær oppmerksom på å ha like godt utsyn bakover som forover. Vent til el-bakruten har begynt å virke. Hvis bilen har vindusvisker på bakruten, kan den brukes til å ta vekk snø, men kontroller først at den ikke har frosset fast til ruten. Å kjøre av sted med dårlig skrapete ruter - både for-, bak- og sideruter - er et lovbrudd, som kan gi bøter.

V

Ventilasjon er viktig for sikkerheten. Alle liker å ha det varmt og bekvemt i bilen. Men se opp, så du ikke blir søvnig. En av de største fordelene med aircondition er at den holder kupéen frisk og føreren våken. Hvis du ikke har aircondition, fall da ikke for fristelsen til å ha det for varmt. Ha et vindu åpent og ta en hvil innimellom - spesielt på lange turer. Husk å ta den tykke vinterfrakken av, så sitter sikkerhetsselen mye bedre.

X

Xenonlys blir mer og mer alminnelig på dagens biler. De utgjør det siste store gjennombrudd i lysteknikk. Xenonlampene har lengere rekkevidde og føreren kan anstrenge øynene mindre, da de gir en bredere og hvitere lyskjegle.

Y

Ytterligere informasjon kan fås hos Veidirektoratet: www.vd.dk

Z

Zigten. Rene vinduer er avgjørende for om man kan få et godt utstyn om vinteren. Sørg for å holde beholderen med spyleveske fylt. Visker du rutene uten væske, riper du overflaten. Men gjør aldri feilen å helle glykol i den bøtta du bruker til bilvask - det ødelegger lakken.

Æ

Ændre din kjørestil. Årstiden skal påvirke din planlegging. Tenk på at alle forutsetninger endres. Både reisetid og bremselengde blir lengre. Det eneste, som blir kortere, er dagene.

Ø

Øv deg på å lese været. Temperaturforholdene kan endres plutselig under kalde perioder, selv under en pågående biltur. De fleste moderne biler har et display med utetemperatur samt en bilradio, noe som er gode varselsystemer for føreren. Men selv om du har slike instrumenter, så vær oppmerksom på forandringer og omslag i været.

Å

Årsaken til mange ulykker er islag. Akkurat som is og snø er åpenbare risikomomenter, så er islag en nesten usynlig trusel. Det gjelder spesielt i overgangen til temperaturer under null. Vær oppmerksom i svinger, som ligger i le samt skyggefulle kroker, dit solen ikke når, da det er der islaget som oftest overrumpler den uoppmerksomme. Unngå å bremse og sving ikke rattet kraftig, men slipp gasspedalen og fortsett langsomt. Kilde: Saab Sverige.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden