Forhandlernytt: Nye merker hos Askjems
Norges største varehus
– Askjems har som mål å være det de selv kaller ”Norges største varehus innen mobilferie”. Endringene er gjort for å posisjonere oss og sørge for at vi alltid forhandler de beste produktene, forteller Odd Askjem som har vært daglig leder i firmaet siden han tok over for sin onkel i 2002.
Askjems slutter å selge Fendt, Concorde og Challenger neste år - men følger selvsagt opp sine garantiforpliktelser.
I stedet satser de fra 2014 på Carthago som er i det øvre segment av bobilprodusenter. Carthago har åpnet en helt ny fabrikk i år og har hatt en eventyrlig utvikling de siste årene.
– Carthago vil fylle hullet etter Concord og har et mye større utvalg i det øvre kvalitets-segmentet som passer oss og våre kunder veldig godt, forteller Askjem.
– Vi ønsker å være et varehus for mobil ferie. Derfor satser vi på å ha størst utstillingslokale, vi har 150 enheter innendørs. Hos Askjems skal du ha mulighet til å kjøpe alt fra den billigste modellen til den mest ekslusive. Design er Carthago meget gode på, så det passer meget bra inn i våre lokaler, sier daglig leder Odd Askjem.
Adria bobil og campingvogn
– Adria bobil er spesielt attraktive og er i dag Skandinavias mest solgte bobilmerke. De har et stort utvalg og har også mange modeller under 3500kg i totalvekt med et flott og spennende design. Prismessig blir de liggende mellom Sunlight og Dethleffs og vil derfor passe godt inn i vårt produktspekter, fortelle Askjem.
– Adria campingvogn er det vognmerke med størst økning i markedsandel i Norge, og viser en flott utvikling. Adria har et stort og spennende utvalg fra den rimeligste til den mer eksklusive modellen.
Askjems fortsetter som før å selge Hobby campingvogner og bobiler, Dethleffs vogner og bobiler og Sunlight bobiler, og satser videre på dette.
Sesongen 2013
Askjems Camping-Center AS hadde i 2012 sitt beste år noensinne, i år ligger de 10 prosent over dette igjen - så det er klart Odd Askjem er fornøyd.
– Hvilke områder har dere hatt størst økning på?
– Vi har et stabilt vognsalg, mens bobilsalget øker. Det er først og fremst en omsetningsøkning på brukt-bobiler.
– Hva har dere gjort for å få til det?
– Vi har bruktbilene innendørs, det gjør at det er lett å få de til å se bra ut. Vi vasker og polerer en gang, og så står de der og skinner i lang tid, det har vært en suksessfaktor og har gjort sitt til at omløpshastigheten er bra, avslutter Odd Askjem.