: Cabby konkurs | Din Fritid

Cabby konkurs

Torsdag den 7. januar hadde daglig leder i Cabby, nordmannen Svein Valheim, møte med selskapets bank, hvor Cabby fikk beskjed om at banken trakk alle kreditter. Dagen etter ble konkursbegjæringen levert til Karlstads tingrett og konkursen var et faktum den 11. januar i år kan Valheim fortelle til campingnorge.no.


Cabby har i lengre tid fisket etter finansiering. Noe som har vist seg vanskelig og etter en tøff periode er selskapet nå konkurs. Foto: Produsent

Overrasket og skuffet

– Ordreinngangen så lys ut og vi ble tatt på sengen forteller salgssjef Mattias Mårtensson som bekrefter konkursen på telefon. Selskapet har hatt en stri periode med trang likviditet og økonomiske problemer. Les mer om det ved å klikke på linkene under. – Totalt 63 ansatte berøres av konkursen og stemningn er naturlig nok dempet, forteller Valheim til den svenske statskanalen. – Vi trodde vi var på rett vei med mange forbedringer og har opplevd sterk støtte fra kunder, men det var tydeligvis ikke nok, avslutter Svein Valheim.

Bakgrunnen

I forbindelse med eierskiftet i 2008, tok de nye eierne også på seg enorme mengder med gjeld. – Vi ønsket å gjøre ting skikkelig og ordentlig, og betale det vi skyldte, forteller Valheim. Siden 2008 har Cabby betalt hele 120 millioner i avdrag og renter, forteller han. – Det har gjort at vi sitter igjen med en produksjon som er mer manuelt preget. Vi har ikke hatt midlene til å investere i nye maskiner som hadde gjort oss mer effektive. Det igjen har gjort oss avhengige av mer manuelle operasjoner som betyr større sårbarhet, og litt for mange manuelle operasjoner. Det har gått ut over lønnsomheten.


Daglig leder i Cabby, Svein Valheim, må slå fast at Cabby offisielt ble slått konkurs i går, 11. januar 2016. Foto: Tore Afdal

Mye krefter investert

– Jeg har brukt mye tid og krefter på Cabby, og mener selskapet potensielt har meget bra forutsetninger. Årsaken til konkursen var uten tvil gjeldsbelastningen. I tillegg har markedet vært noe begrensende for oss også, sier Valheim. – Uroen det siste halvannet året har nok også vært med på å redusere markedsandelene våre. Vår nye modell for å produsere for ordre har vært vellykket økonomisk, men har nok gitt oss lavere markedsandel. Det er utfordrende å selge når man har begrenset med vogner å vise frem, mener Valheim. – Finnes det overhodet noe håp om fortsetsatt poduksjon? – Det er jobben til konkursforvalteren, og det er for tidlig å si. Men vi skal ikke utelukke noen ting, avslutter daglig leder Svein Valheim.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden