Myk - men stødig gange
AL-KO har i mange år vært beskjeftiget med å forbedre bobilenes nedre regioner. Deres chassiser er legendariske, men forbedring av fjæring har også vært et satsningsområde.
Stor nyhet
Fjæringen bak har de siste årene fått flere ulike løsninger, men foran har kun luftfjæring vært alternativ til det originale. Og det er en dyr og omstendelig sak. På Caravan Salon i Düsseldorf ble en stor nyhet presentert. Et helt nytt fjærben for Fiat Ducato, AL-KO Comfort Suspension (ACS). Fjærbenet består av både støtdemper og spiralfjær. Noe som gjør montering enkelt, det gamle skrus av, det nye på. Det er grove dimensjoner så kraftig redskap må til. Fiat Ducato type X250 er i utgangspunktet et nyttekjøretøy, beregnet på høy nyttelast. Det krever en stiv fjæring. Ved kjøring på små ujevnheter oppstår det derfor lett risting i bilen som igjen kan gi kraftig støy. Da bobiler nærmest kjører fullastet hele sitt liv, er dette krevende for fjæringen som ikke yter sitt beste når den er hardt presset. Verken hva kjøreegenskaper eller komfort angår. De nye fjærbena er spesielt tilpasset disse forutsetningene og skal gi bedre komfort. Både på grunn av konstruksjonen av støtdemper og spiralfjær. Videre påvirker de kjøreegenskapene med bedre stabilitet. AL-KO Comfort Suspension kommer i to vektklasser. En «Light» for maks 1.850 kg akselvekt foran, og en «Heavy» for maks 2.100 kg.
Fullendt
AL-KO Comfort Suspension kan med stor fordel kombineres med ALC, AL-KO Level Controller. Det er en tilleggs luftfjæring bak som automatisk regulerer trykket for å holde bilens bakpart på en ønsket høyde. Disse bidrar også til å stabilisere bilen. En slik kombinasjon gir bilen både bedre komfort og kjøreegenskaper.
Prøvekjørt
Undertegnede fikk prøvekjøre en Chartago med begge systemene, dessuten en tilsvarende bil med luftfjæring. ACS og ALC gjorde bilen mer stabil. Etter en krapp sving rettet bilen seg opp uten å krenge over til motsatt side og den var eksakt i styringen hele tiden. De nye fjærbeina har 25 mm lengre fjæringsvei og kan dermed krenge mer enn med originale fjærbein. Dette merket vi når vi svingte brått. Men det betyr ikke noe for kjøringen så lenge bilen sporer riktig uten å vingle. Risting fra ujevnt underlag merket vi også ble dempet, noe som ikke minst påvirket støynivået i bilen. Samme bilen med luftfjæring hadde en helt annen fjæringskarakteristikk. Den hadde under alle forhold en mykere, mer behagelig fjæring, men den myke fjæringen gjorde også bilen mer «flytende» på veien. Det virket som hele bilen kjørte på en luftpute, sammenliknet med de andre. Men den er likevel det mest komfortable alternativet, må bare kjøres roligere på svingete veier. Hva priser angår har vi fått oppgitt noe helt cirka, kr. 13.000,- for ACS foran og kr. 17.000,- for ALC bak, ferdig montert. Dette er bare en pekepinn for å anslå prisleiet. Per Åkerblom hos AL-KO mener prisene er lave nok til at hele konseptet vil bli montert på mange biler. Og det kan han nok ha rett i. Luftfjæring derimot ligger på en atskillig høyere pris.