Airstream til Norge
– Aldri forandring, kun forbedring. Dette er prinsippet som amerikanske Airstream har produsert sine campingvogner etter i mer enn 80 år. Nå får du kjøpt de spesielle amerikanske vognene i Norge - tilpasset norske forhold.
Nyhet
I slutten av mai i fjor innkalte caravanprodusenten til en pressekonferanse midt på Youngstorget. Nyheten var verdig en markering: Amerikansk-produserte Airstream vil bli å få kjøpt i Norge. Med godkjent europeisk-produsert understell, takluker, 220V, Dometic kjøleskap, komfyr og ikke minst Alde-varme.
Norskregistrert
Det er en stolt Europa-sjef, Armin Heum, som viser meg rundt i de to utstilte vognene med norske skilter på Youngstorget. Det norske publikum står ikke i kø for å se på amerikanske vogner denne fredagen i Oslo, men det dukker stadig opp noen personer som er nysgjerrige på de særpregede vognene. – Airstream er verdens mest ikoniske campingvogn, og vi håper at vår internasjonale satsing på sikt skal gi oss opp til 20 prosent eksport, forteller Shane Ott som er direktør for internasjonal forretningsutvikling. Han forklarer at Airstream har ambisiøse vekstplaner for Europa, og er veldig glad for at Norge nå er representert med en importør. Det er den norske forhandleren E18 Bobil & Caravan, med base utenfor Horten i Vestfold, som er valgt til deres skandinaviske representant. Daglig leder i firmaet, Kai Egil Larsen, forteller at populariteten til de europeiske Airstream-modellene stadig øker og han har allerede registrert betydelig interesse for vognene. – Generasjoner har blitt inspirert til å reise - blant annet på grunn av det unike utseendet. Men det er også mye håndverk som er lagt ned i utvikling og produksjon av vognene. Det faktum at så mange som 70 prosent av alle Airstream-vognene som er produsert siden 1970-tallet fremdeles ruller på veiene, er et kvalitetsstempel og understreker både kvaliteten og designet til den amerikanske produsenten, forteller Larsen.
Tre forbedringer
Den amerikanske produsenten er synlig stolt av sine produkter, som de fleste vil hevde er ganske konservative. Teknologien er den samme som brukes på flyskrog, og på de 83 årene firmaet har produsert campingvogner har det i følge deres Europa-sjef Armin Heum, i prinsippet kun skjedd tre endringer: I begynnelsen klarte produsenten ikke å tilpasse aluminiumsplatene til campingvognenes buede former, derfor måtte tolv biter skjøtes for å lage en buet ende. Den tekniske utfordringer rundt det å strekke og bøye alumunium ble løst i 1957 og det var den første store endringen siden produksjonen startet i 1931. Panorama-vinduet som i moderne vogner normalt er ved dobbeltsengen i fronten av vognen er laget i glass, og kom i 1983 og var Airstreams andre store forbedring. På 1980-tallet ble takhøyden hevet på alle modellene. Alle disse endringene skyldes forandring i teknologien, og utnyttelse av nye muligheter.
Ekspansjon
Airstream er for tiden å få kjøpt i Storbritannia, Italia, Tyskland og nå Skandinavia. Den europeiske representanten holder til i Tyskland hvor de har vært representert i sju år. De neste landene ut er Frankrike og Benelux-landene. Airstream skiller seg så tydelig ut fra tradisjonelle caravan-modeller at produsenten har sterk tro på at europeerne vil omfavne den særpregede campingvognen. Skjønt stort volum vil det neppe bli solgt på det norske markedet, det vil nok prisen sørge for… Om ti år håper Airstream at eksport skal være en del av deres produksjon, og at å ha foten inne i flere markeder vil gjøre de mindre sårbare for lokale konjunkturer.
Europeisk modell
De utgavene av modellen International som nå selges i Norge, er unike modeller som kun vil selges i Europa. De produseres i USA fordi de har kapasitet og for å opprettholde den håndverksmessige kvaliteten. Understell og bremser kommer fra AL-KO, kjøleskap og annen kjøkkenutrustning fra Dometic- og dermed er det god tilgang på deler og servicemuligheter i Europa.
Produksjonen
Måten Airstream lager sine vogner på skiller seg fra alle andres: Først blir en ramme plassert på understellet og kledd med et aluminiumslag utvendig. Dette blir testet mot lekkasjer og når det er godkjent blir det isolert med 60mm steinull og kledd innvendig med nok et aluminiumslag. Aluminium reflekterer varmen og gir et behagelig inneklima. Alle møblene blir deretter båret inn gjennom døren og monter. Møblene er modifisert og tilpasset den vannbårne Alde-varmeren for å gi maksimal utnyttelse av konvektorene.
Fakta om Airstream
Hovedkvarteret til Airstream ligger i Jackson Center, Ohio. Eier er Thor Industries, verdens største produsent av bobiler (RV) og turbusser. Airstream ble etabler ti 1931 av Wally Byam og er den eldste produsenten på markedet som fremdels lager såkalte RV (recreational vehicle = fritidskjøretøy som bobil og campingvogn). I 1969 ble Neil Armstrong og de øvrige medlemmene i Apollo 11- ekspedisjonen satt i karantene i en Airstream i tre uker. Dette for å forsikre seg mot at de hadde fått noen smittsomme sykdommer. I denne perioden benyttet også president John F. Kennedy en Airstream til mobilt kontor. Det brukes i snitt 240 arbeidstimer på å bygge en Airstream.