Elmia Husvagn Husbil 2012: Interessen for den mobile fritiden er fortsatt høy, salget stiger igjen allerede neste år
Under årets messe ble det tatt i bruk nok en hall
– I løpet av de fire messedagene blir det solgt omtrent 20 prosent av det totale årssalget. Det sier egentlig alt om hvilken rolle messen har for bransjen, sier prosjektlederen for messen Jörgen Nyström.
Til årets messe ble det tatt i bruk nok en hall på Elmiaområdet. Det totale monterarealet var 32 500 kvadratmeter. Og nok en gang var messen utsolgt til siste kvadratmeter.
Av den nedgangen som rammet caravan- og bobilbransjen i første halvår var det ingen spor under messedagene.
– Den bransjeundersøkelsen som Elmia Husvagn Husbil har gjennomført viser at årets salg antas å minske med 10 prosent, sammenlignet med 2011. Men da skal man vite at fjoråret var et historisk toppår. I samme rundspørring sier bransjen at salget antas å vende oppover allerede neste høst, forteller Jörgen Nyström.
Elmia Husvagn Husbil består av to deler. Den ene er utstillingen, der det vises bobiler, campingvogner, villavogner og alt annet som tilhører det mobile livet. Den andre delen omfatter den sosiale festivalen der nærmere 10 000 campere treffes, koser seg og har det moro i fire dager.
– Messen er campernes svar på ulike musikk- og underholdningsfestivaler. Det er en skikkelig happening som går for seg på Elmia.
Når det gjelder modellnyhetene til 2013 som ble vist kan man sammenfatte de med at de blir større og mer luksuriøse.
– Man vil ha det bedre borte enn hjemme. Når man har ferie vil man unne seg litt luksus, det framgår av de modellene som nå vises. Campinglivet i dag er moderne og bekvemt.
Fakta
Antall utstillere: 140
Monterareal: 32.500 m2
Publikumstall: 35.678 (35.554, 2011)
Arrangeres neste gang: 12–15 september 2013