: Niesmann+Bischoff 2016: Kun justeringer | Din Fritid

Niesmann+Bischoff 2016: Kun justeringer

Den tyske kvalitetsprodusenten Niesmann+Bischoff lanserte i fjor en ny generasjon av Flair, basert på Iveco. Produksjonen av denne ble holdt igjen til desember, i påvente av en nyutviklet 8-trinns automatkasse. De første modellene kom på veien i år.


Flair 880BE er basert på Iveco og leveres med nyutviklet automatgir. Foto: Tore Afdal

Med kun to produserte modellserier, Arto (Fiat) og Flair (Iveco), synes den tyske kvalitetsprodusenten at de fremdeles har en virkelig nyutviklet bil i Flair. De er dessuten tydelige på at produktseriene skal se like ut og holdes stabile, blant annet for å sørge for at annenhåndsverdien holder seg høy. For tre år siden produserte Niesmann 340 bobiler, for 2016-modellene satser de på 530 enheter. Det er en økning på mer enn 50 prosent. – Større endringer enn det tør vi ikke gjøre, kan eksportsjef Cécile Rouesné fortelle under pressevisningen ved Rhinens bredder. – Kvaliteten står i første rekke, og vi vil ikke risikere for store og raske utvidelser som kan gå ut over produktene, forteller hun, mens det åpenbart er vanskelig å skjule hvor fornøyde de er med etterspørselen. – Vi regner med at alle våre 2016-modeller er utsolgt i løpet av høsten.

Viktige tilpasninger

Dermed er det kun mindre endringer for produsenten i år - men viktige endringer. Først og fremst ved at flere planløsninger som ikke selger godt forsvinner. Det gjelder: Arto 64GL, 66F, 74L, 76B, 76F og 83F. I stedet kommer de nye planløsningene 72L, 79F og 88EK. Tilsvarende utgår planløsninger 880L på Flair og blir erstattet av 820LE og 920 LS. Den 8,2 meter lange 820LE er ikke ferdig enda, på pressevisningen i juni ble en prototype vist frem. Offisiell lansering blir derfor ikke før CMT-messen i Stuttgart, i januar. En spennende modell med tanke på det norske markedet.

Patentert

En virkelig nyhet er Niesmanns patenterte skyveskuff. I modellene med separate senger er plassen i fotenden utnyttet til to skuffeløsninger på hver side av trappen. Disse tre elementene henger sammen, og kan enkelt skyves sideveis. Det gir meget god tilgang til skuffelagringsplass, som normalt er helt skjult.


Arto 79F har en nyutviklet interiørløsning som er lik 76F, men med 20 cm lengre sittegruppe. Foto: Tore Afdal

Lav seng

Det er fakta et mange potensielle kunder setter pris på lave senger, og for mange er den komforten viktigere enn å ha en stor garasje. Derfor kan Arto 70F og 88F leveres med senger som er 24,5 cm lavere enn standard. For de som er opptatt av vekt kan Arto nå oppgraderes til 4,8 tonn for to akslede modeller og 5,5 tonn for treakslede modeller. Det forutsetter bruk av spesialutviklede aluminiumsfelger og Goldschmitt spiralfjærer på bakakselen.

Detaljer

Ellers er det mye detaljer det går i: Plastrammen til myggnettingen er byttet til aluminium, garasjedøren er nå belagt med et filtteppe, det er LED-lys også i garasjen og DAB+ tilbys med originalmontert antenne. I tillegg kan vask og kjøkkenbenk leveres i et nyutviklet mineralstoff. Mange vil sikkert også sette pris på at 85E, 88E og 88EK kan leveres med fast toalettank på 120 liter med elektrisk tømmefunksjon. På Flair er samme tank på hele 160 liter. Om du vil ha med deg alle nyanser i solnedgangen, kan det kanskje være greit å vite at du nå også kan få dimmer til utelyset…

Niesmann+Bischoff 2016

Ny patentert skuffløsning for enkeltsenger Flere nye planløsninger Det er nå mulig å få lave enkeltsenger På enkelte modeller har du nå valget mellom stor sittegruppe eller ekstra skapplass

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden